4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a bankkártya-használat terjedőben van hazánkban, a hitelkártyák aránya még viszonylag alacsony. Utóbbiak gyorsabb térhódításában oroszlánrész jut a co-branded kártyáknak, derül ki az mfor.hu körképéből.

Mindenki jól jár

"A lakosság hány százaléka van tisztában a hitelkártya fogalmával?" - vetette fel a költőinek szánt kérdést Bacher János, a GfK Hungária Piackutató Kft. cégvezetője az IIR-Hungary Kártyapiac A-Z szakkonferenciáján.

A közönség bankszektorból érkezett szakemberei 2-5 százalék körüli értéket saccoltak. Ennél Bacher szerint valamivel jobb a helyzet, ám azt még a piackutató sem tudta megmondani, hányadán is állunk hitelkártya-ügyben.



"Sajnos a magyar piacon nagyon hiányzik a fogyasztói tudatosság: a folyószámlákhoz kapcsolódó (debit) kártyák uralják a piacot. A banki ügyfelek zöme minden dombornyomott kártyát hitelkártyának hisz, vagyis annak fogalmával sincs tisztában" - erősítette meg a GfK tapasztalatait Juhász Attila, a Citibank Zrt. marketing-kommunikációs vezetője.

Mindez főként azért szomorú, mert a plasztiklapok egyre inkább terjednek Magyarországon. A bankkártyák száma tavaly már meghaladta a 8,2 milliót. Ezen belül a betéti kártyák részaránya 5 százalékkal csökkent, a hitelkártyáké viszont folyamatosan nő. Ebben nem kis szerepet játszanak a kereskedőkkel együtt kibocsátott co-branded termékek, amelyek száma már meghaladja az egymillió darabot (13,5 százalékos arány).

A co-branded programba egyre több intézmény kapcsolódik be, így egy-egy kártyafetisiszta pénztárcájába kukkantva már 5-10 műanyag lapot is láthatunk, a legkülönbözőbb logókkal és feliratokkal. Szinte az összes nagyobb áruházlánc, üzemanyag-forgalmazó és légitársaság kínál co-branded kártyát. A Malév és a Lufthansa tavaly ősszel rukkolt ki ezzel, s ugyancsak őszre tehető a Smart kihívó Shell-Citibank kártya megjelenése is.

Sikeres program

Petki Tamás, a Malév Zrt. globális account managere úgy véli: tapasztalataik alapján sikeres volt az első hat hónap. Az új kártyakonstrukcióval jelentős számú új ügyfélhez jutottak, és ez reményeik szerint a bevételekben is realizálódni fog. A társaság a fapadosok megjelenésével olyan árversenybe került, amiből csak extra szolgáltatások nyújtásával kerülhetnek ki, a co-branded pedig egy lehetséges megoldást jelenthet.

Ugyan a tapasztalatok szerint a co-branded kártyák csak minimálisan tudnak hozzájárulni a tudatosabb kártyahasználathoz, szerepük azért nem elhanyagolható. Míg a "csupasz" hitelkártya egyesek fejében úgy él, mint egy költekezésre csábító lapocska, addig utóbbi - sokszor nem is a pénzintézet, hanem a partner által forgalmazott - termék többletszolgáltatása révén csábító lehet.

Szélesebb rétegnek szól

"A co-branded kártyák nagy előnye, hogy a bank melletti partnercég különleges ajánlata - ami a kártya használatához kötődik - kelti fel elsődlegesen a potenciális ügyfelek figyelmét" - magyarázta a Citibank vezetője. Így olyan ügyfeleket is meg tudnak szólítani, akikhez a pénzintézet hagyományos úton nem tudna eljutni.

A CIB Banknál például 2006-ban a co-branded hitelkártyák aránya már 59,5 százalékos volt, s - Lukácsi Zoltán a társaság lakossági marketing főosztályának munkatársa szerint - nagyban hozzájárultak a kártyaüzletág fejlődéséhez. Szerinte jelentős azon fogyasztók aránya, akik a bankba nem mertek bemenni, s nem is lett volna hitelkártyájuk co-branded program nélkül.

Ugyan a piacon párhuzamosan többen is kínálnak szinte azonos konstrukciójú co-branded kártyákat, a piac szereplői jelenleg még jól megférnek egymás mellett. Az ilyen típusú kártyák megszüntetése ma még jóval inkább köszönhető az elhibázott partnerválasztásnak, mint a piaci versenynek.

Mivel a bank a kártya kibocsátásakor 5-10 millió forint mínuszból indul, így egyáltalán nem mindegy, milyen gyakran használja az ügyfél ilyen típusú hitelkártyáját. Ennek feltétele viszont, hogy a tulajdonos valóban tisztában legyen vele, milyen kártyával rendelkezik. A Gfk legutóbbi végzett kutatása szerint viszont például a lakásvásárláshoz hitelt igénylők sokszor jutnak úgy hitelkártyához a pénzzel együtt, hogy arról fogalmuk sincs.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!