3p

A világhálón elérhető médiumok egyelőre nem fenyegetik a hagyományos rádiózás, televíziózás és a lappiac pozícióit – vélik hazai és ausztriai kutatások alapján szakértők.

Az internetet ma még jobbára kiegészítő információforrásként használják, ám egyes kutatók feltételezik, a világháló terjedése a lappiacon hozhat változásokat.

A Gfk Hungária piackutató adatai szerint az internetet használók száma – ha nem is robbanásszerűen, de – folyamatosan emelkedik Magyarországon. A 2000 második fél évében végzett felmérés szerint 1,2 millió felnőtt fér hozzá a világhálóhoz, a 15 éves és ennél idősebb népesség 14 százaléka. Ez kétszerese az öt évvel korábbinak. Az érintettek kétharmada használja kisebb-nagyobb rendszerességgel az internetet. A szörfözők viszont egyre több időt töltenek el a képernyő előtt. Ezért joggal merült fel a kutatókban, vajon az internetezés csökkenti-e az érdeklődést más médiumok iránt.

Bacher Jánostól, a Gfk területveze-tőjétől megtudtuk, a napi újságolvasásra fordított időről nincsenek kutatási adatok, de a televíziós és rádiós közönségkutatási felmérések elemzéséből kiderül, hogy sem a televízióknál, sem a rádióknál nem tapasztalható általában csökkenő tendencia. Az on-line média tehát egyelőre nem fenyegeti a hagyományos csatornák pozícióit. Nem biztos azonban, hogy a helyzet változatlan marad a jövőben is. Erre az internetet leginkább használó társadalmi réteg, a 18–29 éves, legalább érettségivel rendelkező, többnyire budapesti férfiak csoportja médiafogyasztásából lehet következtetni.

Az említett célcsoportban a rádiózásra, a televíziózásra és a lapolvasásra fordított idő valamelyest csökkent, ez azonban nem írható teljesen az internet számlájára. Bacher János azt feltételezi, hogy ez a hatás a későbbiekben leginkább a lappiacot érintheti – kedvezőtlenül –, mert a szóban forgó népességcsoportban a világhálóhoz hozzáférők száma jócskán meghaladja a napilapot olvasókét.

Ellentmond ennek, hogy a szomszédos Ausztriában nemrégiben elkészült kutatás szerint minden osztrák napilap olvasótábora nőtt, miközben meredeken emelkedik ugyanezeknek a lapoknak az internetes látogatottsága is.

Az on-line változatok közül a Der Standard vezet: februárban 3 millió 700 ezer látogatója volt a világhálón. A nyomában van a Neue Kronen Zeitung, míg a Die Presse ezen a listán igencsak hátul kullog, 430 ezer olvasóval. A felmérés megerősíti a szerkesztőségek tapasztalatát, hogy az on-line kiadás nem konkurenciája az írott lapnak.

– Az emberek szeretik a metrón, az asztalnál, az ágyban böngészni az újságot, az interneten inkább csak átfutják az egyes rovatokat, s később, lapozgatva olvasnak alaposabban – vélekedik az egyik lap on-line kiadásának vezetője. Az internetes látogatások nagy száma persze azzal is magyarázható, hogy gyakorlatilag minden napilap 24 órán át folyamatosan szolgáltat híreket a világhálón. Elsősorban a hírügynökségek rövidített híradását használják, ám az érdeklődők így nincsenek a rádió vagy a televízió időpontjaihoz kötve.

Az internethasználat terjedése önmagában is jellemző Ausztriára: tavaly már az osztrákok 40 százaléka rendszeresen szörfözött. Ezzel az internet a leggyorsabban fejlődő média – 1999-ben az arány még csak 15 százalék volt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!