5p

Nincs több szingli a reklámosok között, mint bárhol másutt, ötből hárman nagyon vagy mérsékelten fásultnak érzik magukat, amúgy pedig a szakma korlátairól a Médiatörvény és az ügyfelek tehetnek. A Kreatív Csoport által életre hívott Nagy Kreatív Napon emellett a televíziók és az online tartalomszolgáltatók harcának lehetséges kimenetelét is találgatták a szakértők.

Sokan lehidalnak az ügyfelektől (Mfor-montázs)

Érdekes kutatással állt elő a múlt heti Nagy Kreatív Napon a Szonda Ipsos vezetője, Gulyás János: azt vizsgálta, hogy mi jellemzi a reklámszakmában dolgozókat. Annak már többen is megpróbáltak utánajárni, hogy az utca embere mit gondol a szakmáról, és az is kiderült, hogy néhány szakmabeli milyen sztereotípiákat vél felfedezni saját magán. Arra viszont csak most derült fény, hogy valójában milyen státuszú, értékrendű, életkorú emberek választották maguknak a reklámszakmát.

Szinglik gyülekezete?


A szakmáról élő sztereotípiák szerint a tipikus ügyfélkapcsolati menedzser fiatal lány, szingli, jól néz ki, sokat dolgozik, de nem ez álmai állása. Egy tipikus kreatív srác pedig húszas éveit tapossa, egyedülálló, laza, menő, nagyképű és a díjakra hajt. Ezek a sztereotípiák azonban csak részben fedik a valóságot.

A mintegy 300, iparágban dolgozótól érkezett válaszok alapján ugyanis olyan kép rajzolódott a szakmáról, mely szerint a reklámosok többsége budapesti vagy Budapest környéki, anyagilag meglehetősen stabil, gazdasági vagy kommunikációs felsőfokú végzettséggel rendelkezik, sokat dolgozik, elégedett főnökével, kollégáival és munkáját is érdekesnek tartja.

Ami a szingliséget illeti, semmivel sincs több egyedülálló ebben a szakmában, mint máshol, az átlagéletkor pedig 33 év.

Frusztrált, fásult reklámszakemberek 


Az idilli állapot ellenére viszont érdekes módon elég sok frusztrált reklámos lehet, ugyanis a dolgozók fele a közeljövőben szakmát, de legalább munkahelyet tervez váltani, és többségük nem tud azonosulni azzal az üzenettel, melyet kommunikálni hivatott. Az ügynökségek dolgozóinak a legnagyobb ellensége látszólag nem más, mint saját ügyfelük, ugyanis véleményük szerint az ügyfelek és a kutatások gátolják leginkább alkotói szabadságukat.

Összességében a reklámalkotók negyven százaléka kifejezetten fásult, hatvan százaléka "mérsékelten" az. Ez semmiképp sem jelent látványos rajongást a napi tevékenységük iránt.

A szakma fásultsága
már több konferencián is előjött, mint téma. A bűnbakot pedig általában az ügyfelek és az általuk megrendelt kutatások jelentik - utóbbiak a kreatívok szerint kegtöbb esetben keresztbe tesznek nekik.

Pedig lehetne ezt jobban is csinálni – derült ki a panelbeszélgetésből. Az alapvető megoldás a kérdés megfordítása: tehát a kutatási eredménynek nem értékelnie kell, hanem irányt mutatni a készítés során, és nem a fogyasztókkal kell eldöntetni egy hirdetés sorsát a rendelkezésre álló félinformációk alapján.

Nehéz idők, több kockázat

Szintén nem elégedettek az ügyfelek rugalmasságával és kockázatvállalási hajlandóságával a kereskedelmi televíziók hirdetési osztályán. Vidus Gabriella (R-Time) és Kovács Krisztián (TV2) látja a lehetőségeket, még a mostani vérzivataros időkben is, amikor is csökkennek a hirdetési tarifák és bevételek.

A Médiatörvény ugyan - külföldhöz képest - számos megmagyarázhatatlan, teljesen öncélú akadályt gördít a kreatívan reklámozni szándékozók elé, de még így is maradnak kiskapuk, ahonnan elő lehet rukkolni egyedi megoldásokkal. Kovács Krisztián szerint igenis van élet a 20-30 másodperces szpotok után is, de erről egyelőre nehéz meggyőzni az ügyfeleket. A másik út, mely megmenti a tévéket, a kábelcsatornákon elérhetővé váló célzott hirdetési lehetőségek, valamint a televízió márkáját használó kiadványok, rendezvények.

Majd ha már a néző forgatja a híradót

Szintén elgondolkodtató kérdés az online tartalmak arányának változása a jövőben. A válasz természetesen megjósolhatatlan, annyi valószínű, hogy a tendencia a felhasználói tartalmak növekedése és a sok, kisebb tartalomszolgáltató megjelenésének irányába mutat – véli Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi ügyvezetője.

Ezzel szemben Fischer András, az Origo Zrt. elnöke kétli, hogy eljön majd az az idő, amikor a fogyasztó maga állítja össze az esti híradót, és nem lesz szüksége "hagyományos", azaz több oldalról ellenőrzött tartalomra.

Ami a kisebb online vállalkozásokat illeti, a lehetőségek tárháza határtalan, de az üzleti életben a jövőben is nehéz lesz brand nélkül boldogulni. Kérdés, hogy a minőségi tartalom önmagában felépít-e egy brandet - mint ahogy történt ez a Google esetében - , vagy azért mégis csak megmarad a brandépítkezés jelentősége. Ami biztos, hogy az online-ban a gyorsaság számít a legtöbbet. Sok ezer kattintás veszik el például, ha a Google a szokásosnál lassabban töltődik be – számolt be tapasztalatairól Peresztegi Zoltán.

A közeljövő legnagyobb kihívása pedig a közösségi oldalakon nyüzsgő tömegek becserkészése reklámszempontból. Az ezt célzó üzleti modellek még fejlesztés alatt állnak.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!