4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A diszkont-légitársaságok úgy vélik, túl van a válság nehezén a hazai piac - erre utal legalábbis, hogy a téli menetrendben összességében több mint tíz százalékkal növelték kapacitásaikat Ferihegyen egy évvel ezelőtthöz képest. Igaz, a Budapest Airport az erős év vége ellenére is négy százalékos visszaesést jósol 2009-re. A tavalyi hat százalékos mínusz után tehát idén is zsugorodik a fapados piac, ahonnan a csúcsévnek számító 2005-höz képest már negyedmillió utas hiányzik. Mfor.hu háttér.

12 százalékkal nőtt a diszkont-légitársaságok által kínált kapacitás Ferihegyen az idei téli menetrendben 2008 teléhez képest, közölte az mfor.hu kérdésére a repülőteret üzemeltető Budapest Airport. A járatok számát tekintve szintén jelentős, 9,2 százalékos bővülés tapasztalható, mindössze a felkínált célállomások terén következett be mintegy hat százalékos csökkenés.

A kapacitások jelentős növelése arra utal, hogy a Ferihegyen jelen lévő fapadosok szerint a magyar piac túl van a válság mélypontján, és idén télen már az utasszám bővülésével lehet számolni. Igaz, tavaly télhez képest növekedni nem nehéz, hiszen a válság 2008 végén, 2009 elején terebélyesedett ki Magyarországon, ami a repülési kedvet is nagyon visszavetette.

Éves szinten tovább zsugorodunk


Az erősnek várt év vége ellenére az egyelőre kérdéses, sikerül-e hoznia a fapados piacnak a Budapest Airport által prognosztizált 1 millió 990 ezres utasszámot 2009-ben. Az első 10 hónap ugyanis - főleg a gyászos évkezdet miatt – meglehetősen gyengére sikerült: októberig összesen 1 millió 682 ezer utast szállítottak a low costok, ami hét százalékos visszaesést jelez 2008 hasonló, a válság által még megkímélt időszakához képest. (Igaz, az európai repülőterek többsége szintén csökkenő forgalmat kénytelen elkönyvelni – a szerk.)     

Még ha össze is jön az 1 millió 990 ezres utasszám, az is négy százalékos csökkenés lesz 2008-hoz képest. Ráadásul a fapados piac már tavaly is zsugorodott, akkor mintegy hat százalékkal csökkent az utasok száma.

Ha az idei évet a 2,2 millió "diszkont" utast hozó 2007-hez viszonyítjuk, akkor több mint 200 ezren tűntek el Ferihegyről, 2005-höz képest pedig már több mint 250 ezres csökkenésről beszélhetünk. 2005 egyébként csúcsévnek számít a ferihegyi low cost piacon: akkor 2 millió 245 ezer utast fuvaroztak a diszkont cégek.

A GW is beleerősít

Ezek a számok egyelőre elérhetetlennek tűnnek, de a válság által hozott újabb visszaesés már a múlté - ezt a Germanwings hétfői sajtóbeszélgetésén elhangzottak is alátámasztják. "Az év első hónapjaiban voltak nehézségeink, azután viszont helyreállt a forgalom a budapesti vonalakon" - mondta el az mfor.hu kérdésére Heinz-Joachim Schöttes, a cég vállalati kommunikációs igazgatója.

A Ferihegyen 2003 óta jelenlévő, közepes nagyságú szereplőnek számító német fapadosnak itthon is sikerült nagyobb károk nélkül átvészelnie a krízist – erre utal, hogy idén a tavalyitól mindössze kétezerrel elmaradó, 200 ezres utasszámot és 82 százalékos telítettséget produkáltak a ferihegyi járatok. (A piacot toronymagasan vezető Wizz Air előzetesen egymillió utast tervezett Budapesten 2009-re a tavalyi 820 ezres utasszám után – a szerk.

A Budapestről Stuttgartba és Köln/Bonnba repülő Germanwings optimizmusát jelzi, hogy – a piaci trenddel megegyezően – az idei téli menetrendben már tíz százalékkal növelte kapacitásait a budapesti szakaszokon 2008 teléhez képest.

Nem mindenki lett olcsóbb

Schöttes szerint a légitársaság a válságban is képes volt némileg emelni jegyárait a tavalyi 75 eurós átlagárhoz viszonyítva, miközben több légitársaság éppen ellenkező tendenciáról számolt be – nem csak a fapados szegmensben.

A Wizz Air például nyáron jelentette be, hogy nyolc százalékkal mérsékli jegyárait, a Malév pedig szintén olcsóbbá vált tavalyhoz képest, és jövőre még lejjebb kívánja vinni árait, mondta el lapunknak Martin Gauss, a légitársaság vezérigazgatója. (A vele készült interjút szerdán közöljük – a szerk.)            

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!