4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Még az idei évben két új kávézót nyit a magyar fővárosban a Starbucks. Az amerikai cég a plázák után a Belvárosba is bemerészkedik – a Király utcában egy 300 négyzetméteres kávézó várja majd a vendégeket. Hogy mindez mennyibe kerül és mennyit hozhat a konyhára, az kérdés – a társaság szokásához híven minden pénzügyi adat közlésétől elzárkózott. Mfor.hu háttér.

Tovább nyomul Budapesten a Starbucks: a nyáron a WestEndben debütáló amerikai sztárkávézó rövidesen a budai Mammut bevásárlóközpontban, valamint a Király utca és az Erzsébet körút sarkán is megjelenik.

Irány a Belváros

Az mfor.hu megkeresésére a cég a nyitás pontos időpontját nem közölte - annyit azonban elárult, hogy a két új kávézó előreláthatólag még az idén megkezdi az üzemelést.

Méreteit tekintve a budai plázában nyíló egység lesz a szerényebb, „mindössze” 118 négyzetméteres, míg a Király utcában 300 négyzetméteres kávézó tárja ki kapuit.

Hogy mindez mennyibe kerül, azt a cég nem kívánta elárulni, mint ahogy arra sem kaptunk választ, mekkora árbevételt és vendégszámot várnak az új egységektől.

Szintén nem volt bőbeszédű a Starbucks  a WestEndben üzemelő egység teljesítményével kapcsolatban - csupán annyit közölt, hogy "vendégeink visszajelzései alapján rendkívül elégedettek vagyunk”.  

Ötszáz új egység nyílik

A fővárosi terjeszkedés része annak a programnak, amelynek keretében a szeptemberben kezdődött új üzleti évben összesen 500 egységgel bővítik üzleteik számát - ebből négyszázat hazai piacukon, az Egyesült Államokon kívül indítanak.

A jelenleg ötven országban mintegy 16 ezer kávézóval rendelkező Starbucks már csaknem negyven éve létezik, térségünkben azonban csak néhány éve van jelen. Első régiós üzletét Prágában nyitotta meg, majd Varsó következett a sorban. A további terjeszkedést azonban a pénzügyi válság miatt elhalasztotta - a magyar piacra is a tervezettnél két évvel később lépett ki.

Top után flop

A globális krízis negatív hatását jelzi, hogy a korábban évente 20-30 százalékos forgalombővülést produkáló lánc a 2008-as üzleti évben már csak tíz százalékkal volt képes növekedni, 2009-ben pedig hat százalékos visszaesést szenvedett el.

Mindez az eredményre is kihatott: míg az utolsó válságmentes évben, 2007-ben még 673 millió dollár adózott nyereséget könyvelhettek el, addig 2008-ban 316, 2009-ben pedig 390 millió dollárra csökkent a profit. Elemzők szerint a Starbucks-modellt követő McCafék előretörése is gyengítette a vállalat helyzetét.

A Starbucks a romló számokat látva komoly költségcsökkentésbe kezdett: közel ezer veszteséggel működő kávézót bezárt, és több mint háromezer dolgozót elbocsátott - az alkalmazotti létszám 2009-re 14 ezerre csökkent.  

Részben a fogyókúrának tudható be, hogy 2010-ben már javultak a cég számai: az adózás előtti eredmény háromszorosára, 948 millió dollárra ugrott, az árbevétel pedig - az új szolgáltatásoknak, például az ingyenes wifinek köszönhetően is - tíz százalékkal 10,7 milliárd dollárra nőtt.

A közép-európai piac még csak elenyésző mértékben járult hozzá mindehhez, hiszen a cég ebben a térségben - az AMRest Coffee-val közösen - mindössze 16 kávézót működtet.

Multi a multi ellen  

Hogy lesz-e nagyobb előretörés, az egyelőre kérdéseses - annyi valószínűsíthető, hogy a Starbucks Magyarországon inkább a már jelenlévő multiktól, semmint a hagyományos budapesti kávézóktól halászhat el vevőket. Erre utalt Vladan Armus, a cég régiós márkavezetője is, aki korábban az mfor.hu kérdésére a Coffeeheavent és a Costa Coffeet említette a legnagyobb konkurensek között.

Az angol Coffeeheaven még 2007-ben debütált Budapesten, a Costa Coffee pedig idén tavasszal nyitotta meg eddigi legnagyobb, 300 négyzetméteres kávézóját a Starbucks szomszédságában, az Eiffel téren. Emellett nem szabad megfeledkezni olyan versenytársakról sem, mint a California Coffee Company, a Coffeeshop vagy a már említett McCafé.

Persze azért itthon is meg lehet bukni - így járt például a Gloria Jean's Coffees, amely 2009-ben bezárta mindhárom budapesti üzletét, és kisomfordált az országból. A Starbucks egyelőre inkább csak "teszteli" a magyar piacot - hogy lesz-e belőle nagyobb kaland, az a jövő kérdése.        

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!