5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az econet.hu az Est-csoport felvásárlásával egy csapásra a hazai médiapiac jegyzett szereplője lett. Noha a társaság régóta azzal kecsegtette befektetőit, hogy az évről-évre új területekre való belépés látványos eredményjavulást hozhat, ez eddig ígéret maradt. Megfelelő integráció esetén a most megszerzett médiaportfolió meghozhatja végre az áttörést, amelyet a társaság részvényesei évek óta hiába vártak. Az mfor.hu által felkért szakértő a cikksorozat második részében az új kihívásokat elemzi.

Új kihívások

A csoport méretének duplázódása valószínűleg nem okoz drasztikus változást a másik fő üzletág, az internetszolgáltatóból lassan távközlési céggé alakuló Externet Kft. életében, bár az minden bizonnyal kihasználja majd az új szerzemények jelentette extra marketing lehetőségeket. Annál izgalmasabb kérdés, hogy mi történik majd a vadonatúj média portfolióval.

Új céghez új vezetők

Az új helyzetben az econet.hu vezetésének három alapkérdést kellett és kell megválaszolnia. Az első kihívás az volt, hogy olyan menedzsmentet találjon, melynek van komoly médiapiaci szakértelme, hiszen az IT-központú cég ilyen szaktudással eddig aligha rendelkezhetett. Erre a kérdésre az akvizíció után azonnal meg is született a válasz: az üzletágat 3 éves menedzsment szerződés keretében a Sziget Kft. vezetői, Gerendai Károly és Takács Gábor fogják irányítani, akik egyúttal legalább egy évig kisebbségi tulajdonosok is maradnak a média üzletágat összefogó EMGM-ben. Gerendai Károly ezen felül econet.hu részvényeket is vásárolt.

Figyelemre méltó, hogy az Est eddigi fő tulajdonosait ebben az összefüggésben már nem említették. A két új vezető hozzáértését és tapasztalatait nem lehet kétségbe vonni, esetükben inkább a potenciális érdekkonfliktus okozhat problémákat: a két cégcsoport egyes érdekeltségei összeütközhetnek a magyar médiapiacon.

Megtakarítani és értékesíteni

A második nagy kihívás az lesz, hogy újra nyereségessé tegyék az offline (nyomtatott) médiaportfoliót. Az árháborúnak persze véget vethetnek (bár ehhez az is kell, hogy azt a két fő versenytárs is se akarja folytatni), de ez önmagában aligha elég ahhoz, hogy a profitabilitás helyreálljon. A Boomerang vásárlás hozhat némi költség-szinergiát, de a teljes média portfolió méretéhez képest az új cég jelentette spórolási lehetőségek túlságosan is kicsik. (Igaz, a Boomeráng-akvizíció hozadéka, hogy ellenőrzésük alá került az Est fő konkurensének, az Exit magazinnak a terjesztését 2007 végéig végző Exit Point Kft.)

Az econet.hu média üzletágának tehát valahol máshol kell megtalálni a szükséges plusz profitot. Ennek több forrása is lehet: például az ügyfelek igényeinek jobb megismerése, kiszolgálása és az ezáltal növekvő profit marginok (ami sajtóinformációk szerint az Est-csoport egyik legnagyobb gyengesége volt), jobb költségkontroll, az online és a nyomtatott média együttműködési lehetőségeinek kihasználása, további organikus növekedés, esetleg egy újabb akvizíció is. Egyelőre nagyon keveset tudunk arról, hogy ezen a fronton mit tervez a menedzsment, de az bizonyos, hogy a vételár kitermeléséhez évi jó néhány száz millió forintos eredményjavulást kell produkálniuk - már rövid távon is.

Az online médiumok megeszik a nyomtatott lapokat?

A harmadik fő problémakör nem más, mint az online és a nyomtatott média tevékenységek összehangolása, melyeket az econet.hu esetében még internetes kereskedelmi (e-commerce) tevékenységek is színeznek. Magyarországon alig ismerünk jó példát a két terület egy cégcsoporton belüli jó együttműködésére, sőt globálisan is ez a médiacégek egyik legnagyobb problémája.

Miközben a nyomtatott újságok, magazinok olvasói folyamatosan lemorzsolódnak, és egyre inkább az internetet használják tájékozódásra, nagyon kevés hagyományos kiadvány volt képes sikeres online megjelenés kialakítására. Ráadásul az internetes bevételek és profit marginok jóval kisebbek, mint a nyomtatott sajtóé. Különböző becslések forognak közkézen arról, hogy egy elvesztett újságolvasó pótlására 3, 5, 10 vagy 20 internetes olvasót kell-e megszerezniük az internet felé elmozduló cégeknek. Ma még semmit sem tudunk arról, hogyan fog ennek a kihívásnak megfelelni az econet.hu.

Amennyiben az econet.hu jól reagál ezekre a stratégiai kihívásokra, és természetesen ha ezek mellett a többi tevékenységet, mindenekelőtt a legnagyobb súlyú távközlést sem hanyagolja el, akkor reális esélye van arra, hogy pénzügyi holdingból szolgáltató cégcsoporttá válva hosszú távon is értéket teremtsen tulajdonosainak. A kockázatok viszont nagyok: az eddigi legnagyobb akvizíció költségei még évekig megterhelheti a csoport teljesítményét. A sikert majd a 2007-es, még inkább a 2008-as évek eredményei alapján lehet megítélni, addig pedig nagyon komoly munka vár társaságra, azon belül pedig különösen a cégvezetés régi és új tagjaira.

Scheidler Tamás

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Új gazdánál a Pesti Est - új úton a magyar dotkom
Várszegi és a Fotex-sztori: kiskereskedőből ingatlanbefektető
Mi lesz a családi ezüsttel? A Malév-privatizáció háttere
Újra itt az internetes lufi? A Nobilis-ajánlat számokban
Az econet.hu kezébe került a beltéri reklámpiac fele

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!