Meglovagolná a romániai plázalázat a TriGránit


Az Európai Unió januári kibővülése nyomán egyre több kereskedelmi lánc hozhat majd létre centrumokat Romániában, ami a TriGránitot is fokozott aktivitásra fogja sarkallni. Az AAM-csoport jövőre Szófiában nyitna irodát, a Richter pedig a leánycégeivel való kapcsolattartás könnyebbé válásában bízik. Az mfor.hu Heti Hármas sorozata ezúttal arra volt kíváncsi, hogyan érinti az EU-bővülés a cégeket.

- Két új tagállammal bővül 2007-től az Európai Unió. Milyen plusz lehetőséget kínál a magyarországi cégeknek a bővítés? Mit jelent vállalatuknak Románia és Bulgária csatlakozása?

Beke Zsuzsa, a Richter Pr-vezetője:

- Románia és Bulgária csatlakozása nem változtat lényegesen a Richter üzletmenetén. Ezeken a piacokon - mint ahogy Közép-Kelet-Európában és a FÁK országokban szinte mindenütt - évek óta jelen vagyunk, dél-keleti szomszédunknál pedig 1998-ban termelő egységet is létesítettünk Marosvásárhelyen. Bulgáriában egyelőre csak kereskedelmi képviseletet tartunk fenn.

Az EU-bővülés megkönnyítheti a kapcsolattartást a leányvállalatokkal, azonban a csatlakozástól teljesen függetlenül döntött cégünk annak idején a régiós terjeszkedésről. Lépéseket kellett tenni Közép-Kelet-Európa és a FÁK országok irányába, ugyanis a Richter ezeken a piacokon hagyományosan jó kapcsolatokat ápol, és alapos piacismerettel rendelkezik.

Az EU-bővítés a vámmentesség bevezetésén keresztül minimális mértékben jelent könnyítést a cégnek az exporttevékenység lefolytatásában. A jogharmonizáció keretében azonban át kell alakítani a törzskönyvezést az EU szabványainak megfelelően, ami plusz adminisztrációt jelent.

Kornai Gábor, az AAM elnök-vezérigazgatója:

- Az Európai Unió bővülése nem csupán 2007 januárjától kezdődő előnyöket jelent a régi, az új és a még újabb tagállamok számára, mivel a csatlakozásra való felkészülés folyamata már maga is sok üzleti lehetőséget hozott, különösen a tanácsadó szakma számára. PHARE- és világbanki projektek százai folytak és folynak, hogy a román és a bolgár állam- és közigazgatást, annak gazdasági, jogi, hatósági környezetét és működését az uniós normák szerint átalakítsák.

Lényegében ugyanaz a folyamat zajlik most e két országban, mint nálunk 1990 és 2004 között. Amire Magyarország körülbelül 15 évet kapott, arra a két mostani csatlakozó ország mindössze négy-ötöt. Az ottani változások tehát nem pusztán gyorsabbak és dinamikusabbak, de radikálisabbak is. Másrészről az újonnan csatlakozók meg is úszhatnak néhány felesleges "vargabetűt", fejlődési és technológiai zsákutcát.

Ami az immár három cégből álló AAM csoportot illeti, az AAM Consulting Romania SRL piacra lépése magáért beszél. Jövőre még ambiciózusabb regionális terveink vannak, Bulgáriában - ahol az idén egy Constantinus-díjas projektünk is volt - pillanatnyilag három projektünk fut. 2007-ben szeretnénk megnyitni szófiai irodánkat. Az AAM cégcsoport jövőre több mint 40 tanácsadóval bővülne, közülük minden második Romániából kerülhet ki.

Nyúl Sándor, a Trigránit Rt. operatív vezérigazgatója:

- A Trigránit számára óriási jelentősége van annak, hogy Románia és Bulgária csatlakozik az EU-hoz. A vállalat mindkét országban jelen van, Románia például az egyik kiemelt piaca. A jogharmonizáció eredményeként a jövőben egyszerűbbé válik a kintlévő cégek pénzügyi folyamatainak rendezése, például az áfa kezelése. Valószínűleg tovább növekszik a GDP, ami hatást gyakorol a vásárlóerőre és az ingatlanok árára is.

Az ingatlanpiac terén mindkét országban élénkülés várható. Európában összesen mintegy 400 nemzetközi szinten ismert kereskedelmi lánc működik, amelyek mindössze 20 százaléka jelent meg mostanáig Romániában. Ez az arány - a vásárlóerő növekedése és az EU-tagság jelentette biztonság eredményeként - várhatóan nőni fog mindkét új tagországban.

Ebből következően arra számítunk, hogy a következő években jelentősen megugrik az igény a kereskedelmi centrumok létesítésére. A taggá válás miatt természetesen erősödhet a verseny az ingatlanpiacon is, azonban az ágazatban nagyobb penetrációra legkorábban öt éven belül számítunk.

A vállalat a gazdasági felzárkózás és az európaiság szellemében keres új terjeszkedési célpontokat, így a két csatlakozó ország esetében sem elsősorban a jogi státus volt a döntő szempont a leányvállalatok alapításánál. A cég például Horvátország és Montenegró iránt is érdeklődik, függetlenül attól, hogy ezek az országok mikor csatlakoznak az Unióhoz.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum


Kapcsolódó anyagok:

Kutatásra sarkallhatja a cégeket az Audi-ügy
Nem sírják vissza a cégek az informatikai tárcát
Munkahelyi stresszoldás: tippek és praktikák
Menjen vagy maradjon Gyurcsány? Gazdasági szcenáriók
Megnyirbálja a cégek profitját a Gyurcsány-csomag

Olvasta már?



hirdetés
hirdetés
elrejt
 
.