4p

A munkaerô-megtartás rafinált formáját jelentô incentive juttatások széles körű elterjedése öt éve vett lendületet, amikor a HR-menedzserek rájöttek, hogy egy amszterdami hétvége - all inclusive - többet ér, mint egy pénzes boríték.

A munkaerô-megtartás rafinált formáját jelentô incentive juttatások széles körű elterjedése öt éve vett lendületet, amikor a HR-menedzserek rájöttek, hogy egy amszterdami hétvége - all inclusive - többet ér, mint egy pénzes boríték.

Általában a multinacionális cégek tartoznak abba a körbe, akik az egyik legnagyobb forgalmú hazai utazásszervezôtôl rendelik meg incentive célú útjaikat. Csiszár Ágnes, a Vista utazási iroda munkatársa szerint három csoportba lehet sorolni azokat, akik mások által finanszírozott külföldi utakon vesznek részt. A jól teljesítô munkatársak, termékforgalmazók, biztosítási ügynökök mellett a vezetôket is szívesen jutalmazzák ilyen módon. Egyes területeken - például az építôiparban - gyakran elôfordul, hogy a legnagyobb vásárlót, a legjelentôsebb partnert premizálják egy pár napos európai vagy éppen egzotikus országba szóló úticsomaggal. "Az utak közös jellemzôje, hogy mindenbôl a legjobb minôséget nyújtják, inkább öt-, mint négycsillagos szállodákban, teljes ellátással, esetenként business repülôjeggyel, maximum egy heti idôtartamra" - mondja az öt éve látványosan elterjedt jutalmazási formáról Kendik Mária, a Vista incentive utakért is felelôs részlegvezetôje, aki havonta 2-3 csoport teljes körű kiszolgálását szervezi. A személyenként minimum 200 ezer, de inkább 400 ezer forintba kerülô jutalomtúrák úti céljának kiválasztásába a kiválasztott szerencsések nem szólhatnak bele, ez az ôket "küldô" cég privilégiuma, igaz, cserébe mindent fizet, beleértve az olyan extra szolgáltatásokat is, mint az Eiffel-torony tetején szervírozott vacsora, vagy egy esti party egy tankhajó fedélzetén.

Számos szervezet csak a költséghatárokat szabja meg, ami alapján az utazási iroda készít javaslatot, fél-háromnegyed évvel a tervezett indulás elôtt. "A cégek általában 30 fôs csoportok utazását fizetik, de elôfordult a gyakorlatunkban, hogy a párizsi Moulin Rouge-ba egy teljes chartergépnyi embernek szerveztünk látogatást, akik még aznap vissza is repültek" - mesél az egyedi kérések teljesíthetôségérôl Csiszár Ágnes.

Az incentive utak lényege, hogy olyan tájakra is eljuttatja az embert, amely csak kevesek kiváltsága, illetve, hogy a családi kasszába befolyó prémiummal szemben az utazás életre szóló élmény, olyan, amelyet felidézve a "szponzor" neve is bearanyozódik. Az elmúlt évek lassú életszínvonal-emelkedésével, a mediterrán országokba szóló last minute ajánlatok tömegessé válásával a korábbi kuriózum-jelleg kissé megkopott. Különösen azokon a területeken, ahol a mindennapi munkának egyébként is része a gyakori külföldi utazás, az anyavállalatnál tett szakmai látogatás. "Számukra plusz egy út már nem jelent igazi pluszt" - indokolja dr. Németh Helga, a Novartis személyügyi és szervezeti fejlesztési igazgatója, miért hagytak fel a külföldi utak jutalomcélú felhasználásával. Korábban elsôsorban a sales-esek csoportszintű ösztönzésére használták, 25-30 fôt utaztatva. A négy-öt napos, például a svájci anyacéghez szervezett utak többsége tartalmazott olyan workshopokat, konferenciákat is, amelyek az egész szervezet céljainak megvalósítását segíthetik. A csoportokon belül komoly ellenérzést váltott ki, hogy olyanok is utazhattak, akik nem segítették különösebben a team munkáját.

Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a Novartisnál ma a pénz számít alapvetô incentive eszköznek, kiegészítve olyan erkölcsi elismerést (is) jelentô jutalmakkal, mint a céges újságban való megjelenés lehetôsége, a karácsonyi jutalmazás, a különbözô partyk. Gondoskodtunk arról, hogy az új IT-rendszer magyar kidolgozói nemzetközi szinten is elismerésben részesüljenek.

Dr. Németh Helga elképzelhetônek tartja, hogy a jövôben újra bevezetik az incentive utakat. "Ehhez kultúraváltásra is szükség lenne: mást jelent a családdal, barátnôvel elutazni egy tetszés szerinti országba, és megint mást a cég finanszírozta úton a csapattagokkal a közösen kivívott siker gyümölcseit élvezni." (R. G.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!