4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kutatások szerint jobb gazdasági eredményeket érhetnek el azok a cégek, amelyek vezetésében nagyobb arányban vesznek részt hölgyek. A női menedzserek többsége azonban még ma is nehezen tud egyensúlyt teremteni a munka és a magánélet között.

Kevés nő ér fel a csúcsra (Mfor-montázs)

Nemzetközi kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy azokban az országokban, ahol sikerült a nőket nagyobb arányban bevonni a munkaerőpiacra, számottevően nőtt az ország GDP-je. Azokban az államokban pedig, ahol segítették a női vállalkozások elterjedését, ez még az előzőnél is nagyobb arányú GDP-növekedést okozott.

Érdemes megjegyezni, hogy míg a 70-80-as években sorra azok az országok mutattak fel magasabb termékenységi mutatókat, ahol a hagyományos családmodell uralkodott, addig mára éppen ellentétére fordult a helyzet.

Hogy a társadalmi felelősségvállalás kérdésén túl miért éri meg a cégeknek a nőkkel külön foglalkozni, arra egyre több kutatási eredmény és gyakorlati tapasztalat szolgál válaszul. A nők részvétele a felsőoktatásban utolérte, illetve sok országban megelőzte a férfiakét, így azokban az országokban, ahol a nők nem szorulnak ki a munkaerőpiacról, illetve a felsőbb hierarchiaszintekről, a cégek a kiválasztásnál dupla akkora merítéssel dolgozhatnak a nők esetében, ami nagymértékben növeli esélyeiket.

Női vezetőkkel piacképesebbek lehetnek a cégek

A kutatási eredmények alapján azon vállalatok, amelyek vezetésében nagyobb arányban vesznek részt nők is, szignifikánsan jobb gazdasági eredményeket hoznak. Jobban meg tudnak felelni a vevők igényének, újabb vásárlókört tudnak megnyerni maguknak, több piacra tudnak bejutni, nagyobb innovációs potenciált és kreativitást mutatnak, nagyobb az alkalmazottak lojalitása és elkötelezettsége. Vagyis úgy tűnik, a munkahelyi sokszínűség kezelése nem csak lehetőség a pillanatnyi versenyelőny megszerzésére, hanem hosszú távon is elengedhetetlen feltétele a piacképesség megőrzésének.

Ugyanígy számos gyakorlati tapasztalat igazolja, hogy azon cégek, amelyek támogatják a nők szülési szabadság utáni visszaintegrálását, egyértelmű gazdasági előnyt kovácsolnak ebből. Csökkennek a fejvadászköltségek, kisebb a fluktuáció, nő a munkavállalói elkötelezettség és lojalitás, erősödik a csapatszellem és az összetartás.

Nem jutnak el a csúcsra a nők

Annak ellenére azonban, hogy nemzetközi szinten a nők munkaerő-piaci részesedése folyamatosan növekszik, a nemi esélyegyenlőség problémája továbbra sem megoldott kérdés: a nők jóval kisebb arányban jutnak felsővezetői pozíciókhoz. A legfrissebb adatok alapján Magyarországon a hölgyek aránya mindössze 11 százalék a Top 50 Highest Managerial Level, vagyis a csúcspozíciói szinten és csupán öt százalék a Top 50 cég vezérigazgatóit tekintve.

Egyes elemzők szerint a nők előrejutásának legfontosabb akadálya a fel nem ismert nemi sztereotipizálás. Ez pedig nemcsak a munkahelyen szükséges képességekre vonatkozik, hanem kihat magánéletükre is. A női vezetőket vagy kompetensnek tartják, vagy szeretik őket, de a kettő együtt ritkán fordul elő.

Mivel a hölgyekre vonatkozó sztereotípiák oly mélyen gyökereznek a kultúrában, ezek nagy részét ők maguk is vallják: gyakran nem hiszik el, hogy helyük lehet a ranglétra felsőbb fokain. Részben ennek tulajdonítható, hogy a gyermekvállalás után sokan végleg lemondanak a karrierépítésről.

Össze kell hangolni az életterületeket

A nemi esélyegyenlőség növelése érdekében alkalmazott vállalati stratégiák kulcsszavai a networking, a mentoring és a tréning programok. Mindezek mellett jelentős szerep juthat a női vezetők coaching támogatásának, amely során segítenek a menedzsereknek a konfliktuskezelésben.

A coaching folyamatában ugyanis lehetőség nyílik a női vezetők aktuális, egyéni élethelyzetéből kiindulni, és a felmerülő nehézségeket kezelni. Hiába változnak ugyanis egy-egy sikeres vállalati támogató program keretében a nők előrejutásának feltételei, nagy részüknél a különböző feladatok, életterületek összehangolásából eredő nehézségek nem oldódnak meg.

Mindaddig, amíg a karrier és a családi élet harmonikus összeegyeztetésére nem lesznek általánosan érvényes, sokak számára hozzáférhető és elfogadott minták, a nőknek maguknak kell megvívniuk a harcot saját munka-magánélet egyensúlyuk eléréséért. Ebben a folyamatban kiemelkedő szerep jut a valós egyéni igények, illetve az ezeket gátló hiedelmek felismerésének, és az egész életpályára vonatkozó karriertervezésnek.

Mindezeken túl az életpálya azon szakaszában, amikor a munkavégzés mellett a nők kisgyermeket nevelnek, a hagyományos munkavégzés lehetséges alternatíváinak felismerése, az atipikus munkavégzés által megkövetelt eltérő kommunikáció tudatosítása, a hatékony időgazdálkodás mind elengedhetetlen a hatékony és kiegyensúlyozott munkához.

Madai Krisztina - Komócsin Laura

www.businesscoach.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!