3p

Ma a legtöbb webhely a 90-es évek második felében kialakult és sokak által még mindig egyedül üdvözítőnek tartott információ-architektúrán alapul. A baj csak az, hogy ez figyelmen kívül hagyja az időközben átalakult információfogyasztási szokásokat.

Honnan jön majd a reklámbevétel? Táblázat a hazai online hirdetési indexről!

Akadnak persze tartalomszolgáltatók, amelyek rájöttek, hogy nem harcolni kell a közvetlen információ-elérés ellen, hanem inkább segíteni kell azt. Közülük egyre többen tartják természetesnek, hogy friss információikhoz kategóriákba sorolt, külön-külön is "előfizethető" RSS értesítőt kínálnak.

Áttérés a decentralizált struktúrára

Valódi változást azonban csak az információ-architektúra átalakítása, a centralizált modellről a decentralizáltra való áttérés hozhat. Ennek lényege, hogy a hangsúly a navigációs oldalakról (homepage, "rovat-címlap") a tartalmat hordozó oldalakra tevődik át.

A modellváltás egyik legfontosabb következménye, hogy az IA (s így a látogatók mozgásának) közvetlen kontrollja kikerül a webhely készítőjének kezéből. A tartalomtulajdonos célja ezután az lesz, hogy a lehető legjobban támogassa partnere hírgyűjtő munkáját. (Ugyanez történik, amikor igyekszünk a keresők számára leginkább "láthatóvá" tenni weboldalainkat.)

Nem kell minden olvasóra lőni

Felejtsük el a homepage-modellt, de mi lesz a reklámbevételekkel? Nos, a kezdőoldalon elhelyezett, időalapú reklám paradox megoldás, ugyanis az internet két fantasztikus lehetőségét hagyja figyelmen kívül: a célzott reklámozást és a mérhetőséget. Ezek a hirdetések nem sokban különböznek a ingyenes hirdetési újságokban elhelyezett reklámoktól.

Durva módszer, hiszen ezekkel minden olvasóra "lőnek", pedig nyilvánvalóan csak töredékük tartozik a megcélzott szűkebb csoportba. Az óriásplakátokhoz hasonlóan kiválóan alkalmasak arra, hogy irritálják a célcsoporton kívül esőket, akik csak az információ elérésének akadályát látják bennük.

Mindeközben nem árt megjegyezni, hogy a tartalomszolgáltatók tavaly fellélegezhettek: a "dotcom-összeomlás" után végre komoly növekedésnek indult az online reklámköltés. Most tehát az a kérdés, hogy megpróbálják-e - az információfogyasztók igényeit figyelmen kívül hagyva - eladni a homepage utolsó négyzetcentiméterét is, vagy - a hirdetőket a folyamatba partnerként bevonva - elkezdik az áttérést az új tartalomszolgáltatási modellre?

Pécsi Ferenc

Forrás: Dotkommentár


Kapcsolódó anyagok:
A főnökből is lehet jó blogger
Újraéleszthetők a halott céges weboldalak
A háztáji honlapépítés 10 leggyakoribb hibája
Több mint félmillió évet blogoztak az amerikaiak
Blog-marketing: az álruhás hirdetés

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!