4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt évek robbanása után még mindig dinamikusan növekszik Magyarországon a sajátmárkák népszerűsége. Ezeknek a termékeknek a kétharmada élelmiszer, egyötöde testápoló, míg a többi tisztítószer. A legtöbben azért szeretik őket, mert akár 40-50 százalékkal olcsóbbak, mint az egyes gyártók márkái. Mfor.hu háttér.

Előre törnek a sajátmárkák (Mfor-montázs)

Egyes nagyáruházak polcain a hagyományos megszokott márkák mellett egyre nagyobb számban sorakoznak a lánc logóját viselő termékek. A szakemberek szerint leginkább a Spar, a Metro és a Tesco áruházak csábítják vásárlóikat ezekkel az úgynevezett saját márkás termékekkel.

Néhányan azt gondolhatják, hogy a zsebkendő, az ásványvíz, a mélyhűtött termékekből, margarinból, étolajból, zacskós levesből, vagy éppen pelenkából álló kínálat óriási, a nemzetközi trendek alapján még komoly térhódítás előtt állnak az ilyen termékek. Miközben ugyanis Svájcban vagy Nagy-Britanniában például közel 40 százalékos, hazánkban mintegy 20 százaléknyi a saját márkák aránya az összforgalmon belül. Még mindig nem érjük el az uniós szintet, igaz Kína után Közép- és Kelet-Európában növekszik leggyorsabban a kereskedelmi márkák piaci részesedése.

Sörből hiány van 

Miközben 43 százalék az állateledelek, és 40 százalék a háztartási papíráruk esetében a sajátmárkás termékek aránya a teljes forgalmon belül, addig több termékcsoport esetében kudarcot vallottak. A csokoládé, a hajápolási cikkek, valamint a babaápolási szerek terén, amelyek forgalma még a 10 százalékot sem éri el, de a sörnél például a saját márka fogalma ismeretlen.

A kereskedelmi márka korántsem kizárólag a multinacionális vállalatokra jellemző. Elég, ha azt nézzük, hogy a magyar tulajdonban lévő vállalatok is gyorsan kialakították saját márkás választékukat. Főként a CBA és Coop rendelkezik hangsúlyos saját márkás választékkal.

A vállalatok elsősorban azért fejlesztik saját márkás kínálatukat, hogy növeljék vevőik lojalitást, erősebb tárgyalási pozícióba kerüljenek a gyártókkal szemben, és az alacsony fogyasztói árak mellett többlet-nyereséghez jussanak, amelyből finanszírozhatják – például - a terjeszkedésüket. A gyártói márkáknál ugyanakkor előnyt jelent a termelés biztonsága és a minőség megbízhatósága. A boltláncok egyik része a vállalat nevével jelöli saját márkás termékeit, másik részük viszont különböző fantázianeveket alkot.

A Tesco hipermarket lánc jelenleg három kategóriában; Tesco Gazdaságos, Tesco és Tesco Fitt kínálja kereskedelmi márkáit. A piaci követelményeknek megfelelően és az egészséges életmód fontossága miatt a Tesco a Fitt családot kívánja bővíteni.

Természetesen a Tesco Gazdaságos család minőségét nem a kategóriában csúcsminőséget képviselő termékekkel kell összehasonlítani, hiszen itt a leginkább árérzékeny réteget célozzák meg. A Tesco és a Tesco Fitt család viszont már közel van a prémium kategóriához, az áraik ezzel szemben sokkal alacsonyabbak, állítja az áruházlánc.

Szakemberek ellenőrzik a minőséget 

A Coop elemzői úgy vélik, hogy a saját márkák tekintetében az uniós tagországok között is lényeges különbségek vannak. Azt, hogy egy-egy piacon milyen ezek aránya, az adott térség kereskedelmi hagyományai és struktúrája határozzák meg.

A Metro saját márkáinak minőségét mind Magyarországon mind külföldön minőségellenőrzési szakemberek ellenőrzik folyamatosan, a legszigorúbb szempontok alapján. A cég saját márkáinak gyártói legtöbbször márkatermékeket is előállítanak. A gyártási előírások egységesek, amelyeket rendszeresen ellenőriznek a Metro szakemberei. Az áruházlánc két kereskedelmi márkával büszkélkedhet, az Aro-val és a Metro Quality–vel.

A Spar Magyarország választékában szintén fontos szerep jut a márkatermékeknek, amelyek sikere 1997 óta töretlen. Ma már több, mint 700 ilyen árucikk kapható Magyarországban.

Élelmiszerek esetében ezek a termékek általában 20-30 százalékkal olcsóbbak, mint a gyártók márkái. Ez a különbség azonban a kozmetikumoknál és háztartási vegyi áruknál 40-50 százalék is lehet. A felmérések szerint az élelmiszerekre költött pénz ötöde megy el ilyen termékekre.

Megéri az árát? 

A Gfk Hungária Piackutató Intézet felméréséből kiderül, hogy inkább a nagyobb létszámú, alacsonyabb egy főre jutó jövedelemmel rendelkező háztartások részesítik előnyben a kereskedelmi márkákat.

A kereskedelmi márka fogalmát ismerők kétharmadának az a véleménye, hogy a termék megéri az árát. Csupán a kiemelkedően magas jövedelemmel rendelkezők érzik úgy, hogy a saját márkák alacsonyabb ára mögött gyatrább minőségi tulajdonságok állnak.

Simon Rita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!