3p

Ingerült reakciókat váltottak ki azok a reklámhirdetések, amelyekkel nemrégiben a Reebok surranókat kezdték el népszerűsíteni. A konvenciózusnak semmiképp sem nevezhető rapper 50 Cent közreműködésével készült kampány sikere ellenére döntési helyzetbe kényszerítette a sportszergyár vezetőit.

Az egyik reklámban maga az ördög bukkan fel, míg egy másikban a rendőrségi nyilvántartásban használatos ujjlenyomat látható. Erre célozva 50 Cent azt tanácsolja a nézőknek: használják ki a mát, mert a holnap sosem biztos.

A sportszergyártó egy vitatott televíziós hirdetésében tavaly a hajdani drogdíler sztár elmesélte, hogy már kilencszer meglőtték. A rapper nevet, azután egyenesen a kamerába néz, miközben egy narrátor hangja azt kérdi: "Kit fognak legközelebb megsebesíteni?" A botrányosra sikerült hirdetés fogadtatását jelzi, hogy azt az Egyesült Királyságban vissza is hívta a vállalat.

A Reebok mostani "Vagyok, aki vagyok" (I am, what I am) kampánya azért újszerű, mert nem sportolókkal, hanem az utcai stílust képviselő hip-hop zenészekkel népszerűsítik a cipőket. Igaz, a cégnél a hip-hop korszak már 2002-ben elkezdődött, amikor is piacra dobták az utca inspirálta "RBK" termékeket és a vállalat bejelentette, hogy egy hip-hop TV csatornán fogják szponzorált műsor formában népszerűsíteni a cég sportszereit.

Jay-Z a Reebok egyik reklámjában

A Reebok tehát túltett a piacvezető Nike Inc.-n, a kérdés az, hogy végigmegy-e a teljes kampány. A vitatott hirdetések rövid távon magas eladási adatokat produkáltak, ugyanakkor széles társadalmi rétegek indulatait korbácsolták fel. A negatív felhangok pedig azzal a rizikóval járnak, hogy a brandhez nem kívánt elemek tapadnak.

Az ellenzők (érdekvédelmi és civil szervezetek) szerint ugyanis a Reebok negatív üzenetet közvetít a feketékről, másrészről pedig Curtis Jackson (vagyis 50 Cent) és egy másik - szintén hip-hop zenész - Reebok reklámarc, Jay-Z is büszke arra, hogy valaha kábítószerterjesztők voltak, ami nagyon rossz példa lehet a megcélzott tizenévesek számára.

Az Adidas-Salomon AG 3,8 milliárd dollárért megvásárolta a Reebok Internationalt és feltett szándéka, hogy tovább élteti a márkanevet. Az eladási adatok magukért beszélnek: a Reebok profitja több mint 20 százalékkal emelkedett mind 2003-ban, mind pedig 2004-ben míg a tavalyi év első kilenc hónapjában is 37 százalékkal nőt.

Mostanság a tizenéves férfiak jelentik a legjobb vásárlóerőt. A rappereket használó marketingfogással a Reebok könnyen elérheti a tinédzsereket, amire már csak azért is szükség van, mert a sportcipők szektorának igazi dominánsa a Nike 36 százalékos piaci részesedéssel. Ehhez képest a Reebok tavaly 12 százalékot tudhatott magáénak. Szakértők szerint azonban a hajdani második legnagyobb piaci versenytárs (főleg, miután az Adidas megvásárolta) a mostani kampányával igencsak ráerősíthet, megszorongatva ezzel a piacvezető óriást.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!