Csaknem felére eshet itthon az autóeladások száma


"A magyar autópiac az utóbbi években elszakadt a valóságtól, az eladott autók számának 240 ezerről 140-150 ezer környékére kell csökkennie" - mondta el Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a "Krízis és túlélés" című szerdai konferencián. Az eseményen felszólalt Fekete István, a Joint Venture Szövetség elnöke is, aki szerint az európai gazdaságok lassulása miatt új exportpiacokra kell koncentrálniuk a magyar vállalatoknak.

Az autókereskedőkre is kemény idők várnak (Mfor-montázs)

Hazánk és az autóipar nagyon hasonló helyzetben van, ugyanis mindkettőt legyengülve érte a válság, véli Gablini Gábor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a mostani visszaesés részben arra vezethető vissza, hogy már évekkel ezelőtt komoly túltermelés alakult ki az autópiacon.

Be nem vallott kockázatok


"Magyarországon az elmúlt években sok be nem vallott kockázattal dolgozott az autókereskedelem, itt elsősorban a fedezet nélküli hitelezésre érdemes gondolni" - emelte ki Gablini Gábor. Szerinte a magyar autópiac elszakadt a valóságtól, 240 ezer környékére nőtt az eladott autók száma évente, ennek most 140-150 ezer környékére kell csökkennie.

A szakember hozzátette: az autóiparban az egyetlen megoldás az innováció. Erre most olyan cégek is rákényszerülnek, melyek eddig nem jártak élen az újításokban. A szakember szerint a nagy amerikai autógyárak meg fognak menekülni, de átrendeződik a piac. A fejlesztésben Kína és India előnye nehezen behozható, hiszen a Távol-Keleten már most készek azoknak a járműveknek a prototípusai, melyeket csak évek múlva fognak piacra dobni.

Irány az egzotikus piacok

A válság egy másik aspektusát, az exportpiacokra gyakorolt hatását elemezte előadásában  Fekete István. A Joint Venture Szövetség szerint valamit mindenképpen tenni kell az export szűkülése ellen, az azonban már most látszik, hogy a világ nem minden részén lesz hozzánk hasonlóan jelentős a visszaesés. Emiatt azokon a piacokon - Délkelet-Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában - lenne célszerű erősíteni a pozíciókat, melyek várhatóan növekedni fognak, hívta fel a figyelmet.

"Ahhoz azonban állami segítségre lenne szükség, hogy felmérhessük a piacokat, a magyar kkv-k ugyanis ezt nem tudják kifizetni" - vélekedik Fekete István. Szerinte nemzetközi szervezeteken keresztül is el lehetne érni megrendeléseket; például azokban az országokban, ahol hazánk is támogatja az újjáépítést, legalább a támogatás arányában részesülhetnének a magyar vállalatok a megrendelésekből.

A Joint Venture elnöke úgy véli: a válság akár új lehetőségeket is teremthet Magyarország számára, mivel azok a cégek, melyek eddig vonakodtak Keletre, az olcsóbb munkaerő irányába elmozdulni, most könnyebben hoznak meg ilyen döntéseket. Ez pedig akár befektetési hullámot is elindíthat a régióban - fűzte hozzá a szakember.

"Magyarországnak továbbra is megvannak az erősségei a befektetők számára. Ezekre lehetne építeni, amikor külföldi cégeket akarunk idecsalogatni" - mondta Takács János, a Magyar Európai Üzleti Tanács elnöke. Az előttünk álló feladatok közül a szakember kiemelte a gazdaság fehérítését, az adórendszer egyszerűsítését, illetve egy átfogó országstratégia kialakítását. Ugyanakkor hozzátette: hazánk előtt veszélyek is rejlenek; ha nem használjuk ki lehetőségeinket, könnyen hátrányba kerülhetünk.

A konferencián elhangzott, hogy 2009-ben a magyar kkv-k-nak valószínűleg a kiadások visszafogásával és a bizonytalan fejlesztések elmaradásával kell számolniuk. A kisvállalkozásoknak nagyon fontos a likviditás fenntartása, hogy életben tudjanak maradni, de a magyar vállalati kultúra is el van maradva a kockázatkezelés területén.

Menedzsment Fórum


Olvasta már?



hirdetés
Mészáros Lőrinc gyerekei építik fel a Testnevelési Egyetem új központjátMészáros Lőrinc gyerekei építik fel a Testnevelési Egyetem új központját

Ez egy 1,2 milliárdos meló Velencén. Nem lesznek egyedül, besegít a Magyar Építő is.

.
hirdetés
elrejt
 
.