3p

Ugyan a 90-es évek óta számos hazai egyetemen is folyik már MBA-képzés, a végzettek későbbi útjának nyomon követése még nem bevett gyakorlat a hazai oktatási rendszerben. Pedig az üzleti kapcsolatok megalapozásán túl az iskola hírnevét is öregbíthetnék az egykori diákok, derül ki az mfor.hu körképéből.

Mi történik a végzettekkel? Tekintse meg táblázatainkat!

Egger Nóra úgy véli a végzettek szívesen lépnek be a "klubba", amelyre néhány év múlva akár szükségük is lehet. Az iskola statisztikái szerint a legtöbb diák öt éven belül saját vállalkozást indít, ahol busásan kamatoztathatja addig kiépített kapcsolati tőkéjét.

Az iskola számára az alumni kiépítése és működtetése ugyan plusz költséget jelent, a CEU Business School azonban mindezt a diákok számára kötelezően nyújtandó szolgáltatásnak tekinti. Az amerikai típusú MBA képzéseknek éppen a hosszú távú kapcsolatépítés az egyik legfontosabb hozzáadott értéke, ami
pedig az alumnin keresztül valósítható meg. És ez az, ami egyben az üzleti világban is az egyik legfontosabb hozzáadott értéket jelenti" - mondta Egger.

"Gyakori, hogy egy vállalat a szomszédos országban vagy a régióban terjeszkedne és az alumni-tagok közt érdeklődik, ismernek-e megfelelő embert a feladat elvégzésére" - magyarázta Egger.

Ezt erősítették meg a végzős diákok is. "Az alumni főként ismeretségi kört adott, ahonnan a jelenlegi munkahelyemre is sikerült beszervezni néhány jó referenciával rendelkező volt diákot" - mondta Major Zoltán, a GE Genpact operatív igazgatója. "Már a kurzus is sokat adott, kitágította a látókört, szélesedett a kapcsolatrendszerem, az alumnin keresztül pedig mindig tisztában vagyok azzal, ki, hol helyezkedett el, ami az üzleti életben nagy jelentőséggel bír" - tette hozzá egy másik volt diák, Tóth-Deme Miklós, az OTP Merkantil Ingatlan Lízing vezérigazgatója.

Önálló kezdeményezések

Arra is akad azonban példa, hogy a hallgatók kezdeményezik az alumni alakítását. Seregdy Ágnes, a Számalk és az Open Business School (OBS) közös MBA-programján végzett, s egyik alapítója az iskola hazai "klubjának". "A nagy távolság miatt úgy éreztük, hatékonyabban tudna működni egy kifejezetten magyar végzősöket tömörítő csoport" - mondta Seregdy.

A volt diákok az uniós csatlakozás idején előadássorozatot szerveztek, s azóta is folyamatosan tartják a kapcsolatot, szakmai kérdésekben tapasztalatot cserélnek. Karrierkövetéssel az alumnin belül ugyan nem foglalkoznak, de a karrierépítésben megpróbálnak segítséget nyújtani. Egyébként a végzősök életútját nyomon követő felmérés az OBS-nél sem készült az utóbbi 3 évben.

A megkérdezettek közül senki sem tudott olyan hazai egyetemet említeni, mely folyamatosan nyomon követné, mi történik végzőseivel, így be kell érnünk a CEU jó példájával. Remélhetőleg nem válik valóra Nemeslaki András szkepticizmusa, aki kétli, hogy valaha működhet-e klasszikus alumni-rendszer Magyarországon. "A hazai intézményeknek nem érdekük az öregdiák szervezetek fenntartása. Az imázs ugyan jobb lehet, de anyagi haszonnal mindez nem jár. Ráadásul az sem biztosított, hogy egy végzett vállalati vezető később alkalmazottait is annál az intézménynél taníttatja, ahol saját diplomáját szerezte."

Bár a hazai egyetemek - a CEU Business School kivételével - nem követik nyomon végzett diákjaik életútját, az mfor.hu a sorozat következő részében beszámol majd néhány tipikus karrierről.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!