4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A válság a reklámipar szféráiba is begyűrűzik kisebb-nagyobb mértékben: a banki ügyfelekkel rendelkező ügynökségek jobban érzik a változást, a többiek kivárnak. Túl sok jóra senki sem számít, az üzenetekben már most is vannak változások. A mfor.hu cikksorozatának második részében reklámügynökségeket kérdezett a válság iparági hatásairól.

Nehezebb lesz marketingre költeni

Marketing terén a gazdasági válság első jelei nem most jelentkeznek: már egy ideje érezhető a hirdetési büdzsék csökkenése. Ezt mutatja a bátortalan kommunikáció is: ha limitált összegből lehet csak bemutatkozni, mindenki szeret biztosra menni.

A mostani krízis azonban valószínűleg rontani fog a helyzeten. Míg a legtöbb cég még várakozó állásponton van, egyes ügynökségeknél már megjelentek a recesszió jelei.

A marketingből kell elvenni, vagy öngyilkosság eltűnni?


2008-ban már nem sok minden fog változni a hirdetésekben, hiszen a legtöbb cég már elköltötte vagy legalábbis megtervezte reklámköltéseit. A televízióknál túl nagy pönálékat (kilépési díjat) kellene fizetni kihátrálás esetén, és a mostani bizonytalan helyzetben még veszélyes is lehet, ha egy cég eltűnik a reklámblokkból. Ugyanakkor a legtöbb, általunk megkérdezett szakember felkészült arra, hogy gazdasági válság esetén a marketing az első, ahonnan megvonják a pénzt. Persze egy cég számára teljesen lemondani a marketingről egyenlő az öngyilkossággal, de a büdzsé radikális csökkenésére számítani kell.

Barna Tamás, a Republic of Art ügyvezetője úgy véli, 2008-ban még nem a reklámköltésekben, hanem inkább a hangsúlyok eltolódásában jelentkezik a legnagyobb változás. Az például már most észrevehető, hogy a bankok minden erejüket a betétgyűjtésre összpontosítják, új ajánlatokkal állnak elő. Ez is a marketing része.

A válság mindig a középréteget érinti

A szakember szerint a válság leginkább a közepes nagyságú cégeket és a közepes árfekvésű termékeket érinti: "Az olcsó áruknak akár még kedvezhetnek is a gazdasági nehézségek, megnő irántuk a kereslet, és áraikkal eladják magukat, nem kell marketingre költeni. A magas árfekvésű terméket vásárlók pedig kevéssé árérzékenyek, a luxust válságban is el lehet adni.”

Mindez az ügynökségekre is igaz. Ha a kicsiknek megmarad az a néhány ügyfelük, akikből élnek, semmi gondjuk nem lesz, költségeik amúgy is alacsonyabbak; a nemzetközi ügynökségek sorsa pedig összefonódik a nemzetközi nagyvállalatokéval. A közepes cégeknek viszont nem könnyű a helyzetük. Nekik több, kisebb ügyféllel kell pótolni egy-egy ügyfél kiesését, illetve több lábra kell állni, célszerű profilt bővíteni, mint ahogy azt a Republic is teszi.

Új üzenet: megbízhatóság

Az üzenetekben is lehet változás: míg egy pénzintézet esetében eddig a megbízhatóság olyan alapvető paraméter volt, amit külön nem hangsúlyozott senki – az OTP-t kivéve –, most kiemelkedő üzenetté válhat, hiszen ma ennek van leginkább jelentősége. A megbízhatóság kommunikálásában azonban a reklámok mellett a PR-kommunikációnak jut a legfontosabb szerep.

Hangsúlyváltozásokat figyelt meg Pető-Dickinson Andrea, az Ogilvy Magyarország ügyvezetője is, ő azonban inkább az eszközök tekintetében vett észre változásokat: "A klasszikus reklámeszközök felől egyre inkább eltolódik a hangsúly a BTL-eszközök, az eladáshelyi kommunikációs eszközök, illetve a digitális megoldások irányába. Jelen körülmények között kiemelten fontos lesz a hatékonyság, illetve annak mérésének szerepe" - véli.

"Nincsenek illúzióink"


Gosztonyi Csaba, a Carbon Group ügyvezetője nem tapasztalt még változásokat az ügyfelek részéről, de fel van erre készülve. Az biztos, hogy szükség esetén elsőként a marketingbüdzsékhez nyúlnak majd hozzá - Magyarországon ez még nem is akkora érvágás, mint külföldön, ahol bátrabb a cégek kommunikációja. "Mivel itthon meglehetősen klisészerű reklámok készülnek, ráadásul hatásuk kevéssé mérhető, így ennek a kiadásnak a lefaragása tűnik a legcélszerűbbnek" - teszi hozzá.

Szoboszlay Péter, a Hammer Advertising ügyvezetője szintén nem kapott még kampánymódosításra vonatkozó telefonokat, az azonban egyértelmű, hogy mindenki várakozó állásponton van: a nemzetközi cégek külföldi anyavállalataiktól várják a választ a "hogyan tovább" kérdésre.

Ezzel egybehangzóan Horváth Attila az Akció NXs részéről úgy véli, hogy nagyobb változások nem történtek. Igaz, nincsenek illúzióik a jövő évi reklámköltések tekintetében.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!