5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A két vezető kereskedelmi csatorna nézettsége ismét alacsonyabb lett, és a legfontosabb időszakban a hirdetők számára mérvadó korcsoportnak immár átlagosan csupán a nézők negyedét érik el.

Noha a nézettségi adatok hullámzást mutatnak, ugyanakkor évek óta megfigyelhető, hogy a két nagy kereskedelemi csatorna egyre kisebb részt hasít ki a nézőközönségből. Ráadásul ez nem csak a hirdetések szempontjából kvázi irrelevánsnak mondható hétköznap délelőtti, kora délutáni időszakra igaz, hanem az esti órákra is. A méréseket végző Nielsen által főműsoridőnek (19-23 óra közötti időszak) tekintett időszakban is folyamatosan olvad a csatornák közönségaránya, mégpedig úgy is, ha semmiféle kiemelt esemény nem csábít el nézőket máshová. Míg 5-6 éve az esti órákban rendszeresen a tévék előtt ülők fele az RTL Klubot, vagy a TV2-t választotta, addig ma már lassan az számít különlegesnek, ha egy-egy este folyamán a nézők harmada leül a két nagy kereskedelmi csatorna műsorait nézni.

Ezek lehetnek a legnépszerűbb elektromos autók

A piac két nagyágyúja persze igyekszik a folyamatot legalább lassítani, ha megfordítani nem is tudják. Az általuk készített komolyabb költségvetésű programokról azonban a tapasztalatok szerint csak korlátozott számban lehet bőrt lehúzni. Egy idő után elfáradnak ezek a műsorok, és ha a csatorna átlagát elérik, esetleg felül is múlják azt, ez csak relatív siker, hiszen évről-vére, szezonról-szezonra alacsonyabb számokat hoznak. Ez alól az utóbbi években egyedül a Sztárban sztár volt kivétel, a TV2 műsorának volt egy nagy felfutása, ám a legutóbbi évadban a zenés showműsor közönségaránya is csökkenést mutatott. Ez a helyzet egyébként a Nagy Duettel is, amely ugyan a nézettségi lista élén végzett a 21. héten is, ám még a teljes lakosság körében sem sikerült az 1 milliós nézőszámot elérnie.

De nem csak a TV2-nek, hanem a piacvezető RTL Klubnak is fájhat a feje, hiszen a csatorna jolly joker műsorainak is megtörni látszik a korábbi csillogása. A hétköznapok dominanciáját továbbra is biztosítja a csatornának a Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest, ám az előny folyamatosan olvad. Jellemző egyébként, hogy még így is az Éjjel-Nappal Budapest és a Barátok közt volt a két legnézettebb műsor a 21. héten az RTL Klubon, a 18-49 évesek körében.


Érdekesség, hogy mind a kereskedelmi célcsoportban, mind a teljes lakosság körében két sportesemény kiemelt figyelmet kapott. Mindkét esetben top 10-ben végzett a hétvégi Forma-1-es nagydíj, amiben vélhetőleg amellett, hogy egy klasszikus futamot, a monacóit rendezték meg, az is szerepet játszhatott, hogy az egyik legnagyobb magyar rajongói táborral rendelkező pilóta, Kimi Räikkönen megtáltosodott. (Más kérdés, hogy a finn versenyző végül csak a második lett.) Nagyon sokan nézték, illetve mind a játék, mind a bíráskodás színvonalát tekintve inkább szenvedték végig a labdarúgó bajnokság döntőnek beillő utolsó mérkőzését a Honvéd-Videoton találkozót. A magyar viszonyokat tekintve mondhatni meglepő a bajnoki címet 24 év után ismét megszerző kispesti csapat nem csak a tévénézőket, de a stadionba járókat is érdekelte, hiszen az idényben valószínűleg egyetlenként sikerült egy teltházas találkozót abszolválniuk.

Visszatérve az RTL-TV2 csatára, a két médiacsoport az elmúlt évek lemorzsolódását a kábelcsatornáik fejlesztésével próbálják ellensúlyozni. Ennek jegyében RTL Magyarország kábelportfóliójában hamarosan új csatornával találkozhatnak a nézők, ugyanis júliustól a Film+2 átalakításával érkezik az RTL Gold. Itthon teljesen egyedülálló porgramstruktúrával és műsorkínálattal jelentkezik a csatorna, amelyen szinte csak hazai gyártású műsorok futnak majd - ígéri az RTL. Vadonatúj tartalomként itt debütál Nádai Anikó önálló talk show-ja, az Anikó #show is, ezen kívül népszerű RTL-es vetélkedőkkel is találkozhatnak a nézők, mint például az 1 perc és nyersz!, a Gyertek át szombat este!, A széf, a Legyen ön is milliomos, A kód, a Kalandra fal vagy a Dr. Tóth korábbi évadai. A hab a tortán azonban valószínűleg az lesz, hogy ismét műsorra tűzik majd a kultikus státuszba érő Mónika-, illetve Balázs Show adásait is.

A 21. héten egyébként csoportszinten 8,8 százalékpontos volt a különbség az RTL Magyarország és a TV2 csoport csatornáinak nézettsége között a kereskedelmi célcsoportban, főműsoridőben. Az RTL Magyarországhoz tartozó csatornák átlagos, 21. heti főműsoridős Live+As Live közönségaránya a 18-49-es korosztály körében ugyanis 31 százalék volt, míg a TV2 Csoport 22,2 százalékot ért el.

Ha csak a két nagy kereskedelmi tévét vetjük össze, akkor azt láthatjuk, hogy a kereskedelmi célcsoportban, főműsoridőben az RTL Klub öt, míg a TV2 két estét nyert meg. A piacvezető csatorna közönségaránya ugyanakkor ismét csökkent, ezúttal átlagosan 14,9 százalék volt, míg a TV2 a készülékek előtt ülők 10,5 százalékát érte el. Éledeztek az RTL kábelcsatornái, hiszen a F+ 51 százalékos közönségarányt ért el, míg a Cool 4,5 százalékot. Nem sikerült viszont érdemben javítania a Viasat 3-nak (2% SHR) és a Duna TV-nek (1,8% SHR) sem.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!