4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A bioüzemanyagok megfelelő ütemű terjedése csak a beruházói oldal mintegy 7,5 milliárd forintos támogatásával lehetséges - mondta Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára azon nemzetközi konferencián, ahol bejelentették a Magyar Bioetanol Szövetség megalakulását is. A teljes bioüzemanyag (biodízel, bioetanol) ágazatot egybefogó szövetség az érdekellentétek miatt nem jött létre. Mfor.hu tudósítás.

Kinek éri meg?

A következő hét évben a kormány mintegy 45 milliárd forint támogatást biztosítana uniós társfinanszírozással megújuló energia termelés, illetve felhasználás elősegítésére. Az összeg mintegy hatoda az egyeztetések jelenlegi állása szerint bioüzemanyagokkal összefüggő támogatás lehet. A szükséges kapacitások kiépülésének megtérüléséhez Garamhegyi Ábel szerint pontosan 45 milliárd hiányzik a jelenlegi gazdasági feltételek mellett.

Az államtitkár úgy véli, a technológia fejlődése vagy a hagyományos üzemanyagárak drágulása esetén a bioüzemanyagok versenyképessége is fokozódik, így a szükséges támogatások mértéke csökkenthető.

"Jelenleg négy-öt különböző technológiájú bioetanol-gyár terve ismert Magyarországon" - fogalmazott lapunknak Hermann Rita, az EBP Európai Bioenergia Technológiai Kft. pénzügyi igazgatója. A szakértő egyébként tagja a konferenciával egy napon alakult Magyar Bioetanol Szövetségnek is. A szövetség ismeretei szerint 2006-ban még 31 bioetanol-gyár terve lógott a levegőben, de többen is meggondolták magukat 2007-re. Így jelenleg 12 terv megvalósításában gondolkodnak különböző befektetői csoportok. A visszatáncolások hátterében - ahogy előadásában Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter is célzott rá - a kukorica árának emelkedése, az olaj viszonylag alacsony ára áll. "A dráguló kukorica rontotta bizonyos technológiáknál a profitlehetőségeket" - adott magyarázatot Hermann Rita a visszalépésekre.

Arról egyébként, hogy volt-e racionális esélye 31 bioetanolt előállító gyár megépülésének szakmai körökben eltérőek a vélekedések. Érsek Tibor, a Duna Fejlesztési Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy hat-nyolc projekt megvalósulásának van racionalitása Magyarországon. Gráf József szerint 2008 végére hazánkban három bioetanol üzem kezdheti meg működését egymillió tonna kukoricaszükséglettel, biodízel üzemekből pedig kettő megléte valószínűsíthető ugyanerre az időszakra.

A frissen alakult Magyar Bioetanol Szövetség nem prognosztizálta, hogy hány üzem épühet meg, de mindenképpen szakmai támogatást szeretnének nyújtani minden beruházónak. "Most láttuk elérkezettnek az időt, hogy szervezett formát adjunk a hazai bioetanol iparnak" - fogalmazott Zsemberi László, a szövetség elnöke. A vezető hozzátette, azért nem sikerült a nyugati gyakorlatot követve megújuló bioüzemanyag szövetséget létrehozniuk, mert sok esetben eltér a bioetanolt vagy biodízelt támogatók érdeke. Még bioetanolos berkeken belül is nehéz egységes álláspontot képviselni.

A szövetség jelenleg tíz alapító- és harminc pártoló taggal rendelkezik. A bioetanol iparág teljes vertikumát lefedik, így négy szekcióba tömörítették a tagokat: alapanyag-előállítók, termelők, forgalmazók és szolgáltatók szekciója. A szervezethez egyetemek, főiskolák is csatlakoztak, amelyek szakoktatási szerepet vállalnak, a közeljövőben pedig átfogó oktatási és sajtókampány indul.

A téma széles körű megismertetése mellett jelenleg még szükség van állami szerepvállalásra, a feltételek megteremtésére. Zsemberi László megerősítette, Garamhegyi Ábel szavait, miszerint olcsóbb jelenleg hagyományos autóval közlekedni. "Ha a normál üzemanyag 260 forint, akkor az etanolt 200 forintért kell adni, különben nem veszik meg" - fogalmazott az elnök, aki hangsúlyozta, hogy jövedéki adó kedvezmény nélkül az etanol nem tud versenyképes alternatívává válni.

Az elnök szerint nem vagyunk lemaradva az unió többi tagállamától, Nagy-Britanniában például jelenleg tíz bioüzemanyag kút üzemel. Ehhez képest Svédországban a kutak száma már több mint ötszáz és a bioüzemanyaggal közlekedő autókból fél év alatt mintegy hatvanezret értékesítettek. Mivel a szövetség, a Scania és a Sekab is jelenleg mindössze hat autó üzemeltet zöld naftával, így azon sem lehet csodálkozni, hogy nem állnak sorba azok az üzemanyagtöltő állomások, amelyek etanol-kutat nyitnának. "Az üzlet fogja meghatározni, hogy mikor lesznek kutak. Az üzlethez pedig az igény megteremtésére van szükség" - fűzte hozzá Zsemberi László.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!