5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Facebook, PayPal, Linkedln - csak néhány az elmúlt évtized legsikeresebb internetes vállalkozásai közül, melyeknek elindításában vagy üzemeltetésében befektetőként vagy cégvezetőként szerepet vállalt Reid Hoffman. A jelek szerint a 41 éves üzletember megérzi, mibe érdemes fektetni, mostanra az amerikai hadsereg is kikéri tanácsait.

Reid Hoffman megérezte az internetes trendeket

A Szilicium-völgyben mindennél fontosabb, hogy ismerd a megfelelő embert, ha valamit el akarsz érni. Többek között ezért hozta létre Reid Hoffman 2002-ben a Linkedln nevű online közösségi hálózatot üzletemberek számára, melynek mára 41 millió tagja van a világ 200 országából. A Fortune 500-as listájának minden cége képviselteti magát az oldalon legalább egy emberrel, ami külön presztízst jelent.

A 2002-es alapítás óta a Linkedln a Szilícium-völgy egyik leggyorsabban fejlődő vállalata lett, jelenleg 350 embert foglalkoztat. Az oldal 2006 óta nyereséges, tavaly 80 millió dollárnyi tőkét vont be befektetőktől, jelenleg egymilliárd dollárra becsülik az értékét - írja a CNN.com. 

Korán ébredt, de nem volt egyszerű az indulás


Hoffman már az internetrobbanás hajnalán ráébredt arra, hogy a legfontosabb a kapcsolatok kiépítése, hálózatok építése. A kilencvenes évek óta több mint 60 internetes céget alapított, vagy működött közre tanácsadóként, többek között olyan nagy vállalkozásoknál, mint a Facebook, ami már a világ legnagyobb közösségi oldala lett.

Hoffman még 1993-ban határozta el, hogy egy szoftvercéget alapít, akkor még a Stanford Egyetemen tanult. A fiatal szakember már az online forradalom elején rájött arra, hogy egy szoftvercéggel emberek millióit érheti el, ez pedig a legjobb módszer arra, hogy egy nagy hálózatot alakítson ki.

Az egyetem után azonban nem talált rögtön befektetőket a tervezett vállalkozáshoz, mivel semmilyen gyakorlata nem volt a szoftverfejlesztésben, ezért senki nem akarta rábízni a pénzét. Hoffman ekkor határozta el, hogy egy volt stanfordi szobatársával végigjárják a szamárlétrát. Elsőként az Apple-hez került szoftverfejlesztőnek, majd onnan a Fujitsuhoz vezetett az útja, ahol az üzleti szoftverek menedzselésével foglalkozott.

Kudarccal kezdődött

1997 augusztusában hagyta ott a világcéget, hogy megalapítsa saját vállalkozását, a Socialnetet, mivel úgy érezte, hogy a következő években fel fog futni az online hirdetési piac. Lényegében a Socialnet volt az első közösségi oldal a világon, ami befutott, a mai népszerű oldalak is ugyanezen az elven működnek: több millió internetező között mindenki megtalálhatja régi barátait, szobatársait, vagy kereshet akár golfpartnert is.

Hoffman szerint azonban az első időben neki is rengeteget kellett tanulnia, a legfontosabb lecke az volt, hogy nem elég egy jó terméket készíteni, hanem annak a terjesztését is meg kell oldani. Meg kell tervezni, hogyan akarja az oldal emberek millióit, tízmillióit elérni. Utólag ő is bevallotta, hogy a Socialnet esetében rossz megoldásban gondolkodtak, először úgy vélték, hogy újságokkal működnek majd együtt, de ez nem jött be.

Amikor Hoffman úgy döntött, hogy otthagyja a Socialnetet, csatlakozott két barátjához, Peter Thielhez és Max Levchinhez, akik nem sokkal korábban dolgozták ki az online fizetésben ma is piacvezető PayPal megoldást. Hoffman az üzletfejlesztésért felelős alelnök lett a PayPalnál.

Amikor eladták a PayPal-t az eBay aukciós oldalnak, Hoffman úgy döntött, hogy elindítja a Linkedln közösségi oldalt üzletemberek számára. Akkor már megtehette, hogy saját maga finanszírozza az induló vállalkozást, mivel volt pénze a PayPal eladásából, így nem kellett a banki finanszírozásra hagyatkoznia.

A dotcom-lufi kipukkadása hozta meg a várt sikert

Hoffman már akkor is úgy gondolta, hogy egy új vállalkozást legkönnyebben a nagy gazdasági visszaesések idején lehet elindítani. Azzal egyetért, hogy ezekben az években sokkal nehezebb tőkét bevonni, de ha sikerül megtenni, akkor komoly előnyhöz juthat az induló cég.

Nagyjából a Linkedln indulása környékére tehető Amerikában a dotcom-lufi kipukkadása, szóval ez egy tipikusan nehéz időszak volt az internetes vállalkozások számára. "A többi internetes cég eleinte csak gúnyolódott rajtunk, de megmutattuk nekik, hogy vannak érdekes újításaink" - emlékszik vissza erre az időszakra Hoffman.

Az első napokban lassan indult az új vállalkozás, mivel a menedzsment meg akart győződni arról, hogy valóban működik a rendszer. "Úgy emlékszem, hogy a cég 13 dolgozója először összesen 112 embert hívott meg az oldalra" - mondja Hoffman.

Az új oldal legfontosabb kihívása az volt, hogy emberek millióit érje el, ez kellett ugyanis ahhoz, hogy értékessé tegyék a vállalkozást. A milliós számot 2003-ban érték el,  2005-ben aztán elkezdtek álláshirdetéseket gyűjteni, valamint előfizetési díjat szedni, ami megkönnyítette az emberek közötti kommunikációt és a keresést az oldalon belül. Ma a Linkedln-t leggyakrabban üzletemberek használják az egymás közötti kommunikációra, illetve olyanok, akik állást keresnek.

Először Hoffman úgy gondolta, hogy az oldalon nem lesznek hirdetések, végül két dolog miatt döntött mégis a reklámok mellett: egyrészt az oldal demográfiai összetétele nagyon jó volt a reklámozók szempontjából, másrészt pedig rájött, hogy egyedi üzleti megoldásokat  tudnak kínálni.

2007 és 2008 között Dan Nye volt a cég elnök-vezérigazgatója, akkor Hoffman próbált a háttérből irányítani, de rájöttek arra, hogy ez a felállás nem működik. Ennek ellenére a két év alatt 9 millióról 35 millióra emelkedett a regisztráltak száma az oldalon, a vállalat bevételei pedig 900 százalékkal nőttek. Emellett többszáz embert vettek fel a céghez, és Európában is terjeszkedni kezdtek. 2008 decemberében aztán Hoffman visszavette a cég irányítását.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!