4p

A ruhaipari vállalatok termékei termelésének és értékesítésének a megszervezése az áruk sokfélesége miatt nem kis feladat. Az alábiakban egy több mint 100 éves, az egész világon neves ruhaipari vállalat raktározási tevékenységét mutatjuk be. A magyarországi leányvállalat több mint 10 éve alakult meg. Innen történik a magyar és még néhány közép-európai ország piacának az ellátása is.

Rendelés-felvétel, komissiózás

A vevők megrendeléseit az értékesítési menedzserek veszik fel. A szoftver korlátozza a rendelésfelvételt: a kifutó termékek esetében csak addig lehet a rendelést rögzíteni, amíg a központi készletnyilvántartás szerint még tart a készlet; bázis cikkek esetén mindig lehet rendelni, de hiány esetén a rendszer megmutatja azt az időpontot, amikor a megrendelés teljesíthető lesz.

A menedzserek este műholdas kapcsolaton keresztül továbbítják a megrendeléseket a központi informatikai osztálynak, ahol ez alapján kinyomtatják a szállítóleveleket. Naponta átlagosan 50-100 szállítólevél készül (vevők bármilyen gyakorisággal rendelhetnek alsó értékhatár nélkül).

Az áru előkészítése sztatikus módon történik: a gyűjtésére a tárolóhelyen belül kerül sor - "ember megy az áruhoz". Módszere pedig hagyományos: kézi. A komissiózási stratégia: megrendelésenkénti soros (egylépcsős) komissiózás.

A szállítólevelek tartalmazzák - a szokásos árumegnevezésen, színen, méreten és darabszámon kívül - az adott termék komissiózási helyét is. A tételek a komissiózási helyek sorrendjében szerepelnek, így a szállítólevél eleve meghatározza a komissiózási útvonalat. A szállítóleveleket a szállítást szervező alkalmazott adja ki komissiózásra, aszerint csoportosítva és olyan sorrendben, ahogy ezek kiszállításra kerülnek. Egy komissiózó egyszerre csak egy vevői megrendelést állít össze.

A szállítólevél alján összegezve van a megrendelés darabszáma. Ennek alapján kell a dolgozónak eldöntenie, hogy a lehetséges 5 közül melyik méretű kartondoboz lenne a legmegfelelőbb az adott megrendelés összeállítására. Az általános törekvés, hogy egy címre lehetőség szerint egy csomag jusson.

A szállítólevélen szereplő tételek sorrendje mindig a hullámvonalos útvonal-bejárási stratégiát követik. A komissiózó a szállítólevél egyik példányán "pipálja ki" a begyűjtött árut; amit nem talált, azt bekarikázza, ill. korrigálja, feltűntetve a megtalált/begyűjtött mennyiséget. Amikor egy szállítólevélen "végig haladt", a kigyűjtött árut tartalmazó karton(oka)t átrakja a középső folyosón központilag elhelyezett gyűjtő kocsikra, és a tetejére helyezi a szállítólevél mindkét példányát. A gyűjtőkocsi közelében elő vannak készítve további összeállítandó szállítólevelek. Onnan veszi le a soron következőt kezdi el újra a feladatot.

A megtelt gyűjtőkocsikat a komissiózó vagy a revizor maga tolja ki és a szállítólevél második példánya alapján ellenőrzi, hogy termék/szín/méret megfelelő mennyiségben került-e a dobozba. Ehhez rendszerint a teljes mennyiséget kirakja az asztalra, aztán ellenőrzés után tételenként helyezi vissza a dobozba. Ha eltérést észlel, összehasonlítja a szállítólevél első példányával, hogy a komissiózó bekarikázta ill. korrigálta-e a darabszámot vagy "kifelejtette" az adott tételt. Ha kifelejtette, a revizor megy a megjelölt helyre is kipótolja a hiányos mennyiséget. Miután az áru visszakerült a dobozba, leragasztja azt és ráírja a vevő nevét és mindkét szállítólevél-példány kíséretében továbbítja.

Kiszállítás

A kiszállítás szervezéséért felelős dolgozó először továbbítja a kézzel módosított szállítóleveleket az informatikai osztálynak, ahol a módosításokat számítógépen is rögzítik, és ez alapján számlákat állítanak ill. nyomtatnak ki.

A számlák visszakerültéig a dobozok vevők címe szerinti csoportosítása folyik. Majd megtörténik a kiszállítás lehetőség szerint saját gépkocsikkal vagy egy szállítmányozó cég igénybe vételével.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!