4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt egy hónapban nagyot fordult a világ az új légitársasággal. Pénzhiány, befektetőhiány, adótartozás felhalmozása, ám van, amiről nem sok szó esett.

Meglehetősen eseménydús volt az október a Sólyom légitársaság életében, hiszen október 10-én állt a sajtó nyilvánossága elé a Sólyom Holding ügyvezetője, Lucsik János, hogy bejelentse, egyelőre nem tudnak a dolgozóknak bért fizetni. Sőt, Hurtyák Róbert, a légitársaság egyik ügyvezetője is beadta ekkor a lemondását, és fény derült az ománi befektető kiszállására.

Felszállni a Sólyom egyelőre nem fog - mondhatnánk élve a magyar nyelv adta lehetőségekkel. A helyzet azonban ennél bonyolultabb, hiszen bár a sajtót nem járta körbe, jelentős változások történtek a cég életében. Az ugyanakkor nagy kérdőjel, hogy vajon mindez hova is fog vezetni. 

1) Seychelles-szigeteki, veszteséges új tulajdonos

A legérdekesebb változás a Sólyom Airways tulajdonosi körében következett be. A légitársaság cégkivonata szerint már tulajdonosként bejegyzés alatt áll az 500 ezer forinttal alapított Charity-March Jótékonysági Menet Kft. Az Origónak az ügyvezetőigazgató, Welsz Tamás elmondta, a korábban tervezett hat gép helyett kettővel indulnának decemberben. A cél pedig egy "nemzeti színekben lévő légitársaság" működtetése. A Charity-March tulajdonosa szeptember óta egyébként egy Seychelle-szigeteken bejegyzett cég, ami Welsz szerint azért van, mert a magyar tulajdonosok Afrikában élnek. 

A beszámoló szerint a Sólyom új tulajdonosának gazdálkodása hagyhat némi kivetnivalót maga után. 2012-ben ugyanis valamivel több mint 9 milliós veszteséget ért el a 2011-es 2 milliós mínusz után. Ez pedig már teljesen felemésztette a társaság saját tőkéjét, hiszen egymást követő két évben már mínusz szerepelt ezen a soron. Mindemellé 32 milliós kötelezettsége van a Charity-Marchnak az előző évi 23 millió után. Ezekből fakadóan a cég eladósodottsága is igen magas mértékű, 140 százalékos, vagyis ez azt jelenti, hogy ha minden eszközét értékesítené a társaság, a tartozásait akkor sem lenne képes fedezni. 

2) Ügyvezető-váltás

Ahogy azt fentebb említettük, Hurtyák Róbert lemondott a légitársaság ügyvezetői posztjáról, ám úgy tűnik, nem távolodott el teljesen a cégtől, hiszen november 5-től ő látja el a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding (a Sólyom Airways volt tulajdonosa) ügyvezetői igazgatói feladatait. Lucsik János megbízatása ezzel a nappal megszűnt.

Mindez furcsának is tűnhet, hiszen Lucsik János volt az, aki már-már - a szó jó értelmében - gyermeki naivitással hitt a légitársaság létrejöttében, és az ominózus október 10-i események után is kitartásának adott hangot a Facebookon megjelentetett közleményében. Arról nem is beszélve, hogy bevallottan több mint 100 millió forintot fektetett be a légitársaságba azokban a hónapokban, hetekben, amikor már nem volt jelen a befektető és pénzszűkében volt a cég.

3) Lucsik utolsó közleménye

Lucsik János, miután megfogalmazta a kitartásról tanúbizonyságot tevő közleményét, és igyekezett megnyugtatni a piacot, miszerint a Holding működésében semmi probléma nincsen, egy mondhatni meglepő közleményt írt. Eszerint a Sólyom Hungarian Airwaysnél kialakult helyzetre tekintettel, az üzleti etika elvei és saját erkölcsi normái alapján úgy döntött, a Minősített Beszállítói Adatbázisba való részvételi jelentkezések befogadását ideiglenesen felfüggeszti.

A dokumentációk ellenértékét és a részvételi biztosíték összegét ütemezetten, a gazdasági szereplő szándék jelzésétől számított legkésőbb 60 napon belül visszafizetik.

Ennek eredeti célja az lett volna, hogy felmérje azt a gazdasági kört (elsősorban a mikro-, kis- és középvállalkozási potenciált), amely képes hosszú távon, kiemelkedő színvonalon kiszolgálni az új magyar légitársaság és a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding üzemszerű működtetését.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!