6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szerdán publikálta tavalyi számait a két nagy kereskedelmi televíziós csoport. A TV2 eredménye lett a siralmasabb, de az RTL-nél is csúnya mínuszt hoztak össze.

Meglehetősen érdekesen alakult a TV2 Média Csoport tavalyi éve, hiszen ha csak a belföldi értékesítés árbevételét néznénk, azt gondolhatnánk, hogy a társaságnál minden szép és jó. Ezen a soron ugyanis 50 százalékos növekedést láthattunk. A TV2 2015-ben 14,87 milliárdot realizált a magyar piacon, tavaly viszont 20,74 milliárd jött be. Eközben az export értékesítés csak kis mértékben, 600 millióval lett kevesebb. Az értékesítés árbevétele így a TV2 csoportnál 18,37 milliárdról 23,69 milliárdra ugrott.

Érdekli, hogyan gazdagodott Mészáros Lőrinc, mi történt Simicska Lajos cégbirodalmával. Nézze meg ismert magyarok vállalatai hogyan működtek a tavalyi évben.

Hiába tömték ki azonban a TV2-t súlyos állami milliárdokkal, a csatorna így sem tudott eredményesen gazdálkodni. Az igénybe vett szolgáltatások értéke ugyanis 8-ról 13,8 milliárdra ugrott, míg az anyagjellegű ráfordítások értéke 11,56 milliárdról 16,81-re emelkedett. Az már csak hab volt a tortán, hogy a személyi jellegű ráfordításoknál is volt egy félmilliárd forintos növekedés, amely így közel 3,9 milliárdot tett ki.

Megvolt a társaságban az igyekezet, hiszen sokkal több pénzt fordítottak műsorokra, filmekre, ám ez azzal járt, hogy az értékcsökkenési leírás is számottevően növekedett, az egy évvel korábbi 5,4 milliárdról 7,7 milliárdra. Igaz, a társaság kiegészítő melléklete szerint bizonyos műsorok esetén viszonylag szabad keze van a vállalatnak az értékcsökkenési leírás kapcsán, így elképzelhető, hogy most olyan filmeket is nullára írtak, amelyeknek vetítési joga nem járt még le, és amiket később még tudnak használni. Az egyéb ráfordítás soron alacsonyabb értéket mutatott a 2016-os beszámoló, mint az egy évvel korábbi, itt 3,3 milliárdos mínusz helyett 1,96 milliárd volt.


Noha sokan erkölcsileg vállalhatatlannak tartották az utóbbi időszakban a kormány propaganda csatornáját, akik ott maradtak, netán odacsábították őket, azok anyagilag nem jártak rosszul. Az eredmény kimutatás szerint ugyanis a 260 alkalmazott bérköltsége 2,85 milliárd forint volt, vagyis személyenként 10 millió forint feletti éves, vagyis 833 ezer forintos havi átlagot kapunk.

Végeredményként 7,2 milliárd forintos veszteséget termelt Andy Vajna csatornája, ami már csak azért is érdekes, mert ezzel a társaság saját tőkéje is mínuszba fordult. A számviteli szabályok értelmében ezt a helyzetet a tulajdonosnak mielőbb orvosolnia kell, vagyis minden bizonnyal tetemes összeget kell becsatornáznia. 

Andy Vajna tévéje csak vitte a pénzt 

A bevételek kapcsán viszonylag szűkszavú a TV2 beszámolója, az mindenesetre kiderül belőle, hogy a hirdetési bevételek 4 milliárd forintnál is nagyobb összeggel emelkedtek. Emellett a terjesztési díjak voltak, amelyek látványosan megugrottak, hiszen a 2015-ös 1,68 milliárddal szemben tavaly már közel 4 milliárd volt ezen a soron. Figyelembe véve egyébként, hogy év közben kaptak zöld utat a kereskedelmi tévék a kábelszolgáltatóktól szedhető díjakat illetően, idén ez a tétel várhatóan tovább fog növekedni.

Ha cinikusak akarunk lenni, mondhatnánk, hogy a TV2 még a nagy mínusz ellenére is jobban gazdálkodott, mint az RTL Klub. Persze ehhez tényleg be kell csukni a szemünket, és figyelmen kívül kell hagyni azt a vérlázító tényt, hogy közpénzből rendkívül primitív és gyűlöletkeltő kormánypropagandát folytat a TV2.

Az RTL ezzel szemben piaci bevételekre támaszkodik, korábbi közleménye szerint árbevételük 4 százaléka származott állami megbízásból. Hogy nem fekszenek olyan jól a kormánynál, az meglátszik a társaság csökkenő belföldi árbevételén is. Ezen a soron ugyanis 2015-ben még 25,62 milliárdot realizáltak, ezzel szemben tavaly 24,22 milliárdra esett vissza az ilyen típusú bevétel. Ezt ugyanakkor ellensúlyozni tudták az export árbevétel sorral, amely 1,7 milliárdról közel 4 milliárdra ugrott. Így összességében a Magyar RTL Televízió Zrt. árbevétele 800 millió forinttal növekedett.


Az RTL esetén a kiadási oldalon hasonló tendenciákat láthattunk, mint a konkurensénél. Mind az igénybe vett szolgáltatások értéke (14,4 milliárdról 16,4-re), mint az anyagjellegű ráfordítások (21,6 milliárdról 23,2 milliárdra) mind a személyi jellegű költségek (3,68-ról 3,99 milliárdra) növekedtek. Ha a TV2 esetében megemlítettük, hogy a bevételek taglalása kapcsán visszafogott a vállalat beszámolója, akkor ez az RTL-re fokozottan igaz, utóbbi médiacsoport még minimális bontást sem tett közzé. Mindenesetre a kiadások és bevételek eredőjeként az RTL csoport üzleti tevékenység eredménye 1,4 milliárd forintos mínuszt mutatott. Noha a társaság veszteséggel zárta az évet, osztalékfizetés mégis lesz, a tulajdonosok 1,5 milliárd forint kivételéről határoztak az eredménytartalék terhére.

Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója tegnap, a 24.hu-nak adott interjújában úgy nyilatkozott, hogy a negatív eredmény oka részben az, hogy míg az előző évi számokat jelentősen torzította, hogy 2015-ben a 2014-es reklámadókulcs-csökkentés miatt pénzt kaptak vissza, addig 2016-ban a tervezetten visszajáró adóráfordítás a beszámoló készítésekor még rontó hatással volt az eredményekre. Az R-Time-nak eközben jelentősen nőtt a bevétele és az adózott eredménye is emelkedett, ami az R-Time portfóliójának átalakítása miatt történt. Vidus szerint 2017-re később majd az lesz látható, hogy az R-Time-nak nem lesz bevétele, mivel tavaly decemberben úgy döntöttek, hogy az ügyfeleik kényelme érdekében megszüntetik a dupla adminisztrációt, ezért minden reklámbevételt az M-RTL-hez csoportosítottak át.

Noha mindkét vállalat esetében csökkent a fizetendő reklámadó összege, meglehetősen érdekes ezeknek az összevetése is. Miközben a médiacégek árbevétele erősen közelített egymáshoz, az RTL esetében 762 milliót tett ki (az egy évvel korábbi 940 millió után), ezzel szemben a TV2 esetében a 2015-ös 576 millióról tavaly 62 millióra csökkent ez az állami elvonás.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!