A közlekedési minisztérium jelenleg harmincnyolc vasúti mellékvonalon nem tartja indokoltnak a vonatjáratok fenntartását a kevés utas miatt. Korábban úgy döntöttek a tárcánál: 26 vonalnál 2008 végéig, 12-nél pedig csak május utolsó napjáig rendelik meg a vonatok indítását a MÁV-tól. Utóbbiak esetében azonban nemrég szintén az év végéig tolták ki a határidőt.
Noha a döntés szerint az utolsó pillanatban több mint féléves haladékot kapott a 12 vonal, ezekben a körzetekben több település is akad, ahol nem tulajdonítanak különösebb jelentőséget az átmenetinek tekintett megmenekülésnek - a lassú, ritkán járó vonatokról ugyanis már rég lemondtak.
Gömze Sándor, Tiszalök polgármestere például azt mondta: ma már nincs nagy szükség a 65 kilométer hosszú Tiszalök-Ohat-Pusztakócs szakaszra, ezen a vonalon ugyanis már alig van személy- és teherszállítás. Az is igaz viszont - tette hozzá -, hogy ezt a vonalat a MÁV elhanyagolta, nem fejlesztette, és szerinte ennek a következménye volt az utazóközönség lemorzsolódása. Ma már a tiszadobiakat sem érintené különösebben fájdalmasan ennek a vonalnak a megszüntetése. Huszti Jánosné, a település jegyzője szerint ugyanis őket már akkor leszoktatták a vonatról, amikor a Volán járatszámot csökkentett, így nem volt mivel eljutniuk a falutól négy kilométerre épült állomásra.
A Kocsord-alsó-Csenger szárnyvonal kapcsán Jakab Zsigmond kocsordi polgármester úgy fogalmazott: egy kisbusszal ki lehetne váltani a vonatot. Hasonló a helyzet a Pécs-Pécsvárad, a Börgönd-Sárbogárd vagy a Sárkeresztúr-Székesfehérvár szárnyvonal esetében is.
Van, ahol nem fogadják azonban ilyen beletörődéssel a vonalbezárásokat. A Balatonmáriafürdő és Somogyszob között közlekedő vonatokért például "harcot indítanának" az érintett települések. Bencze Imre, Segesd polgármestere azt mondta: csaknem negyvenezer ember él a szakasz mentén lévő településeken, így nem szabad megszünteti ezt a vonalat. Eller János, Somogyszob polgármestere szerint a vonat életbevágóan fontos számukra, mert a Balaton déli partján vezető vasúti fővonalhoz tartók, a munkába járó ingázók számára az autóbuszok nem jelentenek megfelelő alternatívát. Éppen ezért - tette hozzá - amellett, hogy örülnek a vonalnak adott haladéknak, már most azért aggódnak: mi lesz a vonallal jövőre - számol be a Népszabadság.
A MÁV egyébként 2007 márciusában 14 mellékvonalon már beszüntette a személyszállítást. Mint arról az mfor.hu beszámolt, ezeket a vonalakat a teljes pusztulás fenyegeti. Egyes szakaszokon a síneken kívül már a talpfákat is ellopták, így a végleges felszámolás esetükben csak idő kérdése.