3p

Engedélyezte a brit kormány a londoni Heathrow repülőtér harmadik kifutópályájának megépítését. A döntést bizonyosan hosszú évekig tartó jogi csatározások követik.

A BBC értesülése szerint a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú légikikötőjének bővítését hivatalosan csütörtökön jelenti be Geoff Hoon közlekedési miniszter. Az évek óta fontolgatott beruházási terv ellen hosszú ideje erőteljesen tiltakoznak a környezetvédő csoportok és a helyi lakosság.

A Greenpeace környezetvédelmi szervezet épp a héten jelentette be, hogy a bővítés számára kijelölt földterületből felvásárolt egy futballpályányit. A csoport arra készül, hogy a földdarabot ezernyi kisebb parcellára osztja, és azokat eladja a tiltakozáshoz csatlakozó magánszemélyeknek.

Ez azt jelenti, hogy a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető cégnek, a Heathrow-t is birtokló BAA-nek - amely rövid ideig a Budapest Airport tulajdonosa is volt - minden "földbirtokossal" külön kell tárgyalnia, ami a végtelenségig elhúzhatja a folyamatot.

A várható tiltakozások, jogi ellenlépések és hosszadalmas engedélyezési eljárások miatt az új pálya és a hozzákapcsolódó új, hatodik terminál legkorábban 2019-re készülhet el, kilencmilliárd fontos beruházással.

A jelenlegi két kifutópálya 98 százalékos kihasználtsággal működik, vagyis gyakorlatilag kapacitástartalékok nélkül, és emiatt bármilyen fennakadás utóhatása akár napokig tarthat késések, járattörlések formájában.

A repülőtér jelenleg évente félmillió járatot fogad és indít. Az új kifutópályával a tervek szerint 700 ezer fölé lehetne emelni az éves járatszámot, különösen abban az esetben, ha megépül hozzá a hatodik terminál is. Az éves utasforgalom hozzávetőleg 67 millió fő; ez tíz százalékkal több Nagy-Britannia teljes lakosságánál.

Az üzleti élet képviselői támogatják a bővítést, azzal az érvvel, hogy a Londonnal rivalizáló európai pénzügyi központok - Párizs, Amszterdam, Frankfurt - fő repülőterein négy vagy ennél is több kifutópálya működik, és Heathrow jelenlegi szűkös kapacitása miatt a londoni City versenyhátrányba kerülhet.

Londont összesen öt nagy nemzetközi repülőtér szolgálja ki, de Heathrow az egyetlen, amely a főváros közvetlen közelében fekszik, és innen indul a legtöbb transzatlanti és távol-keleti járat.

A konzervatív ellenzék elveti a bővítés tervét. Boris Johnson, London tory polgármestere sajtóhírek szerint komolyan foglalkozik azzal az elképzeléssel, hogy Heathrow-t bezárnák és egy új, tengeri repülőteret építenének helyette egy mesterséges szigetre, a Temze torkolatában.

Heathrow legutóbb tavaly esett át jelentősebb bővítésen, amikor megnyitották az 5-ös terminált, amelyet kizárólag a British Airways használ. Az új terminál indulása azonban nemzetközi kihatású botrányba fulladt, miután összeomlott a csomagkezelő rendszer. Ez hetekig tartó súlyos forgalmi fennakadást okozott; járatok százait kellett törölni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!