3p

Közép- és Kelet-Európában csak egy nagy diszkont légitársaság éli majd túl a következő öt évet, véli Christian Mandl. A SkyEurope vezérigazgatója a Boeinggel kötött óriásüzletről, a ferihegyi teltházról és a Wizz Airrel vívott párharcról beszélt az mfor.hu-nak adott exkluzív interjújában.

Wizz Air - SkyEurope párharc: egynek buknia kell? - Az előbb említette az új Boeing-gépeket: az opciót is beleszámolva 32 repülőre szóló megrendelést még májusban jelentették be. Egyik legnagyobb riválisuk, a Wizz Air viszont szeptemberben az Airbus mellett tette le a voksát. Miért az amerikai óriáscéget választották az európaival szemben?

- Három tényező miatt. Egyrészt az Airbus az elmúlt években nagyon sok megrendelést kapott, ezért a 2006-os leszállítási határidőt nem tudta volna vállalni. A Boeingtől viszont már jövő márciusban megkapjuk az első gépeket, s ez versenyelőnyt biztosít a konkurenciával szemben.

Másrészt a világ egyik legnagyobb lízingcége, a GE Commercial Aviation Services a Boeing-üzlet pénzelését vállalta, tehát már a finanszírozás is sínen van. Harmadrészt az európai és az amerikai gyártó árai egy súlycsoportban voltak. Ráadásul még egy számunkra előnyös időszakban, idén januárban sikerült megegyezni a Boeinggel. Ekkor még nem volt annyira érezhető az új gépek iránti megugró kereslet, így a vételár is kedvezően alakult.

- Más területen viszont követték a Wizz Airt, hiszen 2006 nyarától már a SkyEurope is működtet bulgáriai járatokat. Várható, hogy újabb délkelet-európai országok kerülnek be a célállomások közé?

- Ezek az államok még nem EU-tagok, így az itteni terjeszkedés nagymértékben függ a jogi keretektől. Amint megkapjuk a szükséges engedélyeket, az ottani piacban rejlő lehetőségeket is jobban ki fogjuk használni.

- Az 1,76 milliárd dolláros Boeing-üzlet, na meg a szeptemberi tőzsdei start azt mutatja, hogy a Sky Europe már ideje korán fel kíván készülni a diszkont szegmensben előbb-utóbb bekövetkező "vérfürdőre"...

- A következő évek éles versenyét csak azok a cégek élik túl, amelyek kiváló pénzügyi háttérrel rendelkeznek, és elérnek egy kritikus tömeget. Jelenleg Európában több mint félszáz fapados működik. Közülük azok a leginkább veszélyeztettek, amelyek csak egy-két géppel rendelkeznek, és nem képesek növekedni. A tőzsdei megjelenésnek köszönhetően 60 millió euró tőkére tettünk szert, ami kétszer annyi, mint amennyit korábban a magánbefektetők belénk pumpáltak. Összességében - 87 millió euróval - mi vagyunk a legjobban finanszírozott diszkont légitársaság Közép- és Kelet-Európában.

- Iparági elemzők szerint négy-öt év múlva csupán néhány diszkont cég marad majd életben a kontinensen. Ön mit jósol ezen a téren?

- A két legnagyobb low cost légitársaság, a Ryanair és az Easyjet biztosan talpon fog maradni. Németországban egy vagy kettő, a dél-európai és a már jelenleg is konszolidáción áteső skandináv piacon pedig egy-egy diszkont cég éli túl a versenyt. Sőt, őszintén szólva én Közép- és Kelet-Európában is csak egy nagy fapadosnak látok helyet...

- Ez azt jelenti, hogy öldöklő küzdelemre van kilátás a Wizz Air és a SkyEurope között térségünk piacáért...

- Igen, de nézzük a tényeket. Mi négyévesek vagyunk, a Wizz Air másfél, mi tizenöt géppel rendelkezünk, vetélytársunk héttel, mögöttünk 87 millió euró tőke áll, mögöttük harmadannyi... Ráadásul mi már 2006 márciusában megkapjuk a gépeket, a Wizz Air csak 2007-2008-ban. Tehát szerintem minden racionális érv amellett szól, hogy jó úton haladunk...

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!