3p

27 százalékkal folyt be több pénz utánuk augusztusban, mint korábban.

A prémium utasok húzták fel az európai légitársaságok jövedelmezőségét az első fél évben, a jobban fizető utasok pedig a javuló európai gazdasági helyzet miatt tudnak többet költeni a korábbinál, derül ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerdai elemzéséből.

(AFP)

A montreali székhelyű, mintegy kétszáz légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet legfrissebb elemzése szerint augusztusban is folytatódott a 2016 év végén elindult hozamnövekedés a légitársaságoknál, bár annak üteme jelentősen lassult. A mutatókat a prémium utasok, vagyis a prémium turista, az üzleti és elsőosztályon utazók emelték, köszönhetően a gazdasági növekedésnek. Az adatok szerint 5,4 százalékkal több a jól fizető utas, mint egy évvel korábban. A számukra értékesített jegyekből és egyéb szolgáltatásokból származó bevétel augusztusban 27 százalékkal emelkedett.

A nagyobb bevétel főként az európai légitársaságoknak segített a profitmarzs növelésében, az Egyesült Államok légicégeit viszont ez sem mentette meg a csökkenő jövedelmezőségtől. Az európai cégek az egy évvel korábbihoz képest 4 százalékponttal magasabb, 8,6 százalékos marzsot értek el a második negyedévben, az Egyesült Államok légitársaságai viszont egy százalékponttal alacsonyabb, 16,3 százalékos profitmarzsot regisztráltak. Ez a 16,3 százalék viszont továbbra is messze a legnagyobb érték a légiközlekedési iparágban. A mintavételhez használt európai légitársaságoknál 1,1 milliárd, míg az észak-amerikaiaknál 4,7 milliárd dollár adózott nyereséget mutattak ki, az egy évvel korábbi 482 millió, illetve 4,7 milliárd dollár után.

Az IATA adatai szerint a javuló pénzügyi eredmények a javuló forgalomnak is köszönhetőek. Júliusban az előző évihez képest 6,8 százalékkal nőtt az utas-, és 11,4 százalékkal az áruforgalom. Erre válaszul a légitársaságok az ülőhely-kapacitást 6,8 százalékkal, az árukapacitást pedig 3,7 százalékkal emelték. Az utasforgalomban a járatok rekord magas, 84,7 százalékos kihasználtságot értek el, míg az áruszállító gépek 43 százalékát töltötték meg. Ennek is köszönhető, hogy a személyszállításban az igénynövekedéssel megegyező mértékű kapacitásbővítést hajtottak végre, az áruszállításban viszont inkább a szabad kapacitások lekötése volt az elsődleges az újabb járatok beállítása helyett.

Előrejelzésében az IATA azzal számolt, hogy a jövedelmezőség némileg romolhat az olajárak miatt. Szeptemberben a nyersolaj ára részben a hurrikánok, részben a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) egyes döntései miatt öthavi csúcsra emelkedett.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!