4p

Műszaki okok miatt 43 metrókocsit vonnak ki hétfőtől a forgalomból, miután az elmúlt időszakban több tűzeset történt, közölte Tarlós István. A főpolgármester szerint a harminc év felett metrók esetében fokozott a balesetveszély, a most leálló kocsik negyven év felettiek. Az intézkedés miatt ritkábban járnak majd a járatok. A szakszervezet szerint már januárban el kellett volna kezdeni a munkákat.

Negyvenhárom metrókocsit von ki hétfő reggelig a 2-es és 3-as metró forgalmából a főváros, mert azok potenciális balesetveszélyt jelenthetnek - közölte Tarlós István pénteken egy más témában tartott sajtótájékoztatón.

A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt megkeresték a metrókocsikat korábban gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a harminc év feletti kocsik közlekedtetése biztonsági kockázatot jelent.

Közlése szerint öt 43 éves, és harmincnyolc 41 éves kocsi közlekedik jelenleg a vonalakon; ezek kivonásáról döntöttek. Bejelentette azt is, hogy az intézkedés következtében a metrószerelvények ritkábban járnak majd. Tarlós István lelkiismeretlenségnek nevezte, hogy bár a korábbi városvezetés tisztában volt a helyzettel, mégsem tett lépéseket.

A metrókocsik leállítása 10-15 másodperccel növeli a járatok követési idejét, a 2-es metróvonalon 2 perc 20 másodperc helyett 2 perc 30 másodpercenként jár majd a metró, a 3-as vonalon pedig 2 perc 30 másodperc helyett 2 perc 45 másodpercenként.

Az Alsom kocsik miatt borult a helyzet

Az elavult kocsik felújítása jó ideje húzódik, ami annak fényében különösen aggasztó, hogy az "elmeszelt” új Alstom kocsik ügyében egyelőre nem látszik megegyezés, a jogi procedúrában ráadásul a francia félnek áll a zászló. Tavaly decemberben ugyanis az ügyben eljáró nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében elfogadta az Alstom kérését és megtiltotta a bankoknak, hogy lehívják a francia cég által letétbe helyezett bankgaranciát. Azóta felröppentek olyan hírek, hogy az Alstom és a főváros közel van a megállapdáshoz. Ennek azonban némileg ellentmond, hogy május 4-én megkezdődött az Alstom-per Versailles-ban; a bírák a BKV és az Alstom közötti, bankgarancia-lehívásból adódó vitát rendezhetik.

Mint ismert az ügy előzménye, hogy a BKV tavaly október 20-án bontotta fel a szerződést az Alstommal, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.

Már januárban fel kellett volna újítani a kocsikat?

Április végén látott napvilágot az a hír, hogy heteken belül kiírhatják a közbeszerzést a 2-es metróvonalon futó Ev és Ev3-as szerelvények felújítására. A tenderről azonban az elmúlt egy hónapban nem látott napvilágot új információ. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója az MTI-nek április végén azt mondta, a felújítás 3,5 milliárd forintba kerül, ez a BKV 2011-es költségvetésében rendelkezésre áll. Az alkatrészekre közbeszerzést kell kiírni, ezt heteken belül megteszik - tette hozzá.

A járművek felújítására azért van szükség, mert az Alstom kocsijainak késése miatt többségük „túlfutott”. Az eredeti tervek szerint ezt a fejújítást nem csinálta volna meg a BKV, mivel az Alstom szerelvényeivel kiváltotta volna az Ev-ket, amiket leselejteztek volna.

Gulyás Attila, a BKV Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke pénteken az MTI-nek azt mondta, a munkákat már januárban el kellett volna kezdeni, mert 95 kocsi felújításáról van szó, ami nagyon nagy munka. Korlátlan számban nem lehet őket a forgalomból kivonni, mert nincs elég működőképes tartalék. Előfordulhat, hogy egy nem várt meghibásodás miatt nem lesz elég járműve a BKV-nak, hogy tartsa a menetrendet - hangsúlyozta. A szakszervezeti vezető szerint a felújítással további maximum 5 évig működhetnek a régi orosz szerelvények, de utána mindenképpen le kell őket selejtezni.

MTI/mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!