4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Átadták a holland tulajdonú FrieslandCampina Hungária Zrt. 650 millió forintos beruházással felépített új desszertüzemét szerdán a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Mátészalkán.

Az ünnepségen Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára elmondta, a kormány számára kiemelten fontos, hogy a magyar élelmiszeripar ismét versenyképes, húzóágazata legyen az országnak, ehhez azonban szükség van az ágazat teljes technológiai és termékszerkezeti átalakítására a 21. századi elvárásoknak megfelelően.

El szeretnék érni, hogy a mostani európai uniós fejlesztési ciklusban a korábbiakhoz képest háromszor-négyszer nagyobb forrás hasznosuljon az élelmiszer- és a feldolgozóipar fejlesztésére - hangsúlyozta az államtitkár.

Zsigó Róbert beszédében felidézte, az ágazat helyzete a 2000-es évektől kezdve, de különösen 2004 után jelentősen romlott, csökkent a termelés és a foglalkoztatás, illetve a jövedelmezőség. Leginkább a belföldi értékesítésben volt drasztikus a visszaesés, ennek mértéke az elmúlt évtizedben harminc százalékos volt - jelezte az államtitkár.

A gazdasági válság okozta visszaesést követően az ágazat helyzete 2011-ben és 2012-ben már pozitív képet mutatott, javultak a termelés és az értékesítés mutatószámai. Tavaly ez a dinamikus növekedés ugyan megállt - folytatta Zsigó Róbert -, azonban az ágazat teljesítménye nem csökkent, hanem stagnált.

Az élelmiszeripar 2013-ban 2633 milliárd forint bruttó termelési értéket állított elő, ami 106 milliárddal több, mint az előző évi. Az államtitkár szerint továbbra is problémát jelent a belföldi értékesítés csökkenése, az export azonban dinamikusan növekedett, ennek mértéke tavaly 5,7 százalék volt.

"A hazai élelmiszer-feldolgozás export-import egyenlege töretlenül pozitív és elérte a 606 milliárd forintot, ami közel 29 százalékos növekedés 2012-höz képest" - tájékoztatott az államtitkár.

Zsigó Róbert a holland cégre utalva elmondta, a feldolgozóiparon belül az élelmiszeripar a harmadik legnagyobb súlyú ágazat, ezen belül a tejfeldolgozás - a csökkenő belföldi értékesítés ellenére - 235 milliárd forint bruttó termelési értéke alapján a második helyen áll.

Szautner Péter, a FrieslandCampina Hungária Zrt. vezérigazgatója elmondta, a 650 millió forint értékű beruházás révén 50 új munkahely jött létre, ezzel a mátészalkai üzem dolgozói létszáma elérte a háromszázat. Tájékoztatása szerint a már teljes kapacitással működő új üzemrészben a korábban részben Debrecenben előállított termékeket gyártják, de a gyártósor készen áll az "új termékinnovációk" fogadására is.

Az üzem túrógyártó kapacitása éves szinten 4000 tonna, az alapanyagként használt túrót friss hazai tejből készítik - tette hozzá a cégvezető.

"A FrieslandCampina ezzel a fejlesztéssel is kifejezi, hogy abszolút hosszútávon elkötelezett a magyarországi piaci jelenlét és a magyar fogyasztók kiszolgálása mellett" - jelentette ki Szautner Péter.

A cég emblematikus termékének, a Pöttyös Túró Rudinak a gyártását a hatvanas években kezdték a szatmári kisváros egyik kisebb tejüzemében. A termék népszerűsége és a gyártási kapacitása folyamatosan nőtt: míg a hetvenes években naponta 36 ezer darab édesség készült el, addig ez a szám a jogelőd társaság fejlesztései révén a nyolcvanas-kilencvenes évekre napi 300 ezerre emelkedett.

A FrieslandCampina 2004-ben kétmilliárd forintot fordított a Túró Rudi gyártásnak modernizálásra, ezzel együtt mára az üzem kapacitása elérte a napi egymilliót - közölte Szautner Péter. A terméket Szlovákiába és Romániába Dots néven exportálják.

A FrieslandCampina a világ egyik legnagyobb, szövetkezeti alapon létrejött tejipari vállalata, amely világszerte több mint 80 gyárral rendelkezik. Magyarországon két gyára van, tevékenységét 1993-ban kezdte itt.

A cég összesen 600 munkavállalót foglalkoztat, emellett 50 hazai tejtermelővel és mintegy 450 egyéb beszállító partnerrel áll hosszú távú szerződéses kapcsolatban. A hazai termékportfólióba a Pöttyösön kívül olyan termékek tartoznak, mint a Mia, a Milli, az Oké és a Completa.

A magyar leányvállalat nettó árbevétele 2013-ban mintegy 25 milliárd forint volt.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!