A konvenció újdonsága többek közt a formája és a szerkezete, amely törvényileg kötelező szabványokat és irányelveket egyaránt tartalmaz. Ebben jelentősen különbözik a hagyományos ILO konvencióktól. Módosító rendelkezései gyorsak, s ami a legfontosabb, felállít egy rendszert a tengerészek tisztességes munkakörülményeinek biztosítására.
A konvenció szerint, az 500 gigatonnánál nagyobb, nemzetközi utakat bonyolító vagy nemzetközi kikötők közt közlekedő hajóknak egy Tengerészeti Munkaügyi Igazolást és Nyilatkozatot kell maguknak vinniük, amelyekkel igazolják, hogy betartják a megfelelő rendelkezéseket. Azon állam, amelynek zászlója alatt hajóznak ellenőrzi a rendelkezések betartását.
Az új Tengerészeti Munkaügyi Konvenció 2006-t 314 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül 4 tartózkodással fogadták le a 94. Nemzetközi Munkaügyi Konferencia (Tengerészeti) február 7-23. közti ülésén. A szavazás jelzi azt az elsöprő támogatást, amit több mint 100, tengerészeket, hajótulajdonosokat és kormányokat képviselő delegációtól kapott. "Ma tengerészeti munkaügyi történelmet írtunk" - mondta Somavia úr. "Olyan konvenciót fogadtunk el, amely kontinenseket és óceánokat ível át, átfogó munkaügyi szabályozást biztosít a világ több, mint 1,2 millió tengerésze számára, és annak a szektornak az igényeit és szükségleteit elégíti ki, amely a világkereskedelem 90 százalékát bonyolítja."