3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megbénult az élet hétfőn a belga kikötőkben, mert a dokkmunkások egynapos sztrájkot kezdtek, hogy így tiltakozzanak a kikötői szolgáltatások liberalizálását célzó EU-tervezet ellen, amelyről - első olvasatban - e hét szerdán szavaz majd az Európai Parlament. Ugyanakkor a görög és a francia kikötői munkások is sztrájkoltak hétfőn.

A hajók befuthatnak a belga kikötőkbe, de a ki- és berakás szünetel - közölte a legnagyobb belga szakszervezet, a CSC egyik szóvivője. Hozzátette: erre a helyzetre számos hajóstársaság már eleve felkészült, s így lassította Belgium felé tartó hajóinak útját, hogy azok csak kedden érkezzenek meg a kikötőkbe. A munkabeszüntetés miatt a második legnagyobb európai kikötő, Antwerpen dokkmunkásai teljesen leállították a munkát: itt tavaly 160 millió tonna árut raktak ki és be a hajókra. Hasonló a helyzet a második legnagyobb belga kikötőben, Zeebruggében, ahol a tavalyi forgalom majdnem 35 millió tonna volt.

Görögországban Pireusz és Theszaloniki kikötőiben már éjszaka kezdődött a munkabeszüntetés. Marseille-ben a logisztika és a javítás területén dolgozó szinte minden kikötői alkalmazott sztrájkba lépett. A nagyságra második francia kikötőben, Le Havre-ban a kikötői igazgatás legtöbb alkalmazottja szüneteltette a munkát, Bordeaux-ban pedig csak azokat a hajókat szolgálták ki, amelyekhez nem volt szükség kikötői daruk használatára. Az európai kikötőkben rekedt hajók száma viszonylag alacsony volt, mert a hajókat vagy más kikötőkbe irányították, vagy már be sem engedték a sztrájktól sújtott kikötőbe.

Ezzel egy időben ezernél is több belga dokkmunkás indult Strasbourgba, ahol hétfőn kezdődik az Európai Parlament ülésszaka. A tiltakozást az magyarázza, hogy a tanácskozás egyik legfontosabb napirendi pontja a kikötői szolgáltatások liberalizálásáról szóló EU-tervezet ügyében tartott szavazás lesz. A tervezet a jelenleginél nagyobb versenyt engedélyezne a különböző kikötői tevékenységeknél, így a hajóvontatásnál, a révkalauzi szolgáltatásoknál, s a hajók ki- és berakásánál. A dokkmunkások főleg azt ellenzik, hogy ez utóbbi tevékenységet a szöveg bizonyos esetekben maguknak a hajóstársaságoknak is lehetővé tenné.

Az EU-bizottság egyszer már, 2003-ban beterjesztett egy ilyen szövegjavaslatot a parlament elé, de az elutasította azt. A mostani, átdolgozott tervezet sorsa is elég bizonytalan: a szocialista és a kommunista képviselők már bejelentették, hogy ellene szavaznak majd, s könnyen lehet, hogy csatlakoznak hozzájuk a liberális törvényhozók is. Az iparág nagy cégei, a különböző hajózási vállalatok viszont üdvözlik a javaslatot.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!