A Bizottság nem szabott semmi feltételt az ügylet kapcsán, amit novemberben a Scania vezetése és legfőbb részvényese, az Investor AB azonban elutasított. A MAN a múlt héten azt közölte, hogy a jövő év január 31-ig meghosszabbította a Scaniára tett, eredetileg csak december 11-ig érvényes felvásárlási ajánlata határidejét. Lépését azzal indokolta, hogy az Európai Bizottság is december 6-ról december 20-ra halasztotta az üggyel kapcsolatos döntését.
A Scania novemberben azzal utasította el a MAN 10,3 milliárd euró átvételi ajánlatát, hogy az "jelentősen alulértékeli" a céget. A Scania indoklása szerint az egyesülésből eredő szinergiahatások is csak hosszú távon érvényesülnének, rövid távon erősen eltúlozta a MAN a várható hatásokat. A Scania szerint a MAN által korábban adott munkahely-garancia is hátráltatja a szinergiahatások érvényesülését. A MAN vezérigazgatója a nyáron az IG Metall szakszervezeti szövetségnek 7 ezer munkahely megőrzését szavatolta, amiért cserébe hosszabb munkaidőben állapodtak meg a szakszervezettel.
A MAN AG októberben nyújtotta be hivatalos ajánlatát a Scaniára, közölve, hogy részvényenkénti 475 svéd koronás ajánlatának nyitónapja november 20., lejárata december 11. A MAN szeptemberben emelte ajánlatát részvényenként 449 svéd koronáról 475 koronára. A MAN jelenleg a harmadik számú teherautógyár Európában, a Scania a negyedik. Együttes piaci részarányuk 29 százalékos lenne, megelőzve a mostani első helyezett és világszinten második helyezett, az ugyancsak svéd Volvo 27 százalékos, és az európai második helyezett DaimlerChrysler 20 százalékos részesedését.
Az iparági konszolidációt indokolja, hogy a szigorúbb európai uniós és amerikai szennyezőanyag-kibocsátási szabályok hamarosan megdrágítják a gyártást, így a cégek nyilván jobb pozícióba kerülhetnek a vevőkkel szemben, ha kevesebben vannak.
MTI / Menedzsment Fórum