2p

Három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására kötelezi a brit versenyhivatal a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető magáncéget, a spanyol tulajdonban lévő BAA-t.

A szerdai bejelentés szerint a BAA-nek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwick és Stansted, illetve a skóciai főváros, Edinburgh repülőterén kell túladnia.

Jelenleg a BAA tulajdona a Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér közül a három legnagyobb, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted - a Lutont és a Cityt más befektetők birtokolják -, emellett Southampton, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen légikikötője is. E repülőtereken tavaly összesen 150 millió utas fordult meg, ami Nagy-Britannia összlakosságának a 2,5-szerese.

Gatwick, Stansted és Edinburgh leválasztásával a BAA-t - a 2007-es utasszám alapján - csaknem 70 milliós éves utasforgalomtól fosztják meg. Ennek felét a Gatwick - a 68 milliós forgalmat bonyolító Heathrow után a második számú brit repülőtér - adja.

A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazzák a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzet alakult ki, és ez szerintük az árképzésen és a szolgáltatások színvonalán is meglátszik.

A brit versenyhivatal már a nyáron közölte, hogy valószínűleg három repülőterének eladására fogja kötelezni a BAA-t, de a légikikötőket akkor még nem nevezte meg.

A BAA mindazonáltal már az augusztusi előzetes versenyhivatali jelentés után meghirdette eladásra a Gatwicket, amelyre máris több jelentkező van. Mások mellett az egyik fő ügyfél, a Virgin Atlantic légitársaság is pályázatot készül beadni, konzorcium részeként.

A BAA 2005. decemberben 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban. A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után végül 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, és nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak, a 2005-ös privatizációs pályázat második helyezettjének.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!