A hajók befuthatnak a belga kikötőkbe, de a ki- és berakás szünetel - közölte a legnagyobb belga szakszervezet, a CSC egyik szóvivője. Hozzátette: erre a helyzetre számos hajóstársaság már eleve felkészült, s így lassította Belgium felé tartó hajóinak útját, hogy azok csak kedden érkezzenek meg a kikötőkbe. A munkabeszüntetés miatt a második legnagyobb európai kikötő, Antwerpen dokkmunkásai teljesen leállították a munkát: itt tavaly 160 millió tonna árut raktak ki és be a hajókra. Hasonló a helyzet a második legnagyobb belga kikötőben, Zeebruggében, ahol a tavalyi forgalom majdnem 35 millió tonna volt.
Görögországban Pireusz és Theszaloniki kikötőiben már éjszaka kezdődött a munkabeszüntetés. Marseille-ben a logisztika és a javítás területén dolgozó szinte minden kikötői alkalmazott sztrájkba lépett. A nagyságra második francia kikötőben, Le Havre-ban a kikötői igazgatás legtöbb alkalmazottja szüneteltette a munkát, Bordeaux-ban pedig csak azokat a hajókat szolgálták ki, amelyekhez nem volt szükség kikötői daruk használatára. Az európai kikötőkben rekedt hajók száma viszonylag alacsony volt, mert a hajókat vagy más kikötőkbe irányították, vagy már be sem engedték a sztrájktól sújtott kikötőbe.
Ezzel egy időben ezernél is több belga dokkmunkás indult Strasbourgba, ahol hétfőn kezdődik az Európai Parlament ülésszaka. A tiltakozást az magyarázza, hogy a tanácskozás egyik legfontosabb napirendi pontja a kikötői szolgáltatások liberalizálásáról szóló EU-tervezet ügyében tartott szavazás lesz. A tervezet a jelenleginél nagyobb versenyt engedélyezne a különböző kikötői tevékenységeknél, így a hajóvontatásnál, a révkalauzi szolgáltatásoknál, s a hajók ki- és berakásánál. A dokkmunkások főleg azt ellenzik, hogy ez utóbbi tevékenységet a szöveg bizonyos esetekben maguknak a hajóstársaságoknak is lehetővé tenné.
Az EU-bizottság egyszer már, 2003-ban beterjesztett egy ilyen szövegjavaslatot a parlament elé, de az elutasította azt. A mostani, átdolgozott tervezet sorsa is elég bizonytalan: a szocialista és a kommunista képviselők már bejelentették, hogy ellene szavaznak majd, s könnyen lehet, hogy csatlakoznak hozzájuk a liberális törvényhozók is. Az iparág nagy cégei, a különböző hajózási vállalatok viszont üdvözlik a javaslatot.