3p

Az eddig feltételezettnél súlyosabban érinti az A380-asokat üzemeltető légitársaságokat az a rendellenesség, amelyet az egyik óriásjumbo közelmúltbeli kényszerleszállása hozott felszínre. A legfrissebb hírek szerint összesen negyven hajtóművet kell majd teljes egészében kicserélni - nem csak az ausztrál Qantasnál, hanem más légitársaságoknál is. Mfor.hu háttér.

Tömeges hajtóműcserére kényszerülhetnek azok a légitársaságok, amelyeknek A380-as típusú óriásgépei a Rolls-Royce Trent-900-as hajtóművével vannak felszerelve, jelentette be Alan Joyce, a Qantas vezére a Rolls-Royce-szal folytatott egyeztetések után. 

Szerinte világszerte mintegy negyven hajtóművet kell kicserélni - ezen belül az ausztrál légitársaság A380-asainak 14 hajtóműve érintett. (Egy gép négy hajtóművel rendelkezik - a szerk.) A Qantason kívül jelenleg a Lufthansa és a Singapore Airlines üzemeltet óriásjumbókat, így ők sem bújhatnak ki az intézkedés alól.                 

Felrobbant a hajtómű

Mint ismert, a Qantas egyik, Rolls-Royce Trent-900-assal hajtott A380-asa november elején hajtott végre kényszerleszállást a szingapúri repülőtéren, miután egyik hajtóműve felrobbant és szétesett a levegőben. A detonáció a szárnyban is károsodást okozott.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) múlt héten azt közölte, hogy a robbanást egy váratlan, hajtóművön belüli olajszivárgás és az annak nyomán kialakuló olajtűz okozhatta. A hatóság ezért múlt héten felszólította az érintett légitársaságokat, hogy rendszeresen ellenőrizzék az olajellátó rendszer szigetelését.

A Spiegel híradása szerint eddig egyébként hivatalosan nem volt szó arról, hogy a történtek miatt teljes egészében ki kell majd cserélni a hajtóműveket - a hiba tehát a vártnál súlyosabban érinti a Rolls Royce-t, illetve a légitársaságokat is. (Bár a számlát feltételezhetően előbbinek kell majd állnia - a szerk.)     

Az Airbus eddig összesen 271 darab A380-asra kapott megrendelést, ebből 37 darabot szállított le vevőinek. Utóbbiak közül húsz működik a problémásnak bizonyult Rolls-Royce hajtóművel.

Három éve szállít utasokat 

Az A380-as a világ legnagyobb és legkorszerűbbnek mondott utasszállító repülőgépe, amely hatalmas médiafelhajtás közepette állt forgalomba 2007 októberében.

Az eredetileg listaáron egyenként 319,2 millió dollárba kerülő óriásgép kifejlesztése a 2000-ben tervezettnél négy milliárd dollárral többe, összesen 14 milliárd dollárba került, debütálása pedig - technikai problémák miatt - másfél-két évet csúszott.

A gép paraméterei "félelmetesek": a monstrum 73 méteres hosszával, 25 méteres magasságával és 78,9 méteres fesztávolságával gyakorlatilag egy egész focipályát képes lenne lefedni. A kétszintes repülő csaknem ötven méter hosszú utaskabinjában minden eddiginél több, akár 853 utas is elfér, legalábbis ha az adott légitársaság csak turista osztállyal rendelkező gépet rendel.

W. B.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!