4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A stewardessek és a pilóták munkáját mindig egyfajta misztikum vette körül. De kiből is lehet légiutas-kísérő vagy Boeing gépeket vezető pilóta? Erről, valamint a toborzási szűrőrendszerről és a milliós kiképzési programokról kérdezte az mfor.hu a Malév HR-vezetőjét.

A tehetősebbekből lehet a leghamarabb Boeing-pilóta

Király József szerint "pilóta bárkiből lehet, aki elhivatott, szereti a repülést, egészségügyileg alkalmas, van elegendő ideje és anyagi forrása a képzésre". Az utasszállító gépek vezetésére pályázó pilóták munkaköri feltételrendszere magas szintű, s az sem titok, hogy a tehetősebb rétegnek jobb esélye van arra, hogy közforgalmi pilóta lehessen. Aki ugyanis már rendelkezik alapképzéssel és legalább 200 repült órával motoros repülőgép típuson, annak van reális esélye arra, hogy a Malév-nél pilóta lehessen.

Mivel a légitársasághoz évről évre többszörös a túljelentkezés a megüresedő pozíciókra, így értelemszerűen a nagyobb gyakorlattal rendelkezők jutnak előnyhöz a pályázat során. „Lévén, hogy jelenleg a gyakorlati órákhoz szükséges kisgépek száma hazánkban nem kielégítő, így a tehetősebbek külföldön, akár az USA-ban vagy Ausztráliában szerzik meg a gyakorlatot saját pénzen a lehető legrövidebb idő alatt. Akinek erre nincs lehetősége, az a 200 órát évek alatt tudja csak teljesíteni" - magyarázza a szakember.

(mfor.hu)

Pilótaképzés kemény elvárásokkal

A Malév pilótáinak legtöbbje a Boeing 737-es Next Generation típusú repülőgépeit vezeti. Mondani sem kell, óriási felelősség nyomja a vállukat, ezért kiképzésük is komoly procedúrát jelent a pilóta-jelöltek és a vállalat részére egyaránt.

Ahhoz, hogy valaki pilótának jelentkezhessen, eleve szükséges egy felsőfokú végzettségű kereskedelmi pilóta, úgynevezett CPL jogosítvány, igazolás a szakmai és angolnyelv ismeretekről, valamint pszichológiai és fizikai alkalmasság.

Ezeken felül a felvétel során speciális szimulátor gyakorlatokon kell megfelelniük, amit a munkába állás után évente háromszor meg kell ismételni. Itt a normál eljárások tesztelésén túl a vészhelyzetek megoldását is gyakorolják a pilóta-jelöltek és pilóták. "Jelenleg 4-5 hónapig tart a Malévnél egy pilóta kiképzése, amelynek költsége eléri a négymillió forintot” – fűzte hozzá a szakember. Ráadásul további költség- és időráfordítás, hogy - a jelentkezőknek és a már felvetteknek is - hatósági és vállalati útvonal-ellenőrzési teszteken is meg kell felelniük.

Hatalmas presztízs, ha egy pilótát előléptetnek

A pilótáknál nagyon szigorú hierarchia van - nem csak a Malév-nél, hanem a légitársaságok többségénél is. A jelentkezőket általában a legkisebb gép-típusra képezik ki. Innen a frissen végzett első tisztek útja a nagyobb típusok elsőtiszti székébe, a jobb oldali ülésbe vezet, majd megfelelő tapasztalat és nem mellesleg néhány ezer repült óra után beülhet a bal oldali ülésbe, mint friss kapitány. Innen a különböző oktatói fokozatokon át akár a menedzseri pozíciókba is lehet eljutni.

Természetesen a nagyobb típusokra történő váltás, az első tisztből kapitánnyá, majd oktatóvá válás hatalmas presztízsemelkedéssel jár, és nem elhanyagolható a jövedelemnövekedés sem.

A szakma presztízse egyébként mind a stewardessek, mind a pilóták esetében magas. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Malév jelenlegi HR-háttérbázisának adatai. "Személyi állományunk jelenleg - a kölcsönzött munkavállalókkal együtt - meghaladja az 1600 főt. Ezen belül közel 300-an dolgoznak pilóta munkakörben és több mint 500-an légiutas-kísérőként. Évről-évre mindkét munkakörre 200-200 fős túljelentkezést tapasztalható" - tette hozzá Krály József.

Garai Katalin

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!