4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

"A megoldásnak mindegy, hogy honnan jön a probléma" - világít rá az ismert aforizma a coaching egyik fõ filozófiai alapjára. Az alábbiakban azt próbáljuk kideríteni, valójában mitõl is eredményes ez a módszer.

Definíció szerint a coaching a vezetô feladatai közül a célokat kitűzô, elvárásokat meghatározó, teljesítményértékelô, motiváló funkciókat is magában foglaló, általában a vezetô és beosztottja között történô, sajátos kommunikációs módszerrel vezetett beszélgetés. Jellegzetessége, hogy kizárólag az adott dolgozó egyéni, individuális sajátosságaira fokuszál. A beszélgetés technikai levezetése lehetôvé teszi az egyénben már meglévô, működô erôforrások aktivizálását.

Döbrentey Zsolt, szervezetfejlesztô, tréner meghatározása alapján a coaching egy vezetônek vagy egy munkatársnak a fejlôdését segítô, támogató beavatkozás, ami az illetô belsô erôit érvényre juttatja, serkenti. A saját problémákra a saját megoldásokat találja meg.

Ezt egészíti ki Juhász Tibor, coaching oktató tréner, annyival, hogy ennek a vezetôi beszélgetésnek alapvetô funkciója szerint az egyént hozzá kell segítenie saját céljainak felismeréséhez, megfogalmazásához, megvalósításához.

"A coaching kapcsán rögtön a hatékonyság kerül elôtérbe. A vállalatok nagy részénél a fejlesztô beavatkozások zöme tréning. Ezeknek az eredményessége a statisztikák szerint elmarad az egyéni coachinghoz képest, nem is beszélve a tréninggel egybekötött coaching típusú beavatkozásoktól. A coaching sikerének hátterében egy, a tréninggel ellentétes, jövôorientált, individuális, megoldásorientált gondolkodásmód áll" – különbözteti meg egymástól a két fejlesztési formát Döbrentey. "A sportban, ahonnan a kifejezés ered, és a vezetésben egyaránt vannak teljesítménykritériumok. A coach, mint az edzôk általában, nem csinál mást, mint hozzásegíti az embert ahhoz, hogy nagyobb ívben, nagyobb perspektívában tudjon gondolkodni.
Az általános vízió meghatározása mellett a coaching akkor is segít, amikor probléma van, hiszen az értékkonfliktus is a célokkal függ össze. Az egyén ugyanis a maga elé állított célokat nem képes elérni, ezért az fixálódik. Az illetô nem tud továbblépni, hiszen a célhoz vezetô utat az adott problémán keresztül látja. A coaching ilyenkor arra szolgál, hogy a célokat a probléma szintjérôl a megoldás szintjére emelje – vázolja fel Juhász a módszer hátterét.

A coaching természetesen nem csodaszer és nem is egyedüli teljesítményjavító módszer. A coach a kérdéseivel csak ráirányítja a figyelmet bizonyos aktivitásokra, bizonyos lehetôségekre, megoldástípusokra, ami után az illetô kiválaszja a sajátját.
"Ahová a figyelem irányul, ott van a tanulás." Döbrentey sommázata szerint a coaching során igazándiból figyelemfokuszálás történik.

"A munkaerô-megtartás szempontjából az eljárásnak kiemelkedô szerepe van. Egy új dolgozó lelkesen kezd, ilyenkor még nem feltétlenül kell alkalmazni a coachingot. Pár hónap, maximum fél év elteltével azonban jönnek az elsô nehézségek. Statisztikák szerint a dolgozók elégedettsége körülbelül fél év után csökken; ilyenkor kellenek az új típusú motivációk. A fluktuációs görbe alapján sokan 1-1,5 év után váltanak állást új ingereket keresve, hiszen nem látják jövôjüket az adott helyen. A vezetônek ebben a periódusban tovább kell sarkallnia beosztottját, de már nem a direkt módszerekkel, hanem olyan folyamatos fenntartó és továbbserkentô eszközzel, mint a coaching."

A Glaxo Welcome az 1995-ben lejáró szabadalmai miatt mintegy 30%-os forgalomcsökkenés elôtt állt, mikor a coachingot, mint a stratégiai megújulás eszközét bevezették. A CEO tudatában volt annak, hogy a cégeknél kezdeményezett változási folyamatok 50-75%-a sikertelen marad. Külsôs és belsô coachokat alkalmazott, akik a vezetôket intenzív tanácsadásban részesítették a változási folyamat során.

Az volt a cél, hogy minden kulcsfontosságú alkalmazottat hosszan tartó, belülrôl fakadô fejlôdésre ösztönözzenek. Egy olyan üzleti ötletet például, amely már kilencszer fennakadt a hierarchia csapdáin, a coachingban részt vett projektvezetô változtatások nélkül képes volt eladni. Az ötlet napjainkban több milliós hasznot hoz a cégnek.
Amerikában a coachingok nagy része ma már interneten és telefonon zajlik. Személyes találkozók esetén elegendô három-négy alkalom a sikeres továbblépéshez. A beszélgetések után a dolgozók felszabadultnak érzik magukat, látva azt, hogy valóban képesek céljaik elérése. Einstein szerint "abból a tudatból, ami létrehozta a problémát, nem születhet megoldás". A coaching segítségével könnyen létrehozható az a "tudat" amelyben a problémák sokáig nem élnek, vagy eleve elvetélnek. (B. K.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!