Piackutatási trendek. A mystery shopping fajtái.
A módszerrel kapcsolatban Vizi Ferenc, a Forecast Research kutatási vezetője szkepticizmusának adott hangot: "Örök dilemma, ki a jó próbavásárló. Az utcáról beeső ember, aki még soha nem töltött ki egyetlen kérdőívet sem, vagy a rutinos kérdezőbiztos, aki tisztában van vele, mikor mire figyeljen?"
Emiatt a módszer használata helyett lehetőség szerint valamilyen alternatív megoldást javasolnak ügyfeleiknek. Ha mindez mégsem sikerül, annak Vizi szerint általában anyagi oka van. Egy teljes próbavásárlás - amely egységenként 5-8 ezer forint - jóval olcsóbb lehet, mint egy komplett telefonos megkérdezés
A szakértő úgy véli: a módszerek tárháza igen széles és minden kornak megvannak a piackutatási trendjei. Kedvelt a fókuszcsoportos teszt, néhány éve pedig a mystery shopping terjed. A választást főként a vállalat tőkeereje és marketingje határozza meg, ahol pedig a piackutatásra nem fordítanak kellő figyelmet, ott biztosan nem ezt a technikát fogják alkalmazni.
Istvánko Viktória