4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csütörtökön immár hatodik járatát jelentette be Budapestről a Ryanair. Az ír fapados légitársaság 2007 őszétől Frankfurt-Hahnba is repül majd, és ezzel egyidőben feladja a Balaton mellett fekvő sármelléki repülőteret - legalábbis a téli szezonban biztosan, tudta meg az mfor.hu. A kirívóan alacsony árairól ismert légitársaság valószínűleg itthon is "kistestvérével", a Wizz Airrel mérkőzik majd meg a vezető fapados címéért - az hivatalosan még kérdéses, hogy a SkyEurope bele tud vagy kíván-e szólni a harcba.

Budapesten is egyre nagyobb lesz (Mfor-montázs)

Október 28-tól elindítja Budapest és a Frankfurt melletti Hahn repülőtér közötti járatát a Ryanair, jelentette be csütörtöki sajtóbeszélgetésén Tomasz Kulakowski. A légitársaság közép-európai értékesítési vezetője szerint a két célpont között hetente négyszer repülnek majd új, Boeing 737-800-as típusú gépeik.

Sármellék egyelőre törölve

Ezzel párhuzamosan a cég mind a Sármellék-Frankfurt-Hahn, mind a Sármellék-London (Stansted) összeköttetést törli a 2007/2008-as téli menetrendből, tette hozzá az mfor.hu kérdésére Kulakowski. Elmondása szerint ezek a járatok az elmúlt télen "nem voltak túl sikeresek", ezért is döntöttek a szüneteltetésük mellett.

Arról csak később döntenek majd, hogy a 2008-as nyári menetrendbe felveszik-e ezeket az útvonalakat. (Erre egyébként elvileg van esély, hiszen a Balaton még mindig klasszikus nyári turista-desztinációnak számít.)

A mostani bejelentés nyomán 2007 késő őszétől már hat célpont lesz elérhető Budapestről a Ryanairrel, közülük három Angliában (Bristol, East Midlands/Nottingham, Liverpool), kettő Németországban (Bréma, Frankfurt-Hahn), egy pedig Skóciában (Glasgow-Prestwick) található. Érdekesség, hogy a fenti városok nagy részébe csak a Ryanair fog járatokat közlekedtetni Ferihegyről, s mindössze a Budapest-Frankfurt-Hahn szakaszon kell majd megküzdenie egy konkurenssel, mégpedig a Wizz Airrel.

2009-re megelőznék a Wizzt

Az utóbbi vonalon kialakuló párharc valószínűleg csak előjátéka lesz egy hosszabb háborúnak, amely a következő években a Wizz Air és a Ryanair között dúl majd a hazai fapados piacon. Kulakowski kérdésünkre úgy vélekedett, hogy 2008-ban utasszámot tekintve már nagyon közel fognak kerülni a Wizz Airhez, 2009-re pedig meg is fogják előzni vetélytársukat.

Az eddig bejelentett hat budapesti útvonalon összesen 320 ezer utast vár a Ryanair az első évben, azaz mintegy fele annyit, mint amennyi utast (630 ezret) a hazai diszkont piacot vezető Wizz Air 2006-ban Ferihegyről szállított. Annak érdekében tehát, hogy valóban megközelítsék a Váradi József által dirigált fapadost, még az idén újabb célpontokat kellene bejelentenie a Ryanairnek, s ennek a várakozásnak eleget is fognak tenni, fűzte hozzá Kulakowski.

Azt egyelőre még nem tudni, hogy az új budapesti desztinációk között feltűnik-e az eddig Sármellékről elérhető London. A vezető ezzel kapcsolatban utalt arra, hogy a cég éppen a közelmúltban döntött úgy: a túl magas leszállási díjak miatt hét gépét kivonja a londoni Stansted repülőtérről. További lehetséges célpontokról egyelőre nem kívánt nyilatkozni.

Amennyiben a fenti forgatókönyv megvalósul, akkor - ahogy arra korábban Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója is utalt - a magyar légiközlekedési piacon a lengyelországihoz hasonló helyzet alakul majd ki. Ott a két diszkont-cég gyakorlatilag felosztotta egymás közöttt a fapados piacot, s összességében is mindössze a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT áll előttük.

SkyEurope: még nincs menetrend

Az hivatalosan még kérdéses, hogy a küzdelemben bele tud vagy kíván-e szólni a hazai fapados piacot néhány éve még vezető SkyEurope. Az utasszámban a Wizz Airt még mindig szorosan követő légitársaság eddig cáfolta azt a híresztelést, miszerint ősztől ki fog vonulni Budapestről, vagy legalábbis komolyan csökkenti a desztinációk számát. A cég július elején azt ígérte, hogy néhány héten belül közzéteszi téli menetrendjét, ám tény, hogy honlapján még most sem lehet arra az időszakra budapesti járatokra helyet foglalni.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!