5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A táppénz miatt kieső munkavállaló a vállalatok számára nem csak a fizetendő járulék miatt okoz plusz költséget, hanem ezeknek az embereknek a pótlása is költségekkel jár. A munkaadók számára különösen aggasztó az indokolatlan hiányzások miatti kiesés, melyen segíthet a táppénz-menedzsment, derült ki az mfor.hu napokban rendezett HR konferenciáján.

Számos munkáltató panaszkodik arra, hogy a jó idő közeledtével megugrik a táppénzre menő munkavállalók száma, akik ilyen módon szeretnék a kerti munkák végzéséhez a szabadidőt biztosítani. Hasonlóan problémás időszak a nyugati határszélen a szüret ideje, amikor az osztrák gazdák néhány hétig kecsegtető bérekkel szívják el a környékbeli gyárakban dolgozó fizikai állományt, mondta el a IV. Mfor HR Konferencián Kurdi Ferenc, a Pannon-Work Csoport értékesítési és marketingvezetője. Ez a vállalatok számára több problémát is okoz, hiszen egyrészt a kieső munkavállaló utáni járulékok terhelik a céget, másrészt a pótlásuknak komoly költségei vannak. További gond, hogy nem tervezhető az ilyen típusú hiányzás, ellentétben például a szabadságokkal.

Mint az előadásból kiderült, a Pannon-Work először a saját – kölcsönzött - állománya esetén keresett megoldást a kérdésre, majd ezt a szolgáltatást azóta más vállalkozások számára is biztosítja. Mindezt természetesen csak a hatályos jogszabályi keretek között szabad végezni, hívta fel a figyelmet Kurdi Ferenc. Ennek alapján négy dologra kell kiemelt figyelmet fordítani: a munkavállalók személyiségi jogai, és az ehhez kapcsolódó adatvédelmi kérdések, a betegjogok és a munkaadó (vagy a megbízott külső cég) nem ellenőrizhet semmit.

A táppénz-menedzsment keretében a Munka Törvénykönyvének (Mt.) megfelelő passzusaira támaszkodhatnak a vállalatok (96. § (1)-(3); 89. § (2); 95.; 4. § (1)-(2)).
A jogszabályok alapján a munkaviszonyból származó kötelezettségek terhelik a munkavállalót, melyek a következők:

  • Együttműködési kötelesség;
  • Rendelkezésre állási kötelezettség;
  • Munkavégzési kötelezettség;

A fentiek közül a rendelkezésre állási, valamint a munkavégzési kötelezettség alól mentesül a munkavállaló, amennyiben keresőképtelen, azonban az együttműködési kötelezettség akkor is terheli. A fenti három kötelezettséget az Mt. is nevesíti, ezen kívül a felek szabadon megállapodhatnak egyéb kérdésekben, melyeket lényegesnek tekintenek!

Ha a munkavállaló a munkaszerződést szándékosan, vagy súlyos gondatlansággal szegi meg egyes esetekben (pl. egyéb munkavállalás, munkavégzés), melyet a munkáltató bizonyítani tud, akkor nem merülhet fel a véletlen eshetősége, mondta el Kurdi Ferenc.
Mit nevezhetünk jelentős mértékűnek:

  • azt még nem, ha a beteglátogató egyszeri alkalommal nem találta otthon;
  • ha ez többször is előfordul, és a munkáltató ezt folyamatosan jelzi a munkavállalónak, természetesen dokumentálhatóan, már lehet szó jelentős mértékű kötelezettségszegésről;
  • főleg abban az esetben, ha a munkavállaló az Mt. által is nevesített együttműködési kötelezettségét is megszegi, azaz nem reagál a figyelmeztetésre, felhívásra.

Fontos, hogy a figyelmeztetések, felhívások minden esetben szólítsák fel írásbeli nyilatkozattételre a munkavállalót, jelezte az előadó.

Amennyiben az indokolatlan hiányzások visszaszorítása a cél, akkor minden munkavállalóra vonatkozólag módosítani kell a munkaszerződéseket, melyben megteremtik az ellenőrzés lehetőségét (többek közt azzal, hogy rögzítik az otthon tartózkodást betegség esetén, és azt, hogy beteglátogató szolgáltatónak a munkáltató ilyen célra a szükséges adatokat átadhatja).

A Pannon-Work szakértője arra is felhívta a figyelmet, hogy a látogatás során a beteglátogató - legyen az akár a munkahelyi vezetője – nagyon kevés jogosultsággal rendelkezik, így például:
érdeklődhet a munkavállaló távolmaradásának okáról, de nem kérdezhet a konkrét betegségről, orvosi, kezelési tervekről, tevékenységről;

  • érdeklődhet a várható munkába állás időpontjáról;
  • a munkáltatótól származó írásos, vagy szóbeli információkat adhat át;
  • igény esetén az állományba vételi lapot (táppénzes papírt) elkérheti (lezárt borítékban), azzal a céllal, hogy az ellátás számfejtése mihamarabb megtörténhessen, ne a munkavállalónak kelljen gondoskodni a dokumentum munkáltatóhoz való eljuttatásáról.

Ezek kapcsán a munkavállaló a beteglátogatót nem csak a lakásába nem köteles beengedni, de még a kérdésekre sem kell válaszolnia.

Fontos dolognak tartotta Kurdi Ferenc megjegyezni, hogy a szolgáltatás konkrét esetekre nem alkalmazható. Szolgáltatóként olyan esetet nem vállalnak, amikor ilyen eszközzel a cégek szempontjából egy-egy "problémás” munkavállaló (pl. szakszervezeti vezető) eltávolítása a cél.

Természetesen amennyiben a munkavállaló nem tartózkodik otthon és később sem lehet elérni a beteglátogatás végződhet rendkívüli felmondással, ám a Pannon-Work tapasztalatai szerint csak néhány ilyen eset fordul elő. Maga a tény, hogy az indokolatlan hiányzás, a nem betegség miatt táppénzen lévő munkavállaló retorziókra számíthat, visszatartó erővel bír. Az mfor.hu konferenciáján bemutatott esetek azt bizonyítják, hogy a beteglátogatói módszer alkalmazásával 30-50 százalékkal csökkent a hiányzás és annak költsége.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!