4p

A barkácspiacon is beindult a bevásárlóturizmus a szlovák-magyar határon: a nemrég megnyílt esztergomi Praktiker-áruházba eddig több vevő érkezett északi szomszédunktól, mint Magyarországról. Az áruházláncnak szüksége is van új vásárlókra, hiszen tavaly csaknem húsz százalékkal esett vissza forgalma hazánkban. Az OBI után a második legnagyobb piaci szereplőnek számító cég idén újabb üzletet már nem nyit, és a későbbiekben is maximum 2-3 új bolt gründolását tartja elképzelhetőnek Salgótarján, Baja vagy Eger környékén. Mfor.hu háttér.

A várakozásoknál lényegesen jobban startolt a Praktiker áprilisban megnyílt esztergomi áruháza, amely eddig negyven százalékkal nagyobb forgalmat bonyolított, mint a vállalat többi hazai üzlete átlagosan, mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Karl Heinz Keth ügyvezető igazgató.

A vásárlók kétharmada a határon túlról jön

A hirtelen felfutás elsősorban a Szlovákiából érkező vásárlók özönének köszönhető, akik aránya mintegy 65 százalékra rúg az áruház összes vevője között. A bevásárlóturizmus beindulását természetesen a cég is elősegítette, miután szlovák nyelvű szórólapokkal lepte el a határon túli részt.

"Emiatt több panasz is érkezett hozzánk felvidéki magyaroktól, ám nem tehettünk mást, mivel az ottani törvények nem teszik lehetővé magyar nyelvű szóróanyag terjesztését" - magyarázta az ügyvezető igazgató. (A népszerűség másik oka feltehetően az, hogy a Praktiker Szlovákiában nincs jelen - a szerk.) 

Zuhant a forgalom

A német tulajdonú barkácsláncnak jól jön az esztergomi egység padlógázas startja, hiszen - mint Keth megjegyezte - 2009 volt a legnehezebb év a cég 12 esztendős hazai történetében. Ezt jelzi, hogy tavaly a magyarországi leányvállalat bruttó árbevétele mindössze 41,8 milliárd forintot tett ki, ami 17 százalékos mínuszt jelent 2008-hoz képest.

A komoly visszaesés oka, hogy az ingatlanpiac zuhanásával párhuzamosan az építkezési és renoválási kedv is megcsappant. A Praktikernél a forgalom szinte minden áruszegmensben csökkent, a festékeket és a kerti termékeket kivéve. A vevők összességében a kisebb beszerzések irányába mozdultak el, az emocionális, ötletszerű vásárlások pedig szinte teljesen megszűntek.

A cég vezetése egyelőre csak reméli, hogy legkésőbb év végéig javul a helyzet. Ezt segítené, ha az új kormány lépéseket tenne az építkezési kedv visszaállításáért, és csökkentené a fogyasztást terhelő adókat, emelte ki az ügyvezető.

Terjeszkedés helyett bővítés

A Praktiker óvatosságát mutatja, hogy idén már nem nyit új áruházat hazánkban. A távolabbi jövőben is maximum néhány új egység létrehozásáról lehet szó - Keth a lehetséges célpontok között Salgótarjánt, Baját és Egert említette. "Magyarországot nagyrészt lefedtük, ezért inkább a már meglévő üzletek bővítésében gondolkodunk” - magyarázta az ügyvezető.

A Praktiker legnagyobb riválisa, az OBI is csupán egy új áruház indítását tervezi, amely Budapesten, a KÖKI-terminálnál nyílik meg várhatóan 2011-ben.

Élen az OBI

A magyarországi barkácspiacot jelenleg az OBI vezeti, amely idén Keszthelyen és Gyöngyösön nyitott áruházat, és ezzel már 25 egységet működtet hazánkban. A Praktiker húsz üzlettel és - saját bevallása szerint - harminc százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, míg az osztrák bauMax 15 boltot üzemeltet. 


A Praktiker munkavállalóinak száma tavaly mintegy százzal 1700-ra csökkent, idén azonban növekszik majd ez a mutató, az új áruház indításának köszönhetően. Összehasonlításul: az OBI 1870 dolgozót foglalkoztat itthon.

Érdekesség, hogy újabb szereplő a piacon a működését októberben megkezdő Ezermester Magyar Barkács Kft., amely négy hónap alatt 34-re növelte partnerüzletei számát. A barkácspiaci beszerzési társulás a kisebb boltokat összefogva próbálja felvenni a küzdelmet a multinacionális cégekkel - mondta februárban a Világgazdaságnak Bak Péter, a cég ügyvezető igazgatója.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!