4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A teljes lepusztulás fenyegeti azt a 14 mellékvonalat, amelyeken a MÁV 2007. március elejétől – a hivatalos megfogalmazás szerint - szünetelteti a személyszállítást. Egyes szakaszokon a síneken kívül már a talpfákat is ellopták, így a végleges felszámolás esetükben csak idő kérdése.

Ma már csak álom  (Mfor-montázs)

Kóka János egykori gazdasági és közlekedési miniszter még 2006 végén jelentette be 14 vasúti mellékvonal személyforgalmának felfüggesztését. Bár a miniszter akkor még „ideiglenes bezárásról” beszélt - kilátásba helyezve, hogy később, igény esetén újra lehet indítani a személyforgalmat a fenti szakaszokon, a 2007 márciusa óta eltelt több mint egy év azt bizonyítja, hogy ezen vonalak egy része véglegesen elveszik.    

Van, ahol már nincs mit ellopni


Ennek legfőbb oka, hogy a 14 mellékvonal az elmúlt több mint egy évben fizikailag is jelentős károkat szenvedett el. "Egyes vonalakon nemcsak a síneket, hanem a talpfákat is felszedték, valahol ötven méteres szakasz tűnt el teljes egészében" - mondta el az mfor.hu kérdésére Ignácz István.

A MÁV biztonsági igazgatósága vagyonvédelmi osztályának vezetője szerint sok helyen egyszerűen "már nincs mit ellopni", így csak idő kérdése, hogy "a MÁV mikor számolja fel véglegesen ezeket a vonalakat". 2007-ben egyébként - a hivatalos számítások szerint - négymillió forintos kárt okoztak a tolvajok, idén pedig a jelek szerint még nagyobb lesz majd a pusztulás, hiszen januártól számítva már most hárommillió forintra rúg a kár összege.           

Az érintett 14 vonal

A vasúti közlekedés végét jelentő felszámolásra jelenleg csupán pénzhiány miatt nem kerül sor, egy vonal megszüntetése ugyanis a létesítés költségének nyolcvan százalékát is elérheti, emelte ki Földházi György, a MÁV biztonsági igazgatósága vasútbiztonsági osztályának vezetője. "A mi óhajunk az, hogy megszüntessék ezeket a vonalakat, mivel így legalább nem lesz biztonsági kockázat. Ez azonban már politikai döntés kérdése" - tette hozzá.

Tehetetlenek a lopásokkal szemben

A 14 érintett mellékvonal közül kilencen áruszállítás még folyik, azonban esetükben a lopások komolyan veszélyeztetik az üzembiztonságot. A vonalak bejárásához szükséges nagy távolság miatt a MÁV biztonsági szolgálata nem nagyon tud mit tenni a tolvajok ellen, bár a jövőben a szúrópróbaszerű ellenőrzések sűrítésével próbál majd javítani a helyzeten. 

A mellékvonalak őrzése egyébként 2007-ben 65-70 millió forintot emésztett fel, a feladattal a vasúttársaság a MÁV Vasútőr Kft.-t bízta meg. Igaz, a felügyelet a nem a MÁV, hanem az állam tulajdonában lévő ingatlanokra nem terjed ki, így azok még inkább ki vannak téve a lopás, rongálás veszélyének.

A MÁV-nál természetesen nem csak a síneket, hanem a kábeleket és az üzemanyagot is előszeretettel lopják. Utóbbi esetben sokszor jelentős környezeti kár is keletkezik: a közelmúltban Pusztaszabolcs közelében történt lopás káros környezeti következményeinek orvoslása például 600 millió forintjába került a vasúttársaságnak, árulta el Földházi György.

Milliárdos károk

A cég évente összesen 3-4 ezer káresetet regisztrál, ezek 2007-ben 200-300 millió forintos vagyoni kárt jelentettek. Ha ehhez hozzávesszük a helyreállítással járó költségeket, akkor évente többmilliárdos pluszkiadást okoznak a lopások, rongálások, közölte Ignácz István. A MÁV ezért idén tíz százalékkal ötmilliárd forintra növelte a biztonságra fordítandó kiadásokat.

Emellett mostantól átfogó programot indít a károkozások megelőzése és a vagyonvédelem javítása érdekében. Ennek részeként mind az állomásokon, mind az üzemi területeken megerősítik a biztonsági szolgálatot és sűrítik az ellenőrzéseket.

Az ígéretek szerint nem maradnak el a technikai fejlesztések sem: a húsz legveszélyeztetettebb (legnagyobb értékű tárgyak elhelyezésére szolgáló) raktár védelmének korszerűsítésére például hetvenmillió forintot költenek majd. A beruházás a tervek szerint kevesebb mint három év alatt meg is fog térülni, tette hozzá Ignácz István. 

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!