3p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A főpolgármester az előzetesen elhintett információkkal homlokegyenest ellenkező dolgokat mondott rendkívüli sajtótájékoztatóján.

A déli helyett az északi szakasz munkálataival indul meg szeptemberben a 3-as metró felújítása, melyre ráadásul a drágulás ellenére is van pénz, a főváros dugitartalékából, jelentette be csütörtök délelőtti rendkívüli sajtótájékoztatóján Tarlós István.

A főpolgármester tartalékpénzt illető bejelentése abszolút meglepő, hiszen nemrég kapott lábra a hír, hogy a metrófelújítás jelentősen megdrágul, a kormány által biztosított 137,5 milliárd forint felett még 30-40 milliárdra van szükség, melyet Budapest nem tud kigazdálkodni, és melyre a kormány ráadásul nem is ad pluszpénzt. Ehhez képest most Tarlós azt mondta, hogy a fővárosnak van egy, a gazdálkodásából származó, több tízmilliárdos pénzmaradványa - nem az EIB-hitelkeret része, és nem uniós forrás - , melyet eredetileg ugyan másra szerettek volna fordítani, de Tarlós most már "egy fillért sem enged" belőle elkölteni, az egész mehet a 3-as metróra. Tarlós elmondása szerint az összeg kapcsán egyeztetni kell az EU-val, de szerinte azt uniós szankciók nélkül felhasználhatják a fedezet kipótlására.

"Én ezt fel fogom újítani, akárki akármit beszél, hazudozik, ellenségeskedik, dehonesztál."

- mondta a főpolgármester a metróvonalra, majd arról beszélt, hogy a múlt héten bejelentettel szemben nem a déli szakaszon kezdik majd meg a felújítást, hanem az északin. Mint mondta, a déli lett túlárazva, azért azt hangsúlyozták eredetileg, de ez csak egy kommunikációs csel volt. A cél továbbra is szeptember vége, amit tudnak is tartani, "ha valami különleges sátáncsapás nem következik be".

A drágulás okai között Tarlós azt említette, hogy az ár számításához felhasznált mérnökárakat 2014 végén rakták össze, az azóta eltelt 2,5 évben pedig még kiviteli tervek sem voltak, melyek nélkül élből kockázatos becslésekbe bocsátkozni. De emellett a szakiparosok hiánya is jelentősen megnövelte az árakat, bizonyos munkák akár 30-100 százalékkal is drágulhatnak, mely a teljes projekt árára is jelentősen hat. És még a kapacitáshiány, a munkabérek emelése, valamint a munkálatokra beérkezett ajánlatok késlekedése is felnyomta az árakat.

A felújítást érintő szerződésekről Tarlós azt mondta, július 11-ig érvényesek a tenderek, a papírokat tehát július végén alá is tudják írni majd a kivitelezőkkel.

Az is kiderült, hogy mostantól három helyett négy szakaszról kéne beszélni: az északi, a középső és a déli szakaszról (a megállókról), meg magáról az alagútról. Az alagutat nem fogják teljes egészében lezárni, ott is meglesz a szakaszolás, mert egy metró pótlására 1,5 csuklós busz kell, és ha egyben újulna meg az egész 17 kilométeres vonal, akkor egy szakadatlan autóbusz-fallal kellene számolni, 6 vagy 7 csuklós busznak kellene egyidejűleg közlekednie, ez pedig kivitelezhetetlen.

Tarlós más témákról is beszélt, mint elmondta, a sajtóhírekkel szemben a Palatinus strandot nem akarják teniszteleppé alakítani, illetve bejelentette, hogy 20 milliárd forint pluszforrást szereztek az állatkerti biodóm megépítésére.

A főpolgármesternek továbbá az a szándéka, hogy eltűnjenek a felüljárók a Nyugati térről és a Rottenbiller utcából. A Rottenbiller utcai helyett egy közúti aluljáró várható, a Nyugatinál sanszosabb megoldás egy "szintbeli keresztezés". Ezekre már megvannak a tervek, melyek Orbán Viktornak tetszettek is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!