4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Meghökkentő akcióba kezdett egy kevésbé ismert mobilszolgáltatásokkal foglalkozó társaság: hamis reklámkampányt indított, amely fake oldalra viszi a netezőket. Igaz az onnan letölthető tartalmak valódiak, ahogy a cég kasszájába befolyó pénzek is.

A kitalált doktor, Dr. Myra Vanderhood

Néhány hét alatt óriási sikert aratott - az egyébként kitalált - Pherotones nevű cég, amely azt hirdette, hogy bizonyos csengőhangok használata során az ellenkező neműeknél komoly hódítások érhetők el. Mindezt alátámasztandó egy szintén a cég marketingeseinek agyából kipattant orvost (Dr. Myra Vanderhood) rendeltek. A látszólag létező cég 250 ezer dollárnak megfelelő marketing költségvetéssel kampányolt. A fake cég mögött mindazonáltal egy feltörekvő vállalat, az Oasys Mobile áll, amely azt tűzte ki, hogy lehetőleg viszonylag kis költségvetéssel minél több 18-24 év közötti fiatalt érjen el. A hirdetések tervezését és lebonyolítását a McKinney & Silver nevű ügynökség végezte, amely az akció sikerét az úgynevezett vírus (viral) marketingre alapozta.

A viral marketing a reklámozás területének egyik újabb ága, noha magát a mechanizmus már jóval azelőtt is alkalmazták, hogy a marketing eszköztárába bekerült volna ez a forma. Noha kétélű fegyvernek tartják a szakértők, amennyiben sikerre visznek egy ilyen kampányt, az a legköltséghatékonyabb hirdetési forma. A vírus elnevezés a hatásmechanizmus alapján jött, hogy a potenciális célcsoport egyes egyedeit tudatukon kívül "megfertőzik" a termék vagy szolgáltatás bizonyos tulajdonságait közvetítő és a későbbiekben vásárlást generáló gondolattal. A viral marketing kampány lényegileg arra épül, hogy a célcsoport véleményformálóit oly módon győzik meg a termék vagy szolgáltatás erősségeiről, hogy a célszemély nincsen tudatában az információt átadó személy céges vagy ügynökségi kötődésének.

Amikor a McKinney megkapta a megbízást csak azt tudták, hogy valami meghökkentő és figyelemfelkeltő dolgot kell csinálni, amire vevők a tizenévesek. Azt is szerették volna elérni, hogy a valódi vállalat megnevezése előtt - a teaser időszakban - kultuszteremtő ötlettel robbanjanak be. A "hódítás lódítás" azért adódott, mert a célcsoport számára a párkeresés mindennapos tevékenység. Ráadásul egy kevésbé konvencionális szegmensről van szó, amelynek tagjai szemében a kamureklám nem jelent különösen elítélendő cselekedetet, ha esetleg valakinek szemet szúrna, poénból azok is szívesen elküldik néhány ismerősüknek - mondta el az ügynökség kreatív vezetője, David Baldwin az International Herald Tribunenak.

A hirdetések és a weboldal mellé egy rövid filmet is készítettek amelyet a neten több helyen elhelyeztek amely azt támasztotta alá, hogy milyen hatása van a Pherotone-nak. Az ügynökség még arra is figyelmet fordított, hogy a kampány indulása előtt a Wikipedián egy bejegyzést helyezzenek el, amely hitelesebbé teheti az általuk kreált történetet. A kampány az első visszacsatolások alapján óriási sikerrel "fertőz", a múlt héten például az egyik, blogokat rangsoroló site, a Technorati szerint a leglátogatottabb 10 százalékban van a Pherotone.

Ugyan a kamu termék mögött meghúzódó cég többek szerint etikailag kifogásolható, ám a hirdetés sikere elvitathatatlan, amely újabb és újabb cégeket indíthat el ezen az úton. A szóbeszédre alapozott marketing (buzz marketing) lehet a következő időszak egyik legnépszerűbb BTL eszköze valószínűsíti néhány szakember. Az optimista jóslatok beteljesülése nem egyik napról a másikra fog megtörténni, ám figyelemre méltó, hogy a hirdetők 80 százaléka vizsgálja mi módon lehetne a fogyasztókat a szájmarketinggel is a vásárlásra ösztönözni. A Advertising Age című marketinges szaklap az ilyen költéseket éves szinten 100-150 millió dollárra teszi, miközben az összeg évről évre nő.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!