4p

Évekkel ezelőtt Gyöngyösön tervezte megépíteni első európai üzemét az Apollo Tyres, végül azonban nem lett semmi a beruházásból. Most azonban úgy tűnik, hogy mégsem reménytelen az ügy, néhány éven belül visszatérhet a kérdésre a cég vezetése, hazánk pedig Lengyelországgal versenyezhet az új gyárért. Mfor.hu-háttér.

Megint terjeszkednének

Szerdán a Financial Times jelentetett meg egy hosszabb cikket az Apollo Tyres jövőbeli terveiről, a lapnak az indiai vállalat alelnöke nyilatkozott. "Egy évvel ezelőtt szétnéztünk Európában, elsősorban Magyarországot és Lengyelországot vettük számításba, de az eurózóna válsága miatt ezt egy kicsit félretettük. Két-három év múlva megnézzük, hol tart majd Európa, és ha minden rendben lesz, akkor új üzemeket nyithatunk" - mondta Neerej Kanwar.

Az Apollo 350 millió eurós (közel 100 milliárd forint) befektetéssel szeretne új gyárat építeni, ahol évente hétmillió gumiabroncsot gyártanának. Azonban amíg a kontinens nem lábal ki a válságból, addig 50 millió eurós beruházással bővítik hollandiai üzemüket, ahol az eddigi hatmillió helyett 7,5 millió abroncsot készítenének évente.

A mostani hír azért meglepő, mert hivatalosan közel négy éve, 2009 májusában derült ki, hogy mégsem épül meg Magyarországon a tervezett üzem. Akkor az Apollo Tyres azzal indokolta a döntést, hogy megvásárolta a holland Vredestein Banden BV-t. Korábban az volt a terv, hogy a magyar gyár az európai és az észak-amerikai piacokat látta volna el, a felvásárlás után azonban ezeket az igényeket Hollandiából elégítették ki. Azóta nem volt szó arról, hogy az Apollo magyarországi üzemet tervezne.

Sokáig úgy tűnt, hogy Gyöngyösön épülhet meg az indiai vállalat első európai üzeme, 2008 januárjában Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök Indiába látogatott, ott jelentette be, hogy a cég hazánkban építene új gyáregységet. Néhány hónappal később az Apollo visszavonta a gyöngyösi beruházás tervét, akkor még csak arról volt szó, hogy Magyarországon belül új helyszínt keresnek. Az ok az volt, hogy az építkezés adminisztrációs akadályokba ütközött, a gyöngyösi önkormányzat nem tudta időben biztosítani azt a 45 hektáros területet, amit a társaság megvett volna. Az Apollo tervezett beruházása egyébként komoly vihart kavart, hiszen a gyöngyösi Fidesz-képviselőcsoport népszavazást szeretett volna tartani a gyárról, mivel az szerintük szennyezte volna a környezetet.

Már 2008-ban arról lehetett hallani, hogy a szlovákokkal és a lengyelekkel versenyeztünk a beruházásért, mely 900 embernek adott volna munkát. A gyöngyösi kudarc után több kelet-magyarországi város is szívesen látta volna az indiai befektetőket, azonban az Apollo hollandiai terjeszkedése miatt nem lett semmi az új üzemből.

Gumigyártó nagyhatalom lehetünk?

Ha megvalósul az Apollo Tyres beruházása, akkor nem az indiai cég lenne az egyetlen gumigyártó hazánkban: a dél-koreai Hankook 2006-ban nyitotta meg üzemét Rácalmáson, az idén a tervek szerint már 12 millió gumiabroncsot gyártanak az üzemben, ahol 2200 embernek adnak munkát. Ráadásul a cég a közelmúltban írt alá stratégiai megállapodást a kormánnyal, az esemény alkalmával a Hankook Tire Kft. ügyvezető igazgatója elárulta: rövidtávon vizsgálják a további kapacitásbővítés lehetőségét hazánkban.

A Hankook mellett a Bridgestone is rendelkezik gyárral hazánkban, a cég a közelmúltban jelentette be, hogy újabb 505 munkás felvételével megháromszorozza termelését Tatabányán. Így a jövőben napi 18 ezer abroncsot készítenek az üzemben, a bővítés a tervek szerint 2017 első felében fejeződik majd be.

Ha néhány év múlva az Apollo Tyres valóban minket választ, akkor az indiai cég gyártóegysége kisebb lenne a Hankook magyarországi üteménél, viszont nagyobb a Bridgestone gyáránál. A három üzem pedig összesen mintegy 25 millió abroncsot gyárthatna évente.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!