4p

Várhatóan idén is bevételi rekordot dönt az amerikai futball bajnokság döntőjét közvetítő tévétársaság, legalábbis ami a bevételeket illeti. A Super Bowl reklámidejének ára ugyanis minimálisan növekedni tudott.

Ahogy minden évben úgy idén is február első vasárnapja lesz az, amikor az amerikai sportok szerelmesei és a reklámrajongók is éjszakázhatnak. Az amerikai futball bajnokság döntőjét ugyanis 2017. február 6-án a texasi NRG Stadionban rendezik meg. Az Atlanta Falcons és a New England Patriots csapnak majd össze, a közvetítési jogokat idén birtokló Fox pedig ha nem is maradéktalanul, de elégedett lehet.

Tom Bradynél is vannak jobban kereső amerikai focisták

Az idei év két legjobb csapatából a bostoniak, vagy a Patriots több mint egy évtizede az elit tagja, és a csapat irányítója, Tom Brady a liga ikonikus alakja. A mára a legnagyobbak között számon tartott játékos egy sérülésnek köszönhette, hogy 2001-ben a tartalékok közül előléphetett, és esélytelenként egyből győzelemre vezette csapatát a Super Bowlban. Majd utána még 2003-ban és 2004-ben is begyűjtenie a Vince Lombardi Trófeát, ám a 2007-es és a 2011-es esztendőben elbukták a döntőt. Két éve viszont ismét a csúcsra jutott a legendás irányító és csapata, aki számos NFL rekorddal büszkélkedhet. Bár sokan mind őt, mind a Patriots zseniális edzőjét Bill Belichicket abból a szempontból megosztónak tartják, hogy vagy rajonganak értük, vagy utálják őket, a nézettség szempontjából ez tulajdonképpen mindegy. A New England és Brady ugyanis önmagában garancia arra, hogy komoly tömegek üljenek le a meccset nézni.

Brady felesége a gyönyörű Gisele Bündchen az utóbbi évek legjobban fizetett modellje

Hogy lesz nézettségi rekord, az ugyanakkor nem garantált. A Fox ugyanis sokkal jobban örült volna, ha az NFC (National Football Conference) bajnoka az Atlanta helyett valamely nagyobb közönség kedvencnek számító gárda kerül döntőbe. Volt is rá esély, hogy akár a liga alapítása óta hatalmas rajongótáborral rendelkező Green Bay Packers, vagy a sokatmondóan csak az Amerika csapataként aposztrofált Dallas Cowboys kerüljön a döntőbe. A rájátszásban azonban a Dallas a Green Baytől kikapott, hogy aztán az NFC döntőjében megalázó vereséget mérjen rájuk a Falcons. Nagy kérdés, hogy az egyesek szerint „sótlan” atlantai gárda mekkora vonzerőt jelent majd, ám miattuk a Fox nem tudott komoly áremelést végrehajtani a reklámidőknél.

Idén ugyanis egy 30 másodperces szpot átlagos ára 5,02 millió dollár lesz, míg tavaly kereken 5 millió dollár volt. Mielőtt könnyeket hullajtanánk a Foxért érdemes megjegyezni, hogy volt az elmúlt években is hasonló eset, amikor komoly emelkedés után kicsit megtorpantak az értékesített reklámidők árai, ez történt 2013-ban, amikor az egy évvel korábbihoz hasonlóan 4 millió dollárt kellett fizetni 30 másodpercnyi időért.

Miután számos olyan vállalat van, akik állandó hirdetők és évről évre gyakorlatilag fixen lekötik a reklámidő egy részét. Ilyen például a legnagyobb sörgyár, az Anheuser-Busch InBev, amely emberemlékezet óta hirdet a Super Bowl közvetítése alatt, de elsősorban a férfi célcsoport miatt rendszeres hirdetők az autógyártók, legyen szó amerikai (Ford), német (Audi, Mercedes) vagy ázsiai márkáról (Honda, Kia, Lexus). Mellettük rendszeresen vannak olyan cégek, akik a reklámbüdzséjük egy jelentékeny részét áldozzák arra, hogy óriási közönséget érjenek el. A közvetítést ugyanis az USA-ban rendre 100 milliónál is többen nézik.

A növekvő nézettség ellenére egyébként az egy néző elérésének költsége folyamatosan emelkedik, hiszen az árak a nézőszámnál sokkal dinamikusabban ugrottak meg az utóbbi időben. A nézettség kapcsán egyébként mindig óvatosak az előrejelzések, hiszen az első félidő ugyan rendre erős szokott lenni, ahogy a Pepsi által támogatott félidei show idején is, amikor a nők körében is kiugróan magas közönségarányt szoktak mérni. A szünetben világsztárok lépnek fel, ezúttal például Lady Gaga ad majd egy negyedórás koncertet. Ha a második félidő is izgalmasan alakul, esetleg a végsőkig kiélezett marad a csata, akkor jó eséllyel csúcsot, 115 millió vagy akár azt meghaladó (átlagos) nézőszámot is hozhat a Super Bowl. Ennek egyébként az elemzők szerint a leginkább a következő évi döntő közvetítési jogait birtokló NBC örülne, amely vélhetőleg ismét komolyabb áremelést tudna ebben az esetben érvényesíteni a reklámidőnél.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!