3p

Kedd este sikeresen átesett a tűzkeresztségen az amerikai óriáscég legújabb fejlesztése: "a csodagép" három órát körözött a levegőben Seattle közelében. A konszern hatalmas reményeket fűz a szuperkönnyű anyagból készült és versenytársainál ötödével kevesebbet fogyasztó géphez, amelyből eddig több mint nyolcszáz talált gazdára.

Magyar idő szerint kedd este a Seattle melletti Everettben levegőbe emelkedett a Boeing régóta várt "csodagépe". A Dreamliner két katonai repülőgép kíséretében, rossz időjárási körülmények között "mártózott meg" a levegőben, majd három órás szárnyalás után - az eső miatt a tervezettnél két és fél órával korábban - visszatért a Boeing everetti bázisára.

Ahogy várták

"A repülőgép a vártnak megfelelően teljesített, megérte ennyi energiát fektetni a fejlesztésbe" – értékelte a debütálást a Seattle Times-nak Pat Shanahan, a Boeing kereskedelmi repülőgép-fejlesztéseket felügyelő vezetője.   

A Boeing presztízsfejlesztésének számító Dreamliner alaposan megvárakoztatta rajongóit, hiszen az eredeti tervekhez képest három évet késett, bemutatkozását pedig öt alkalommal halasztották el. A csúszás elsősorban technikai problémákra vezethető vissza: a Dreamliner legnagyobb újításának számító karbonszálas test ugyanis a gép építőit, valamint a beszállítókat is komoly problémák elé állította.

Ötödével kevesebbet fogyaszt

A fejlesztés komolyságát mutatja, hogy míg a hagyományos gépeknél, például egy Boeing 777-esnél a géptestnek mindössze 12 százalékát alkotják karbonszálas vagy hasonlóan könnyű anyagok, addig a Dreamlinernél ez az arány mintegy ötven százalék. Ennek köszönhetően fejlesztői szerint mintegy húsz százalékkal fogyaszt kevesebbet versenytársainál, ami az üzemanyagköltségeket tekintve komoly versenyelőnyt jelent.

Nem véletlen, hogy a hosszú távokon is bevethető Dreamliner már most a Boeing legsikeresebb termékének számít – eddig 865 darabra futott be megrendelés. Az első gépeket egyébként szűk egy év múlva, azaz 2010 negyedik negyedévében szállíthatják le a vevőknek. 

Hat gépet tesztelnek

Előtte azonban kilenc hónapon át a levegőben kell bizonyítania alkalmasságát a légügyi hatóságok előtt. A tesztperiódus alatt összesen hat példányát próbálják ki – a második talán már karácsony előtt debütál, a harmadik pedig januárban száll majd fel először.

Elemzők szerint a Dreamliner fejlesztési költségei mintegy 15 milliárd dollárra rúgnak. Hivatalos adat ezzel kapcsolatban nincs, mivel a költségeket a Boeing üzleti titokra hivatkozva nem közölte. Arról is csupán szakértői becslések láttak napvilágot, hogy a több mint három éves csúszás miatt további 11 milliárd dollár többletkiadás terheli a Boeinget.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!