3p

Bizonyos termékeknek és szolgáltatásoknak annál nagyobb az értéke, minél többen használják őket. Ezen termékek fogyasztók általi felhasználhatósága megköveteli egy összekötő-hálózat meglétét, ahol a fogyasztással kapcsolatos hasznosság újabb felhasználók bevonásával tovább növelhető.

Egy vállalat szempontjából a kompatibilitás és a szabványosítás üdvözlendő folyamat, mert a cég így profitálhat minden egyes kiegészítő termék eladásából. A másik cég eladásainak növekedése a saját cég eladásait generálja. Másrészt a kompatibilitási törekvések egyre hasonlóbb termékek megjelenését eredményezik, így kiélezve a versenyt a kompatibilis termékeket gyártók között. Tehát a különböző technológiák és piacok konvergenciája az egységesülés és a verseny erősödésének irányába hat. A társadalom számára előnyökkel járhat a standardizáció és a kompatibilitás növekedése. Elkerülendő az egyre intenzívebb versenyt, azaz a tömegtermékek előállítását, bizonyos vállalatok az inkompatibilitást választják.

A vertikális hálózatokat tulajdonképpen egy láncnak tekinthetjük, ahol az egyes láncszemeket az egymást kiegészítő termékek, illetve szolgáltatások adják. Az érték, amelyet egy vállalat teremthet a terméke eladásából, nemcsak az adott piacon uralkodó versenykörülményektől függ, hanem a kiegészítő termékek piacán jelentkező versenytől is.

Egyrészt egy cég annál több értéket és jövedelmet képes teremteni, minél nagyobb a verseny azoknak a kiegészítő termékeknek a piacán, ahol ő nem jelenik meg a termékeivel közvetlenül. Azaz, minél monopolizáltabb egy piac, annál kevesebb profitot lehet megtermelni a kiegészítő termék versennyel jellemezhető piacán (26). A hálózatba ez által bekerül egy "szűk keresztmetszet", amely képes hatalmába keríteni az értékláncot, és így monopolpozícióban levő vállalat különleges alkupozícióba kerül. Másrészt ha az egyik kiegészítő termék piacán egy vállalat monopolpozícióban van, akkor befolyását megpróbálja kiterjeszteni a kompetitív, illetve kevésbé kompetitív piacokra, azokat is monopolizálni akarja, hogy ott is monopolprofitot realizálhasson. Harmadrészt egy vállalat, amely már résztvevője egy kiegészítő és nem teljesen kompetitív piacnak, a nagyobb hajlandóságot mutat a belépésre egy másik kiegészítő nem egészen kompetitív piacra, mint egy teljesen kívülálló cég. Negyedrészt ha egy kiegészítő (A) sok különböző jellegű (B,C,D,E) termékkel képezhet összetett jószágot (AB,AC,AD,AE), akkor az A termék gyártója arra a piacra (B,C,D,E) is igyekszik betörni, amellyel párban az eddigi terméke a legnagyobb értéket jelenti számára (27).


(26) Nicholas Economides: Competition and vertical integration in the computing industry
(27) Nicholas Economides: Competition and vertical integration in the computing industry

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!