7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Nemzeti Hírközlési Hatóságnál (NHH) külföldi példákra hivatkozva azt állítják, hogy a digitáis földi sugárzású tévészolgáltatás beindítása csak akkor lehet sikeres Magyarországon, ha minél több csatorna kerül bele a lakosság számára ingyenes csomagokba. A kábelszolgáltatók ezzel szemben nem számítanak arra, hogy a tévécsatornák tömegesen válnának ingyenessé a várhatóan idén beinduló új szolgáltatásban, már csak azért sem, mert szerintük maguknak a tévécsatornáknak nem érdeke ez. A kábelesek így előfizetőik nagy arányú elvándorlásában sem hisznek. Mfor.hu háttér.

Melyiket szeretjük majd? (Mfor-montázs)

A közelmúltban írta ki a digitális földi sugárzású televízió- és rádióadások hazai beindításához szükséges pályázatokat az NHH. A tender tétje - amely egyelőre inkább a televíziós piacon okoz izgalmakat -, hogy ki működtetheti először Magyarországon azt a szolgáltatást, amelynek segítségével egyszerű szobaantennával és a régi típusú tévékészülékekhez kapcsolható jelátalakítóval foghatunk digitális minőségű tévé- és rádióműsorokat.

Az új lehetőségnek köszönhetően a jelenleg "levegőben terjedő" és ingyenesen fogható három csatorna helyett sokkal többet, az NHH közlése szerint a pályázatok végleges lezárulásával akár nyolcvan tévé adását is lehet majd fogni mindenféle kábel és műholdvevő nélkül. (Magyarországon ugyanis nyolc frekvenciasávban indulhat meg a digitális földi sugárzás, és az NHH szerint egy sávban akár tíz csatorna is elférhet.)

A digitális földi sugárzáshoz való hozzáférést kódolttá, azaz fizetőssé is lehet tenni, így egyáltalán nem biztos, hogy a magyar tévénézőkre rászakad az ingyenesség kánaánja. A hírközlési hatóság szakértői egy korábbi sajtótájékoztatójukon viszont hangsúlyozták: külföldi példák azt mutatják, hogy csak ott terjedt el sikeresen a digitális földi sugárzás, ahol a csatornák többségéért nem kell fizetnie a nézőknek.

Ez viszont kellemetlenül érinthetné a magyarországi kábeltévé-szolgáltatókat, akik eddig a legnagyobb részt hasították ki a hazai televíziós műsorszórási piacból. Ők szinte kötelességszerűen nem hisznek az ingyenes földi sugárzású tévézésben. 

A pályáztatás csak most indult, a lehetséges üzleti modellekről így nagyon keveset tudni. Az NHH szakértője viszont korábban megemlített egy olyan lehetőséget, hogy a digitális antennás tévézést biztosító szolgáltató nem elsősorban az előfizetési díjakból jutna bevételekhez - mint ahogy a kábelszolgáltatók -, hanem a televízió-csatornák fizetnének a cégnek, hogy bekerüljenek az ingyenes csomagba. Az elmélet szerint a televíziócsatornáknak azért érné meg kifizetni ezt a díjat, mert az ingyenesség miatt több előfizető várható, a több néző pedig magasabb reklámbevételeket jelent.

A kábelszolgáltatók azonban kevés esélyt adnak egy ilyen típusú átalakulásnak, ez ugyanis a televíziók többségének sem érdeke. Azok a kábeles cégektől is pénzt kapnak azért, mert eljuttatják műsoraikat a nézőkhöz. Ez borulna fel, ha tömegesen ingyenessé válnának a csatornák.

"Jelenleg az Antenna Hungáriának fizetnek az analóg földi sugárzásért a Magyar Televízió 1-es csatornáját, az RTLKlub-ot és a TV2-t működtető társaságok, ezért cserébe ingyenesen, szabadon elérhetők. Ahhoz azonban, hogy a többi, kisebb, jellemzően tematikus csatorna is ingyenesen fogható legyen, a médiapiac jelenlegi üzleti modelljeit teljesen át kellene szabni. Amennyiben ugyanis a jelenleg kódolt és csak előfizetés ellenében elérhető tévécsatornák mindenki számára szabadon, ingyenesen elérhetővé válnak, akkor a kábeltársaságok sem kérhetnének pénzt értük, mivel megszűnik exkluzivitásuk. Így viszont nem állna módjukban az sem, hogy pénzt fizessenek a csatornáknak a havi előfizetési díjbevételükből. A tévétársaságok így elveszítenék jelenlegi bevételeik túlnyomó részét. Erősen kérdéses, hogy máshonnan pótolni tudnák-e a kiesett bevételt. Ezért a sok szabadon fogható (ingyenes) csatornát magába foglaló digitális földi sugárzású szolgáltatás csak ott életképes, ahol a reklámpiac képes eltartani több tévécsatornát is" - közölték érdeklődésünkre a UPC-nél.



Lényegében hasonló állásponton van Rajki Annamária, a T-Kábel termékigazgatója is, aki hozzátette: a versenytörvény szempontjából is aggályosnak tartaná, ha a kábelesektől pénzt kérnének a műsorszolgáltatók, miközben az antennás szolgáltatónak fizetnének.

A Fibernetnél nem bocsátkoztak feltételezésekbe, csak annyit közöltek: inkább arra számítanak, hogy egy - esetleg két - frekvenciához ingyenesen férnek majd hozzá a nézők a lehetséges nyolcból, a többi pedig kódolva lesz. Ez a frekvenciák használatától függően azt jelentheti, hogy 10-20 tévécsatorna jut majd el ingyenesen a nézőkhöz.

A helyzet bonyolultságát jelzi az a szempont is, hogy a tévétársaságok jelenleg világszerte azoknak a cégeknek fizetnek díjat, amelyek elsődlegesen biztosítják műsoraik eljutását a nézőkhöz. Ez szinte minden esetben a műholdas és a földfelszíni műsorszórást (sugárzást) jelenti, mivel itt a néző nincs kábelhez kötve. Tévézni viszont általában otthon szoktak az emberek, ahol meg kényelmesebb a kábelt egyszerűen bedugni a tévébe, így nem kell az antennákat állítgatni.

A kábeles cégeknek azért éri meg fizetni a tévéadások továbbításáért maguknak a tévétársaságoknak, mert biztosan lesz előfizetőjük: a sok kényelmes ember. A digitális sugárzással viszont ez a helyzet is megváltozhat, főleg ha a tévék a potenciálisan nagyobb nézőszámot választják.

"A kérdés ez esetben is - a technikai problémákon túlmenően - leginkább az, hogy a médiapiaci szereplők (tévétársaságok) milyen forrásokból tudnák magukat fenntartani, ha mindenkinek csak ők fizetnek, viszont sehonnan nem kapnak bevételt? A jelek szerint ma a reklámpiac nem képes ennyi tévécsatornát eltartani" - jelezték a UPC-nél, utalván arra, hogy a kérdés ilyen szempontú felvetése is visszavezet az alapproblémához, a pénzhez.



Van viszont egy másik ok, ami miatt a kábelesek nem félnek a digitális földi sugárzás elterjedésétől: saját szolgáltatásaik digitálissá tétele. A vezetékes digitális műsortovábbítás ugyanis sokkal több értéknövelt kiegészítő szolgáltatás biztosítására ad lehetőséget, mint a földi műsorsugárzás.

Ennek egyszerű oka van, mégpedig az, hogy a kábelen oda-vissza futhatnak a digitális jelek, míg a földi sugárzásnál - legalábbis egyelőre - csak egy irányba, az előfizető felé. Ez azt jelenti, hogy a digitalizáció igazi előnyeit (saját videók megosztása, interaktív játékokban való részvétel, "virtuális bekapcsolódás" a tévéműsorokba) csak kábelen élvezhetik majd az előfizetők.

A kábelcégek ezért nem is restek: a T-Kábel 2005. december óta nyújt digitális szolgáltatást. A cég 13 minicsomagot kínál, emellett a "nagycsomagokban" már szinte a teljes televíziós alapkínálat elérhető - plusz a bónuszcsatornák és a kiegészítő-funkciók, mint a gyerekzár és az elektronikus műsorújság.

A Fibernetnél is közel 90 csatorna nézhető digitálisan, itt is vannak minicsomagok. A UPC pedig március végétől bevezeti kábeles digitális televíziós szolgáltatását, amely az ígéretek szerint egyedülállóan "interaktív" lesz a magyar piacon.

A kérdés persze az, hogy a rendkívül árérzékeny és a felmérések szerint régimódi magyar tévénézők mennyire lesznek vevők az újra. Egy tavaly nyáron publikált kutatás eredményei ugyanis azt mutatják, hogy a megkérdezettek nem igazán az értéknövelt szolgáltatásokat azonosítják a digitális televíziózással. Más felmérések szerint pedig a tévénézők több mint negyedének elég volt eddig a három csatorna is, amit ingyen nézhettek.

Annyit mindenesetre mind az NHH-nál, mind a kábeles cégeknél megjegyeztek: a kábeltévézés és a digitális földi sugárzás párharcának kibontakozásához legelőször is le kell zárulnia  a pályázatoknak. Ez valószínűleg idén nyáron megtörténik, akkor már mindenki okosabb lehet.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!