4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kifelé tart a válságból a légiipar fapados üzletága - legalábbis erre utalnak a legnagyobb low cost légitársaságok közelmúltban közzétett eredményei. A Ryanair ismét visszatért a nyereséges zónába, az Easyjetnek pedig sikerült mérsékelnie veszteségeit. A térségünket uraló Wizz Air számairól továbbra sem lehet sokat tudni - a cég szerint pénzügyi pozíciójuk stabil, eddig azonban állítólag egy évben sem tudtak nyereséget elérni. Mfor.hu háttér.

319 millió euró nettó nyereséget ért el a Ryanair a március végével zárult 2009/2010-es üzleti évben, ami jelentős javulás az egy évvel korábbi 169 millió euró veszteséghez képest, közölte kedden az ír fapados légitársaság. Az utasok száma 58,6 millióról 66,6 millióra emelkedett, ami 14 százalékos növekedésnek felel meg, az árbevétel pedig 2,942 milliárdról 2,988 milliárd fontra emelkedett.

Már osztalékot is fizet a Ryanair

A fenti számok azt jelzik, hogy a Ryanair - amely tavaly húsz év óta először volt veszteséges - lassan kiheveri a válság negatív hatásait. A cégnél már a tavalyi utolsó negyedév is jobban sikerült a vártnál, és a pozitív trend az idei évben is folytatódott.

Európa legnagyobb diszkont légicége kedden bejelentette azt is, hogy - tőzsdei startjának kezdete, 1997 óta először - osztalékot fizet majd részvényeseinek. Az első kifizetésre idén októberben kerül majd sor, mintegy 500 millió euró értékben.        

Ez a lépés összhangban van a menedzsment korábbi bejelentésével, miszerint a jövőben visszavesznek az eddigi agresszív növekedési ütemből, és inkább részvényeseik közt osztják szét a nyereség egy részét. Az irányváltást jelzi az is, hogy néhány hónappal ezelőtt visszavonták 200 új Boeing-gépre szóló óriásmegrendelésüket.

Nem biztos azonban, hogy az új stratégiának az utasok is örülnek majd. A Financial Times Deutschland szerint ugyanis a cég ármodelljén is változtat némileg, és az eddiginél nagyobb bátorsággal és mértékben emeli majd árait.

Csökkenő veszteségek az Easyjetnél


Szintén pozitív fejleményekről számolt be május elején közzétett jelentésében az Easyjet. A magát a fapados szegmensben az "ultra low cost" Ryanair fölé helyező, központi repülőtereket használó légitársaság adózás előtti vesztesége mintegy harmadával, 116,5 millió fontról 78,7 millió fontra csökkent a március 31-én lezárult pénzügyi félévben, miközben teljes árbevétele 13,3 százalékkal 1,17 milliárd fontra bővült.

Ezzel párhuzamosan az utasok száma 10,6 százalékkal 21,5 millióra nőtt - 54 százalékuk már az Egyesült Királyságon kívülről érkezett, ami négy százalékos pluszt jelez az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

Az utasszám alapján a második számú európai fapadosnak számító cég szerint az idei nyári foglalások már némi fejlődést mutatnak a tavalyi évhez képest, éves szinten pedig 7,5 százalékos plusz várható a lefoglalt helyek számával mért kapacitást tekintve. A társaság éves szinten 100-150 millió font nyereséget tervez idén - korábban 175-200 milliós profit elérését tűzték ki célul, ám ebből a vulkáni hamufelhő okozta pánik mintegy 50-75 millió fontot elvitt.

Amennyiben sikerülne hozni a korrigált profittervet, az azt jelentené, hogy a cég visszakapaszkodott a két évvel ezelőtti szintre. (A 2008 szeptemberében végződött üzleti évet 110,2 millió font, a tavalyi évet pedig 54,7 millió font adózás előtti nyereséggel zárta a társaság - a szerk.)

Titokzatos Wizz Air   

Ami a magát térségünk legnagyobb légitársaságává kinőtt Wizz Airt illeti, a cég hagyományosan nem közöl számokat pénzügyi tevékenységéről. Igaz, erre - a tőzsdén jelen lévő Ryanairrel és Easyjettel ellentétben - nem is kötelezett. Váradi József vezérigazgató az mfor.hu ezt firtató kérdésére legutóbb annyit mondott, hogy pénzügyi pozíciójuk négy éve stabil, és azokban az országokban bővítenek, ahol mutatóik a legjobbak.

A hazai üzemeléssel kapcsolatban annyit jegyzett meg, hogy a "pénzügyi teljesítményünk rendben van Magyarországon". Szerinte a javuló pénzügyi pozíciónak köszönhetően 3-4 éve nem volt szükség új forrás bevonására, hanem azóta az "operating cash flow-ból üzemel a vállalat".        

A Wizz pénzügyi mutatóival kapcsolatban a cseh Mladá Fronta Dnes online újság tavaly ősszel azt állította, hogy a légitársaság működésének öt éve alatt egyszer sem tudott nyereséget elérni, és a maga előtt görgetett együttes vesztesége már eléri a 78 millió eurót. John Stephenson, a Wizz Air alelnöke akkor a lap értesülését úgy kommentálta, hogy a magyar részleg nyereséges, csupán az ukrán és a bolgár veszteséges.


A Ryanair-modellt követő Wizz egyébként idén is jelentős növekedéssel számol: Ferihegyen egymillióról 1,25 millióra, összességében pedig 7,8-ról 10 millióra kívánja növelni utasainak számát.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!