3p

Az már rég nem újság, hogy az on-line közösségek értékes hírforrások lehetnek, azt viszont sokkal kevesebben tudják, hogyan működtethetők internetes közösségek az üzleti életben. Fontos dolog megérteni a közösségépítés és az azt lehetővé tevő technológia közti különbséget is.

A közösségek valójában az üzlet szinte minden területén alkalmazásra találnak. A Boston Consulting Group által az év elején megkérdezett csúcsvezetők az eladásösztönzéstől kezdve, a vásárló lojalitás erősítésén át a költségek csökkentéséig sok mindent említettek. Meglepő, de a közismert, a vásárlókat közvetlenül érintő (Amazon, eBay) megoldások az üzletemberek "kívánságlistáján" egyáltalán nem szerepeltek vezető helyen. Felmerült viszont az on-line közösségek alkalmazásának lehetősége a "terepen" dolgozó kereskedők segítségeként, globális marketing szervezet kommunikációs terepeként, a felhasználók technikai támogatására , tanácsadók és szakértők, vagy termék-tesztelők fórumául.

Az internetes közösségek iránti fokozódó érdeklődés ellenére még sok üzleti szereplő számára nem világos, miről is van szó. A legnagyobb gondot az on-line közösség és a közösség létrehozását lehetővé tevő technológia összemosása okozza. A webhelyen létrehozott vitafórum maga nem on-line közösség. A technológia csak lehetőséget biztosít a közösség létrehozására, ugyanúgy, ahogy egy klubhelyiség megteremti egy közösség létrejöttének fizikai kereteit. A közösség építése valóban a közösségi eszközzel (program) kezdődik, azután kerül csak sor a közösség formájának, stílusának, fókuszának és a tartalomnak a kialakítására.


Közösségi programtípusok

Interakciós programok (interaction programs)

Minden olyan program ide tartozik, amelyik lehetővé teszi a résztvevőknek, az egymással való párbeszédet, kérdések feltevését, mások véleményének kommentálását. Interaktív program egyaránt megvalósítható aszinkron (on-line fórum), vagy szinkron (chat) megoldással.

Tartalom-programok (content programs)

Ezek a programok a az interaktív programoknál kiterjedtebb részvételre adnak lehetőséget. Ide tartoznak a különböző, személyes honlapoknak helyt adó site-ok (Geocities, Tripod), de ebbe a kategóriába sorolhatók az Amazon.com oldalán megjelenő könyvrecenziók is.

Esemény-programok (event programs)

Ezek a programok a legkülönbözőbb formában és méretben fordulnak elő. Tipikus példa lehet egy olyan élő, on-line fórum, ahol meghatározott időszakra meghívott vendéget lehet faggatni.

Programtámogató programok (outreach programs)

A többi, sok résztvevőt sok résztvevővel összekapcsoló programoktól eltérően, ez a kategória a program (közösség) szervezője és a résztvevők közti kommunikációját támogatja. Ide tartoznak például azok az e-mailek, amelyek közösségi aktivitásra buzdítják a passzívvá vált tagokat, illetve amelyek bizonyos közösségi eseményekre hívják fel az önként feliratkozott résztvevők figyelmét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!