6p

A cég fennállásának legnagyobb mértékű költségcsökkentésén esik át a Malév, mondta el az mfor.hu-nak adott interjúban Karim Makhlouf kereskedelmi vezérigazgató-helyettes. A spórolás jegyében csökkentik a létszámot, külföldi irodákat zárnak be, a járatok számát négy-öt százalékkal vágják vissza a téli menetrendben, két célállomást pedig felfüggesztenek. Bizakodásra adhat okot, hogy az elmúlt negyedévben átlagban tíz százalékkal nőtt az utasszám – igaz, az egész iparágra jellemző árcsökkenés miatt a bevételek visszaestek. A vezérigazgató-helyettes azonban bízik abban, hogy a következő lépésben utóbbit is sikerül stabilizálni, két-három éven belül pedig profitot termel majd az elmúlt években rendszeresen évi több mint tízmilliárd forint veszteséget összehozó, súlyos likviditási problémákkal küzdő légitársaság.

"Most tényleg kitakarítjuk a házat" 

- Utasszám szempontjából meglehetősen gyászosan, tíz százalékos mínuszokkal kezdte az évet a Malév, az elmúlt hat hónapban azonban már felpörgött a forgalom – szeptemberben mintegy 13 százalékos pluszt könyvelhetett el. Követték-e ezt a pozitív trendet a bevételek is?

- A bevételek jelenleg az egész európai légiközlekedési iparágban 20-25 százalékos csökkenést mutatnak, és a Malévnél is visszaesés tapasztalható, de például számos járatunk esetében kisebb a bevételcsökkenés, mint versenytársainknál. Ennek elsődleges oka, hogy lényegesen kevesebb az üzleti utas. De legalább mennyiségi oldalon növekedni tudtunk – a légitársaságok többsége erre nem volt képes. Az utasszám növelésére fókuszáló stratégiánk, mely kulcsfontosságú a Malév jövője szempontjából, tehát működik.

- A bevételek mérséklődése feltétezhetően a jegyárak csökkenésére vezethető vissza. Tavaly 120 euróba került egy átlagos Malév-jegy. Most mennyi?    

- Az iparágban mindenhol - így nálunk is - csökkennek az árak. A mi átlagos jegyárunk 100 euró felett van, ami egyébként magasabb a fapadosokénál.

- Visszatérve az utasszámra, ott minek köszönhető a bővülés?

- A tavasszal bevezetett új kereskedelmi stratégiának. Ennek keretében hatékonyabb az értékesítésünk, különböző típusú utasszegmenseket szólítunk meg és a marketing-tevékenységünket is jelentősen erősítjük. A piac által diktált sebességre kapcsoltunk, hogy visszanyerjük piaci részesedésünket. A Malév gyors ütemben alakul át egy ódivatú fuvarozóból egy dinamikus, modern és a piaci kihívásokra gyorsan reagáló, minőségi légitársasággá. A cég a múltban nagyon félős volt, nem nyomult elég agresszívan – ezen most változtattunk, az árcsökkenést marketingüzenetekkel kombináljuk és már a fapados szegmenst is támadjuk. Mind a hagyományos, mind pedig a diszkont légitársaságokkal szemben tudjuk növelni utasforgalmunkat, így idén a tavalyinál nagyobb, 3,3 milliós utasszámot várunk.

- Melyik járatok futottak fel leginkább, és melyek hanyatlottak? 

- Nagyon jól mennek a német járatok, amelyeknél mintegy harminc százalékkal nőtt az utasszám - ezt figyelembe véve mérlegeljük, hogy tavasztól Düsseldorfot is felvesszük a kínálatba. Emellett több az utas a római és a milánói járaton is, plusz jól teljesítünk a balkáni célállomásokon. Ami a kevésbé látványos oldalt illeti, a genfi és a dublini járatot leállítjuk a téli időszakra, de a nyáron ezeket újra fogjuk indítani.

- Ha már a télnél tartunk, hogyan alakulnak majd a számok az idei téli menetrendben egy évvel ezelőtthöz képest?

- Nyolc repülőgépet leállítunk – mind az öt Fokker 70-es gépet visszaadjuk a lízingvállalatnak, három B737-est pedig a földön tartunk –; a célállomások száma hárommal, a járatok száma pedig négy-öt százalékkal csökken majd. Összességében azonban a kapacitás (a felkínált ülések száma) a tavalyival azonos szinten marad, mivel most nagyobb az egy gépre jutó ülések száma – ez egyébként szintén költségmegtakarítást és hatékonyságnövelést jelent.

- A költségmegtakarítási programot már tavasszal bejelentették. Összesen mennyit spórol a Malév idén és jövőre?


- A pontos számokat hamarosan nyilvánosságra fogjuk hozni – erre akkor kerülhet sor, ha az igazgatóság elfogadja a már elkészült három éves üzleti tervet. De azt már most is elmondhatom, hogy ez lesz a legnagyobb költségcsökkentés a Malév történetében.

- Mely területeket érinti majd leginkább a spórolás?

- Az összes területet. A leépítések már áprilisban elkezdődtek, az alkalmazottak száma onnan számítva 12-24 hónapon belül ezerre csökken majd. (Ez - Martin Gauss vezérigazgató korábbi közlése szerint - idén 150, 2011-ig pedig 300 ember elbocsátását jelenti – a szerk.) Emellett kevesebb géppel repülünk, és bezártuk több külföldi irodánkat is. Összességében úgy próbáljuk megmenteni a Malévot, hogy gyorsabbá és rugalmasabbá tesszük a működést.

- Mennyiben látszik majd meg mindez az eredményeken? Az elmúlt években tízmilliárd forint feletti veszteségeket volt kénytelen elkönyvelni a cég, tavaly például 14,5 milliárdra rúgott a mínusz.

- A férőhely-kihasználtság valamennyi légitársaságnál meghatározó tényező, a Malévnál ezt a mutatót most először sikerült 75 százalékra növelni. Ez nagyon fontos lépés az eredményes működés felé.


- Ön korábban - a Lufthansa után - több fapados légitársaságnál, így a SkyEurope-nál és a Germanwingsnél, valamint más utaztató cégeknél (TUI, Hapag-Lloyd Express) is dolgozott. Úgy tűnik, mintha a Malévnál folytatná, amit a diszkontoknál abbahagyott - legalábbis árstratégia tekintetében. 

- Ez igaz is, meg nem is. Minden légitársaság és minden piac különböző, vagyis egyedi értékesítési és árazási politikával lehet csak menedzselni. A magasabb férőhely-kihasználtság azonban egy olyan kulcsfontosságú tényező, amely feltétlenül szükséges ahhoz, hogy egy légitársaság nyereséges legyen. Mindezt figyelembe véve elemeztük a Malév kereskedelmi tevékenységével kapcsolatos problémákat, és ezt követően döntöttem egy utasszám-növelésre fókuszáló stratégia mellett. Az új árpolitikánkat a dinamikus piacélénkítésre, az elemző előrejelzésekre és az új marketing-kommunikációra alapozzuk. Ez egy Malévra szabott terv és nem valaminek a lemásolása.

- Ha már szóba került a néhány hónapja csődbe ment SkyEurope: személyes tapasztalatai szerint mi a hasonlóság, illetve különbség közte és a Malév között?

- Négy évvel ezelőtt voltam a SkyEurope-nál, tehát nem volt ráhatásom arra, ami ott az elmúlt két évben történt. Mindkettő cégnél átszervezési feladattal bíztak meg – a Malévnál nagyon rövid idő alatt kell optimalizálni a működést. Szerencsére egy erős, több mint hatvan éves márkanévvel rendelkezünk, amit nem lehet összehasonlítani a nemrég alakult fapados cégekével. Most tényleg kitakarítjuk a házat, így jó esély van arra, hogy a Malév két-három éven belül nyereséges cég és a régió egyik vezető légitársasága legyen.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!