5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nyilván nem felesleges a reklámügynökségek munkája, de sok esetben szerepük túldimenzionált, ami az árban és a hozzáállásukban nyilvánul meg. A marketing alapjai ugyan tanulhatóak, a sikerre azonban nincs recept. Természetesen megfelelő pénzzel, szakértelemmel és rutinnal könnyebb eredményes kampányt indítani, sőt, akik ezt nem így gondolják, gyakran adnak ki a kezükből silány minőségű hirdetéseket. De vannak kivételek: egy mozitulaj, aki kis büdzséből, de annál jobb érzékkel és kapcsolati tőkével indította útjára saját reklámkampányát. Mint az mfor.hu esettanulmányából kiderül, nem kevés sikerrel és kézzelfogható eredménnyel.

A csőd szélén állt, ma sikeres a mozi

Balassa Péter, a Cirko Gejzír Mozi alapító-tulajdonosa olyan kampányt talált ki és valósított meg, amely mögött első látásra akár komoly pénz és profi ügynökségi munka is állhatott volna - ha lett volna erre lehetőség. De nem volt. Ami viszont volt: kellő motiváció, kezdeményezőképesség és kapcsolati tőke.

"2005-ben 14 százalékkal csökkent a Cirko nézőszáma. Mind a multiplexek, mind a művészmozik látogatottsága világszerte visszaesett" - meséli Balassa Péter. Ennek oka főként a DVD-kiadásokban és az internetes letöltésekben keresendő. Magyarországon pedig amúgy is kevesebben járnak moziba az EU átlaghoz képest.

Ami érdekes, hogy Ázsiában (főleg Kínában, Dél-Koreában) és Oroszországban arányaiban sokkal több a mozilátogató, mint hazánkban, azaz nem feltétlenül az anyagi helyzet és az idő, mint inkább film és rendező kérdése a mozilátogatás.

Milyen a hazai mozipiac?

A filmek két fő csoportra oszthatóak: közönség- és művészfilmekre. Utóbbiakat sem lehet általánosítani, azokat is további alkategóriákba lehet sorolni a fesztiválra jutás, kommunikáció, és a "fogyaszthatóság" alapján. (Szerzői és közönségbarátabb filmek.)

Ami pedig a hazai állapotokat illeti, megállapítható, hogy a közönség sokkal elnézőbb a rossz tömegfilmekkel, mint a művészfilmekkel szemben. Annak ellenére, hogy - hazai szakértők szerint - a magyar művészfilmpiac színes és színvonalas Nyugat-Európához képest, a művészmozik nehezebb helyzetből indulnak, mint a multiplexek. Ugyan az állam megfelelő normatív támogatási rendszert alkalmaz e mozik terén, a kultúra ezen szegmenséből mégis nehézzé vált a megélhetés az utóbbi 2-3 évben.

A leglátványosabb visszaesés a Cirko életében 2006-ban volt tapasztalható. A nézők lemorzsolódása olyan nehéz helyzetbe hozta a létesítményt, amiből drasztikus kiutat kellett találni - nagyon visszafogott büdzséből, annál nagyobb kapcsolati tőkéből.

Csináld magad marketing

A tulajdonos abból indult ki, hogy megnézte - általános piackutatási információk alapján - hány fős mintákon szokták tesztelni az embereket, hogy az átlaghoz közelítő véleményt mutassa a felmérés, majd ezt a számot saját közönségére vonatkoztatta. A minta megvolt, már csak egy kérdőív kellett. A kérdéseket logikusan gondolkozva találta ki Balassa: "Meg kellett tudnom, ki a célcsoportom, mit olvasnak, hol érdemes hirdetni nekik, mit szeretnek vagy nem szeretnek a moziban."

A kérdőíveket a jegy mellé kapták a nézők, a kitöltésért cserébe pedig egy csokoládé járt. Meglepően hamar összegyűlt az elegendő számú kitöltött kérdőív. A legmegfelelőbb helyek kiválasztása után - egy hirdetés sem jelenhetett meg kevésbé megfelelő médiumban vagy rossz oldalon - a kampány kitalálása következett.

A célcsoport megvolt, a cél pedig, a brandépítés, illetve ehhez kapcsolódóan - kezdetben csak a brandépítés ürügyeként használt - új rendszer: a 12 hónapos korlátlan belépésre jogosító mozibérlet kommunikálása.

Az imidzsépítésben az ötleten kívül a kapcsolati tőkének jutott a fő szerep: a hirdetés koncepciója az volt, hogy a célcsoport által ismert közéleti szereplők, művészek, intézményvezetők (például Tarr Béla, Zoboki Gábor, Kieselbach Tamás, Nádasdy Ádám) vagy csupán a pesti kulturális életben otthonosan mozgó civilek egész alakos portrékon népszerűsítsék a mozit.

A fotók önmagukban is művésziek, az arculat egységes, az üzenet pedig lényegretörő, de nem erőszakos. 20-30 megjelenés után az eredmény látványosan jelent meg a bérletek eladási számaiban.

Bejött a kampány

Ezen felbuzdulva Ballassa Péter egy második kampányt is indított, mely az elsőnek mintegy kibontása volt. A koncepció alapja hasonló: a hazai kulturális élet ismert szereplői képviselik a mozit, ebben a kampányban azonban filmekről beszélgetnek egymással. Például Péterfy Bori és Köves Gábor, Winkler Nóra és Bojár Gábor… A hirdetés tartalma is érdekes volt, jellege pedig rendhagyó: szponzorált cikksorozat.

Az eredmény: 2006-hoz képest tavaly 36 százalékkal nőtt a Cirkóba járók száma, miközben a teljes hazai artmozi-hálózat látogatóinak száma drasztikusan csökkent. Az idei adatok szerint pedig százalékos növekedést ért el a mozi, szemben az artmozik harminc százalékos csökkenésével.

Balassa legnagyobb érdeme - a kezdeményezésen túl - az, hogy létre tudott hozni egy olyan "klubot", ahová tartozni akarnak az emberek - a hirdetés szereplői (akik szívességből álltak a kamera elé), a tanácsadók, a fotós és nem utolsósorban a bérletvásárlók. Ez a Cirko Gejzír Mozi sikeres kampányának alapja.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!